Identifikasi Keterampilan Berbicara Yang Diajarkan Guru Kelas VI Sekolah Dasar
DOI:
https://doi.org/10.55606/jubpi.v1i3.1541Keywords:
Speaking skills, grade VI teacher, elementary schoolAbstract
This study aims to find or identify speaking skills taught by grade VI elementary school teachers. This research is a qualitative type of research using descriptive methods. Data collection techniques used in the form of interviews and documentation studies. The subject of this study was a grade VI teacher at UPTD SD Negeri Banyuajuh 2. The results of interviews that have been conducted show that there are four speaking skills taught, which include interviews, role plays or drama, speeches, and group discussions. The four speaking skills are integrated in Indonesian language learning materials in grade VI elementary school.
References
Asiani, F. (2023). BERBICARA ITU MUDAH. Yogyakarta: Anak Hebat Indonesia.
KBBI (Kamus Besar Bahasa Indonesia). (2005). Jakarta: PT (Persero) penerbitan dan percetakan.
Khusna, M., & Citrawati, T. (2023). Studi Pendahuluan Identifikasi Hasil Belajar Bahasa Indonesia Materi Cerita Fiksi Siswa di Sekolah Dasar. DIDAKTIS; Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 1-6.
Marzuqi, I. (2019). Keterampilan Berbicara dalam Pembelajaran Bahasa dan Sastra Indonesia. Surabaya: CV Istana.
Meishaparina, R., & Heryanto, D. (2023). Penerapan Metode Role Playing Untuk Meningkatkan Keterampilan Berbicara Peserta Didik Kelas II SDN 013 Pasir Kaliki. Didaktik: Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 9(2), 1740-1748.
Muammar, Suhardi, & Mustadi, A. (2018). Model Pembelajaran Keterampilan Berbicara Berbasis Komunikatif bagi Siswa Sekolah Dasar: Teori dan Praktik. Mataram: Sanabil Publishing.
Murdiyanto, E. (2020). Metode Penelitian Kualitatif. Yogyakarta: Lembaga Penelitian dan Pengabdian Pada Masyarakat UPN "Veteran" Yogyakarta Press.
Muthahar, S. M., & Fatonah, K. (2021). Strategi Guru dalam Pembelajaran Keterampilan Berbicara Bagi Siswa Kelas VI di SDN Jatirangga II Bekasi. Seminar Nasional Ilmu Pendidikan dan Multi Disiplin (pp. 405-412). Jakarta Barat: Seminar Nasional Ilmu Pendidikan dan Multi Disiplin.
Nikmah, D. A., Setyawan, A., & Citrawati, T. (2020). Analisis Keterampilan Berbicara pada Pembelajaran Bahasa Indonesia Siswa Kelas IV SD Negeri Buluh 2. Prosiding Nasional Pendidikan (pp. 618-625). Bojonegoro: LPPM IKIP PGRI Bojonegoro.
Sani, R. A. (2013). Inovasi Pembelajaran. Jakarta: PT Bumi Aksara.
Sholihah, M., & Amaliyah, N. (2022). Peran Guru dalam Menerapkan Metode Diskusi Kelompok untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Cakrawala Pendas, 898-905.
Susanti, E. (2019). Keterampilan Berbicara. Depok: PT Raja Grafindo Persada.
Suhartono. 2005. Pengembangan Keterampilan Berbicara Anak Usia Dini, Jakarta: Depertemen Pendidikan Nasional.
Tanjung, R., Supriani, Y., Mayasari, A., & Arifudin, O. (2022). Manajemen Mutu Dalam Penyelenggaran Pendidikan. Jurnal Pendidikan Glasser, 29-36.
Wulandari, I. (2023). Peningkatan Kemampuan Berpidato Melalui Komunikatif Keterampilan Berbicara Di Kelas IX. 1 SMP NEGERI 1 Leuwisadeng Kabupaten Bogor Tahun Pelajaran 2022/2023. Jurnal Kajian Pendidikan dan Inovasi, 6(2), 53-65.