Kurikulum Merdeka dalam Pandangan Filsafat Esensialisme

  • Nurur Rubingah Universitas Muhammadiyah Surakarta
  • Pipit Saraswati Indriasari Universitas Muhammadiyah Surakarta
  • Endang Fauziati Universitas Muhammadiyah Surakarta
  • Indri Indri Universitas Muhammadiyah Surakarta
Keywords: Essentialism, Independent Curriculum, Philosophical

Abstract

Essentialism is a philosophical stream that emphasizes culture and efforts to prepare humans for life. The independent curriculum aims to improve the education system in Indonesia during the pandemic and post-pandemic as well as to form a Profil Pelajar Pancasila. The research method used in this research is descriptive qualitative using library research. The implication of this research is the conformity of the views in this essentialist philosophy to the independent curriculum.

References

Amka, A. (2019). Filsafat pendidikan.
Faisal, F. (2022). Implementasi Model Pembelajaran Tutor Sebaya pada Mata Pelajaran Bahasa Arab di Madrasah Ibtidaiyah Ikhlasiyah Palembang. Dewantara : Jurnal Pendidikan Sosial Humaniora, 1(3), 128–137. https://doi.org/10.30640/dewantara.v1i3.437Faizin, I. (2020). Paradigma Essensialisme Dalam Pendidikan Islam. Al-Miskawaih: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 1(2), 155-171.
Fitriyah, C. Z., & Wardani, R. P. (2022). Paradigma Kurikulum Merdeka Bagi Guru Sekolah Dasar. Scholaria: Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 12(3), 236-243.
https://doi.org/10.24246/j.js.2022.v12.i3.p236-243
Hardanti, B. W. (2020). Landasan Ontologis, Aksiologis, Epitesmologis Aliran Filsafat Esensialisme Dan Pandanganya Terhadap Pendidikan. Reforma: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 9(2), 87-95. https://doi.org/10.30736/rf.v9i2.320
Hardi, R. S., & Zuchdi, D. (2020). Landasan Filosofis Buku Dunia Kata Karya M. Fauzil Adhim. Jurnal Ilmiah Telaah, 5(1), 14-25. https://doi.org/10.31764/telaah.v5i1.1675
Hasim, W. (2019). Landasan Filosofi Pendidikan Dan Ekonomi Syari’ah Di Indonesia. LAN TABUR: Jurnal Ekonomi Syariah, 1(1), 84-98. https://doi.org/10.53515/lantabur.2019.1.1.84-98
Hidayat, A. (2008). Pendidikan dalam Perspektif Filsafat Esensialisme. Jurnal Komunikasi Pendidikan Islam, 4(3), 2-8.
Irawati, D., Iqbal, A. M., Hasanah, A., & Arifin, B. S. (2022). Profil Pelajar Pancasila Sebagai Upaya Mewujudkan Karakter Bangsa. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 6(1), 1224-1238. https://doi.org/10.33487/edumaspul.v6i1.3622
Kapoyos, R., & Manalu, L. M. (2022). Filsafat Esensialisme Sebagai Pendukung Ideologi Pendidikan Seni Di Indonesia. Clef: Jurnal Musik dan Pendidikan Musik, 3(1), 1-11. https://doi.org/10.51667/cjmpm.v3i1.853
Muslim, A. (2020). Telaah Filsafat Pendidikan Esensialisme Dalam Pendidikan Karakter. Jurnal Visionary: Penelitian dan Pengembangan dibidang Administrasi Pendidikan, 8(2). https://doi.org/10.33394/vis.v5i2.3359
Sherly, S., Dharma, E., & Sihombing, H. B. (2021, August). Merdeka belajar: kajian literatur. In UrbanGreen Conference Proceeding Library (pp. 183-190). http://proceeding.urbangreen.co.id/index.php/library/issue/view/konferensinasionalpendidikan1
Sigli, S. P. A. H. (2021). FILSAFAT PENDIDIKAN ESENSIALISME. AZKIA, 15(2), 162.
Sumarsih, I., Marliyani, T., Hadiyansah, Y., Hernawan, A. H., & Prihantini, P. (2022). Analisis implementasi kurikulum merdeka di sekolah penggerak sekolah dasar. Jurnal Basicedu, 6 (5), 8248 - 8258. https://dx.doi.org/10.31004/basicedu.v6i5.3216

Suntoro, R., & Widoro, H. (2020). Internalisasi Nilai Merdeka Belajar Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal MUDARRISUNA: Media Kajian Pendidikan Agama Islam, 10(2), 289-310. http://dx.doi.org/10.22373/jm.v10i2.7343
Suryaman, M. (2020, October). Orientasi Pengembangan Kurikulum Merdeka Belajar. In Seminar Nasional Pendidikan Bahasa Dan Sastra (Vol. 1, No. 1, pp. 13-28). 2020: Prosiding Seminar Daring Nasional: Pengembangan Kurikulum Merdeka Belajar Program Studi Pendidikan Bahasa Indonesia, 21 Oktober 2020
Rusdiah, R. (2022). Analisis Respon Siswa Terhadap Merdeka Belajar Berbasis Teknologi Informasi Pasca Pandemi Covid 19. Dewantara : Jurnal Pendidikan Sosial Humaniora, 1(3), 116–127. https://doi.org/10.30640/dewantara.v1i3.421
Thaib, M. I. (2015). Essensialisme dalam Perspektif Filsafat Pendidikan Islam. Jurnal MUDARRISUNA: Media Kajian Pendidikan Agama Islam, 5(2), 325-356. https://doi.org/10.30640/dewantara.v1i3.421
Tohir, M. (2019). Empat Pokok Kebijakan Merdeka Belajar. https://doi.org/10.31219/osf.io/67rcq
Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Nomor 22 Tahun 2020 tentang Rencana Strategis Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan Tahun 2020-2024.
Peraturan Pemerintah Nomor 57 tahun 2021 tentang Standar Nasional Pendidikan.
Published
2023-01-24
How to Cite
Nurur Rubingah, Pipit Saraswati Indriasari, Endang Fauziati, & Indri Indri. (2023). Kurikulum Merdeka dalam Pandangan Filsafat Esensialisme. Jurnal Bintang Pendidikan Indonesia, 1(1), 136-147. https://doi.org/10.55606/jbpi.v1i1.1004