Pendekatan Sistem dalam Meningkatkan Pendidikan untuk Membangun Mutu Kualitas Pendidikan di SMP Swasta Pahlawan Nasional
DOI:
https://doi.org/10.55606/jubpi.v2i1.2498Keywords:
Systems Approach, Quality, EducationAbstract
A systems approach can improve the quality of education by identifying needs, selecting problems, identifying requirements for solutions to problems, creating several alternative solutions, producing results, and revising requirements in part or all of the system related to limitations in meeting needs. This research explores how the application of a systems approach can be an effective basis for building quality education. Through analysis of factors such as synchronization, resource management, and stakeholder engagement, this research aims to identify ways in which system approaches can be optimized to achieve better educational outcomes. By strengthening the linkages between various elements in the education system, it is hoped that an educational ecosystem that is more responsive, adaptive and results-oriented can be formed. The findings of this research can contribute to the development of more effective education policies and provide a more comprehensive view of efforts to improve the overall quality of education.
References
Eliza, D., Sriandila, R., Fitri, D. A. N., & Yenti, S. (2022). Membangun Guru yang Profesional melalui Pengembangan Profesionalisme Guru dalam Penerapan Profesinya. Jurnal Basicedu, 6(3), 5362-5369.
Fathurrohman. Sulistyorini. 2016. Implementasi Manajemen Peningkatan Mutu. Yogyakarta: KALIMEDIA
Hanifah , Unik Salsabila. Dkk. 2020. Peran Teknologi Pendidikan dalam Meningkatkan Kualitas Pendidikan di Era Disrupsi. Journal on Education. Volume 03, Nomor 01.
Iskandar, J. (2017). Penerapan Manajemen Strategi dalam Peningkatan Mutu Madrasah. Idaarah: Jurnal Manajemen Pendidikan, 1(2)
Mulyasa, E. Menjadi kepala Sekolah Profesional dalam Konteks Menyukseskan MBS dan KBK. Bandung: PT Remaja Rosada Karya, 2003.
Nasution. 2010. Teknologi Pendidikan. PT Bumi Aksara.
Rani, P. R. P. N., Asbari, M., Ananta, V. D., & Alim, I. (2023). Kurikulum Merdeka: Transformasi Pembelajaran yang Relevan, Sederhana, dan Fleksibel. Journal of Information Systems and Management (JISMA), 2(6), 78-84.
Sari, E. I., Wiarsih, C., & Bramasta, D. (2021). Strategi guru dalam meningkatkan keterampilan membaca pemahaman pada peserta didik di kelas iv sekolah dasar. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 7(1), 74-82.
Sari, R. M. (2019). Analisis Kebijakan Merdeka Belajar Sebagai Strategi Peningkatan Mutu Pendidikan. PRODU: Prokurasi Edukasi Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 1(1).
Sudiman, A., Raharjo, R., Haryono, A., & Harjito. 2009. Media Pendidikan: Pengertian, Pengembangan, dan Pemanfaatan. Rajagrafindo Persada.
Susanti, R. 2013. Teknologi Pendidikan Dan Peranannya Dalam Transformasi Pendidikan. Jurnal Teknologi Pendidikan. Volume 2, Nomor 2.
Tamiang, Yusuf. 2022. Pengambilan Keputusan Dan Peningkatan Mutu Pendidikan Di SMK Negeri 2 Medan. Journal of Education and Social Analysis. Volume 3, Nomor 1.