Pengembangan Media Komik Berbasis Kearifan Lokal Luwu pada Tema 5 Pahlawanku di Kelas IV MI

  • Sulfa Fatima IAIN Palopo
  • Munir Yusuf IAIN Palopo
Keywords: Comic Media, Local Culture, Luwu

Abstract

This  study  has  the  objectives  of  (1)  analyzing the need  for  developing  comic  media  based  on  Luwu's local  wisdom;  (2)  knowing  the  design  of  comic  media  development  based  on  Luwu's  local  wisdom;  (3) determine thevalidity of the development of comic media based on local wisdom in Luwu on the theme 5 My Heroes in class IV Al-Ikhlas Tanete Lampe'e North Luwu. The type of research used in this research is Research and  Development  (R  &  D)  which  develops  a  product  in  the  form  of  comic  media  based  on local  wisdom  and uses  the  ADDIE  development  model.  Data  collection  techniques  using  observation,  student  questionnaires, teacher interviews and tests as data collection techniques. Fourth grade students of MI Al-Ikhlas Tanete Lampe'e are the objects  of this research. The validity of a product can be known by conducting product validation tests, validated by experts in their fields, namely the first to material experts obtained a percentage value of 87.5% or very valid, the second to linguists the percentage value is 90% or valid, third to design experts it is known that the percentage value obtained is 90% which means that it is included in the very valid category.

References

Anwar, Idwar. 2012. Sejarah Luwu Mengenai Catatan Ringkas Sejarah Luwu Sebelum Merdeka. Palopo: Pustaka Sawerigading.

Azaly, Qorie Rafi, and Herlina Fitrihidajati. 2022. “Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Microsoft Office Sway Pada Materi Perubahan Lingkungan Untuk Melatihkan Kemampuan Literasi Sains Siswa Kelas X SMA.” Berkala Ilmiah Pendidikan Biologi (BioEdu) 11 (1): 218–27. https://doi.org/10.26740/bioedu.v11n1.p218-227.

Cahyadi, Rahmat Arofah Hari. 2019. “Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Addie Model:” Halaqa: Islamic Education Journal 3 (1): 35–42. https://doi.org/10.21070/halaqa.v3i1.2124.

Fakhrurrazi. 2018. “Hakikat Pembelajaran Yang Efektif.” At-Tafkir 11 (1): 85–99. https://doi.org/10.32505/at.v11i1.529.

Febrita, Yolanda, and Maria Ulfah. 2019. “Peranan Media Pembelajaran untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa.” Diskusi Panel Nasional Pendidikan Matematika 5 (1). http://proceeding.unindra.ac.id/index.php/DPNPMunindra/article/view/571.

Hadi, Hasrul, and Sri Agustina. 2016. “Pengembangan Buku Ajar Geografi Desa-Kota Menggunakan Model ADDIE” 11 (1): 90–105.

Haviz, M. 2016. “Research and Development; Penelitian di Bidang Kependidikan yang Inovatif, Produktif dan Bermakna.” Ta’dib 16 (1). https://doi.org/10.31958/jt.v16i1.235.

Herawati, Herawati. 2016. “Pengembangan Modul Keanekaragaman Aves Sebagai Sumber Belajar Biologi.” Jurnal Lentera Pendidikan Pusat Penelitian LPPM UM Metro 1 (1): 28–36.

Hidayah, Nurul. 2017. “Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Komik Pada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial Kelas IV MI Nurul Hidayah Roworejo Negerikaton Pesawaran.” TERAMPIL: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Dasar 4 (1): 34–46. https://doi.org/10.24042/terampil.v4i1.1804.

Muhson, Ali. 2010. “Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi.” Jurnal Pendidikan Akuntansi Indonesia 8 (2). https://doi.org/10.21831/jpai.v8i2.949.

Nurlaili, Lili, and Dhia Saptoroni. 2017. Pahlawanku Buku Teks Tematik Terpadu. Jakarta: Yudhistira.

Rahmat, Rahmat, and Dedy Irfan. 2019. “Rancang Bangun Media Pembelajaran Interaktif Komputer dan Jaringan Dasar di SMK.” Voteteknika (Vocational Teknik Elektronika dan Informatika) 7 (1): 48–53.

Santosa, Edi. 2015. “Revitalisasi Dan Eksplorasi Kearifan Lokal (Local Wisdom) Dalam Konteks Pembangunan Karakter Bangsa.” FORUM 40 (2): 12–26.

Siregar, Helmi Fauzi, Yustria Handika Siregar, and Melani Melani. 2018. “Perancangan Aplikasi Komik Hadist Berbasis Multimedia.” (JurTI) Jurnal Teknologi Informasi 2 (2): 113–21. https://doi.org/10.36294/jurti.v2i2.425.

Sohibun, Sohibun, and Filza Yulina Ade. 2017. “Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Virtual Class Berbantuan Google Drive.” Tadris: Jurnal Keguruan dan Ilmu Tarbiyah 2 (2): 121. https://doi.org/10.24042/tadris.v2i2.2177.

Swastyastu, Luh Tri Jayanti. 2020. “Manfaat Media Pembelajaran dalam Pemerolehan Bahasa Kedua Anak Usia Dini.” Pratama Widya : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini 5 (1): 52–59. https://doi.org/10.25078/pw.v5i1.1359.

Wahyuningsih, Ary Nur. 2012. “Pengembangan Media Komik Bergambar Materi Sistem Saraf Untuk Pembelajaran Yang Menggunakan Strategi PQ4R.” Journal of Innovative Science Education 1 (1). https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/jise/article/view/40.

Widianto, Edi. 2021. “Pemanfaatan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi.” Journal of Education and Teaching 2 (2): 213–24. https://doi.org/10.24014/jete.v2i2.11707.

Published
2022-09-21
How to Cite
Fatima, S., & Yusuf, M. (2022). Pengembangan Media Komik Berbasis Kearifan Lokal Luwu pada Tema 5 Pahlawanku di Kelas IV MI . Jurnal Sosial Humaniora Dan Pendidikan, 1(3), 208-217. https://doi.org/10.55606/inovasi.v1i3.430