Penggunaan Metode Pembelajaran Role Playing Untuk Meningkatkan Keterampilan Berbicara Siswa Di Kelas Iii Sd Negeri Cidadap
DOI:
https://doi.org/10.55606/jubpi.v1i3.1569Keywords:
Role playing Method, Spiking SkillsAbstract
This study aims to describe the planning, implementation, and improving the results of the speaking skills of class III students at Cidadap state Elementary School. This research is a classroom action research. The subjectsnin this study werw class III students at Cidadap State Ele,entary Scool, totaling 28 students consisting of 19 girls and 9 boys. Source of data in this study are qualitative and quantitative data. Data collection using observation instruments, interviews, tes. And dokumentatios. The results showed that the use of the role playing method in class III Cidadap State Elementary School could improve the speaking skills of class III Cidadap State Elementary School could improve the speaking skills og class III students. This study consisted of 2 cycles. In sycle I the average score of students was 72.32 with a total number of students who completed as many as 10 students (35.7%) , in sycle II the average score of students increased to 83.5 with the number of students who completed as many as 25 people (89,5%). In the learning precess, the use of the role playing method can improve students speaking skills in class III Cidada State Elementary School.
References
Andi, Prastowo. 2012. Metode penelitian Kualitatif dalam Perspektif Rancangan
Penelitian. Yogyakatal Ar-runzzmedia.
Aggraini, Wardah, Anggi Darma Putri. 2019. Penerapan Metode Bermain
Peran (Role Playing) Dalam Mengembangkan Kognifi Anak Usia 5-6
Tahun.. JECED:Jurnal OfEarly Childhood Education And Development.
Vol. 1 N0 2.
Arikuntoro, Suhardhono, Supardi. 2015.Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta; PT
Bumi Aksara.
Azwardi. 2018. Metode Penelitian Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia.
Banda Aceh: Syaiah Kauli University Press.
Beta, Panca. 2019. Peningkatan Keterampilan Beerbicara Melalui Metode
Bermain Peran. CJPE: Cokroaminoto Jurnal of Primary Education. Vol. 2
No. 2. E-ISSN 2654-6434. Universitas Cokrominoto Palopo.
Darmi. 2017.Pengembangan Model Dan Metode Pembelajaran Dalam Dinamika
Belajar Siswa. Yogyakarta: Grup Penerbit CV Budi Utama.
Fuadi, ahmad, Nur Rahma, et al. 2021. Pengantar Ilmu Pendidikan. Riau :
Dotplus Publisher.
Huda, Miftahul. 2016. Model-model Pembelajaran Dan Pelajaran. Malamg :
Pustaka Pelajar.
Ilham, Muhammad, Iva Ani Wijiati, 2020. Keterampilan Berbicara: Pengantar
Keterampilan Berbahasa. Pasurua: Lembaga Academik & Research Institute.
Kolnel, Oktaria Mheni Haba, Juniriang Zendtaro. 2019. Penerapan Metode
Bermain Peran Untuk Meningkatkan Keterampilan Berbicara Siswa
Kelas I Pada Pelajaran Bahasa Indonesia Sekolah Dasar XYZ Gunungsitoli Nias. Polygot: Jurnal Ilmiah. Vol. 15 No 2. Universitas
Pelita Harapan.
Mahmudah, Masruroh. 2016, Urgensi Diantara Dualisme Metode
Pembelajaran Ceramah Dalam Kegiatan Belajar Mengajar Untuk Siswa
SD/MI, Cakrawala: Jurnal Studi islam, Vol. 11 No 1.
Mariyaningsih, Nining, MistinaHidayati. 2018. Bukan Kelas Biasa. Surakarta;
Kekata Publisher.
Mustadi, Fauzani, Rochman. 2018, Landasan Pendidikan Sekolah Dasar, Yogyakarta; UNY Press.
Ningrum, Diah Ayu. 2018. Pengaruh Model Pembelajaran Role Playing Terhadap Hasil Belajar Tematik Siswa. Jurnal Pendidikan Dasar. Vo l6 No 10. UNiversitas Lampung.
Nur, Uyun. 2020. Tinjauan Pustaka Sistematis; Pengantar metode penelitian sekunder untuk energy terbarukan-bioenergi, Jawa Tengah: Lakeisha.
Octavia, Shilphy. 2020. Model-model pembelajaran. Yogyakarta: Grup Penerbitan CV Budi Utama.
Pemerintah, Indonesia. 2003. Undang-undang Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional. Serikat Negara: Jakarta.
Permana, Erwin Putra. 2015. Pengembangan Media Pembelajaran Boneka Kaos Kaki Untuk MEningkatkan Keterampilan Berbicara SiswaKelas II Sekolah Dasar. Jurnal Profesi Pendidikan Dasar. Vol 2 No. 2. Kediri: Universitas Nusantara PGRI Kediri.
Priatna, Asep, Ghea Setyarini. 2019. Pengaruh model pembelajaran role Playing Terhadap Keterampilan Berbicara Siswa Kelas IV SD Pada pembelajaran Bahasa Indonesia. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan
Dasar. Vol.4 No. STKIP Subang.
Rustiyarso, Tri Wijaya. 2020.Panduan Dan Aplikasi Penelitian Tindakan Kelas. Yogyakarta: Noktah.
Sagala, Syaiful. 2020. Panduan Pembelajaran dalam Profesi Pendidikan. Bandung: Alfabeta
Siregar, Rabiatul Adawiah. 2021. Keterampilan Berbicara. Solok: Tim YPCM.
Siska, Yuliana. 2011. Penerapan Metode Bermain Peran (Role Playing) Dalam Meningkatkan Keterampilan Sosial Dan Keterampilan Berbicara Anak Usia Dini. J.Educ.Edisi Khusus No.2.
Suarti, Ningsih. 2014. Peningkatan Keterampilan Berbicara Melalui Metode Bercerita Siswa Kelas III SD Negeri 1 Baringin Jaya Kecamatan Bumi Raya Kabupaten Morowali, Jurnal Kreatif Tadulako, Vol. 2 No.4, ISSN 2354-614X, Universitas Tadulako.
Subhayni, Sa’adiah, Armmina. 2017. Keterampilan Berbicara. Banda Aceh: Syaiah Kaula Univesity Press.
Sugiyono. 2015. Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D). Bandung Alfabeta.
Sugiyono, 2018. Model Penelitian Kombilasi (Mixed Methods). Bandung CV Alfabeta.
Sujana, Cong Wayan I. 2019. Fungsi dan Tujuan Pendidikan Indonesia. Jurnal Pendidikan Dasar. Vol.4 No. 1. ISSN 2527-5445.
Sukmadinata, Nana Syaodih. 2011. Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Remaja Rosadakarya.
Wiriaatmadja, Rochiati. 2019. Metode Penelitian Tindakan Kelas. Bandung: PT Remaja