Hakikat Metode Pendidikan Islam Dalam Presefektif Filsafat Pendidikan Islam

  • Khoirul Bariah Rambe UIN Sumatera Utara Medan
  • Ririn Indriani UIN Sumatera Utara Medan
  • Wapiatul Khairiah UIN Sumatera Utara Medan
Keywords: Nature, Philosophy, Islamic Education

Abstract

Islamic education has various methods that are used to facilitate achieving learning objectives, this research uses library research research methods from data that already existed before, the principles of educational methods are 4 principles of religion, biology, psychological foundation yesterday sociological Islamic education method has several characteristics that emphasize exemplary values, educational methods in the Koran namely story and lecture methods methods of question and answer discussion and dialogue, awareness methods, methods of giving rewards and punishments, exemplary methods and in the hadith namely exemplary methods, methods of gentleness or compassion , deductive method, parable method, figurative method, question and answer method, repetition method, experimental method, problem solving method, discussion method, praise method, punishment method.

References

Ahyat, Nur, (2017), “Metode Pembelajaran Pendidikan Agama Islam”, Jurnal Manajemen Dan Pendidikan Islam, Vol 4, No. 1
Al-Syaibani, Omar Mohammad al-Toumy, (1979), Falsafah Pendidikan Islam (Jakarta: Bulan Bintang)
Anwar Saiful,(2022), "Evaluasi Pendidikan Menuju Insan Kamil Perspektif Filsafat Islam." Jurnal Pendidikan Nusantara, Vol 1.1
Arsyad J, Metode Perumpamaan Dalam Praktik Mengajar Rasulullah, Jurnal Pendidikan Islam Dan Teknologi Pendidikan, 2017, Vol 7, No 1
Buseri, Kamrani (2014), "Dasar, Asas, Dan Pendidikan Islam", (IAIN Antasari: Banjarmasin, Kalimantan Selatan)
Daradjat, Zakiah, (2006), Ilmu Pendidikan Islam, (Jakarta: Bumi Aksara)
Hidayat, Andi,(2018), "Metode Pendidikan Islam Untuk Generasi Milenial", Jurnal Penelitian, Vol 10, No. 1
Hidayat N, Metode Keteladanan Dalam Pendidikan Islam, Jurnal Pendidikan Islam, 2015, Vol 3, No 2
Mahmudi, "Pendidikan Agama Islam Dan Pendidikan Islam Tinjauan Epistimologi, Isi, Dan Materi”, Jurnal Pendidikan Agama Islam, Vol 2, No. 1, 2019
Masang, Azis, Kedudukan Filsafat Dalam Islam, Jurnal Filar, Vol 11, No 1, 2020
Maulida, “Teknik Pengumpulan Data Dalam Metodologi Penelitian”, Jurnal Online IAI Darussalam, 2020, Vol 21
Mufaizin M, Metode Pendidikan Islam Perspektif Hadits, Edupedia: Jurnal Studi Pendidikan Dan Pedagogi Islam, 2018, Vol 3, No1
Pasaribu, Syahrin, (2018), Hadist-Hadist Tentang Metode Pendidikan, Jurnal Pendidikan dan Keislaman, Vol 1, No 2
Qolbi, Satria Kharimul,(2021), “Impelementasi Asas-Asas Pengembangan Kurikulum Terhadap Pengembangan Kurikulum Pendidikan Agama Islam”, Jurnal Ilmu Pendidikan, Vol 3 No .4
Qowim, Agus Nur, (2020),“Metode Pendidikan Islam Dalm Perspektif Al-Qur’an”, Jurnal Pendidikan Islam, Vol 3, No. 1
Syahza, Almasdi, Metode Penelitian, Pekan Baru : UR Press, 2021, Dan Keislaman, Vol 1, No 2
Tolchah, Moch, Filsafat Pendidikan Islam, Jurnal Tsaqafah, Vol 11, No 2, 2019
Ulum, Bahrul, (2020), Esensi Metode Pendidikan: Perspektif Filsafah Pendidikan Islam, Jurnal WARAQAT, Vol 5
Zaenuri, Ahmad, (2019), Pendidikan Dalam Al-Qur’an Konsep Metode Pendidikan Dalam Perspektifal-Qur’an, Jurnal Kajian Pendidikan Islam Dan Studi Islam, 2019, Vol 2. No 2
Zaini Miftah, “Warisan Metode Pendidikan Islam Untuk Generasi Milenial”, Jurnal Pendidikan Islam, Vol 4, No. 1, 2019
Published
2023-06-21
How to Cite
Khoirul Bariah Rambe, Ririn Indriani, & Wapiatul Khairiah. (2023). Hakikat Metode Pendidikan Islam Dalam Presefektif Filsafat Pendidikan Islam. Jurnal Bintang Pendidikan Indonesia, 1(3), 107-128. https://doi.org/10.55606/jubpi.v1i3.1677