Peran Layanan Konseling Pusat Pembelajar Keluarga (PUSPAGA) Dalam Mencegah Kekerasan Anak Usia Dini

  • Latifah Isfuliah UIN Syarif Hidayatullah Jakarta
  • Nasichah Nasichah UIN Syarif Hidayatullah Jakarta
  • Kurnia Farhanah UIN Syarif Hidayatullah Jakarta
  • Fivi Febrianti UIN Syarif Hidayatullah Jakarta
Keywords: Counseling Services, Violence, Children

Abstract

The purpose of this study is to find out how the role of family learning center counseling services (PUSPAGA) in preventing early childhood violence. This research was motivated by the high problem of cases of violence in early childhood in Indonesia. The rise of cases of violence against children shows the need for effective protection and prevention efforts. PUSPAGA acts as the frontline in providing information, education, and counseling to prevent violence in early childhood. This study used the Library Research method with a literature review approach. Data collection techniques carried out are by reading, analyzing, and evaluating the results of existing research. The results of this study show that the factors causing an act of violence in children are economic factors and broken homes or divorce that can occur due to early marriage that causes parents not to have a mature emotional state in parenting. In the prevention of early childhood violence, PUSPAGA (Family Learning Center) will hold role playing classes, counseling programs for children and families, and premarital assistanceĀ forĀ minors.

References

Boreel M.S., Meigawati D., dan Amirullah M.R. (2022). Implementasi Program PUSPAGA (Pusat Pembelajaran Keluarga) Dalam Upaya Pencegahan Kekerasan Pada Anak di Kota Sukabumi. Jurnal Inovasi Penelitian. 03(03).

Fauziyah S., & Sugiyarti Y. (2022). Literature Review: Analisis Metode Perancangan Sistem Informasi Akademik Berbasis Web. Jurnal Ilmiah Ilmu Komputer. 08(02).

Fazirah E.N., Sunaryanto, & Abidin A.Z. (2022). Efektivitas Pelayanan Publik di Pusat Pembelajaran Keluarga (PUSPAGA) (Studi Kasusu di Dinas Pemberdayaan Perempuan Perlindungan Anak Pengendalian Penduduk dan Keluarga Berencana Kota). Jurnal Respon Publik. 16(09).

Lailayah K., & Nirmala A.P. Singeritas Peran Keluarga dan Pemerintah Kota Pekalongan Dalam Pencegahan Tindak Kekerasan Pada Anak. Jurnal Litbang Kota Pekalongan. 21(01).

Macky, A.N. (2017). Komunikasi persuasif Dr. K.H. Khataitami M. Nuh, M.A. dalam menarik minat para donatur melalui darul aitam yayasan aqsfal ghayat jakarta barat. (Skripsi ini dipublikasi oleh Universitas UIN Sayrif Hidayatullah Jakarta)

Mavianti, dkk. (2022). Model komunikasi persuasif pada pembalajaran materi praktek shalat fardhu pada anak usia dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini. 6(6).

Mulyana, Deddy. 2005. Ilmu Komunikasi: Suatu Pengantar. Bandung: Remaja Rosdakarya

Putra D.W., & Radjikan. (2023). Peran Program Puspaga Dalam Upaya Pencegahan Kekerasan Terhadap Anak di Wilayah Kelurahan Made, Kecamatan Sambikerep, Kota Surabaya, Jawa Timur Indonesia. Jurnal Ilmu Hukum dan Tata Negara. 01(04).

Ramadhan T., & Diniyah N. (2022). Efektivitas Pusat Pembelajaran Keluarga (PUSPAGA) Dalam Pencehgan Kasus Kekerasan Pada Anak di Tangerang Selatan. Jurnal Sharia and Humanities. 01(02).

Soematri, S. & Suryana, A. Komunikasi Persuasif. SKOM42326.

Syahputri F.B. & Casiavera. (2022). Peran PUSPAGA Dalam Pencegahan Kekerasan Pada Anak. Jurnal Kesejahteraan Keluarga dan Pendidikan). 09(02).

Wahyuni, A. (2022). Refleksi filsafat dan komunikasi. Sumedang: CV. Mega Press Nusantara.

Published
2023-12-20
How to Cite
Latifah Isfuliah, Nasichah Nasichah, Kurnia Farhanah, & Fivi Febrianti. (2023). Peran Layanan Konseling Pusat Pembelajar Keluarga (PUSPAGA) Dalam Mencegah Kekerasan Anak Usia Dini. Jurnal Bintang Pendidikan Indonesia, 2(1), 199-211. https://doi.org/10.55606/jubpi.v2i1.2502