Pemberdayaan Masyarakat Melalui Pembudidayaan Stroberi di Desa Dalisodo

Authors

  • Devi Merina Tuz Sa’diyah Sekolah Tinggi Keguruan dan Ilmu Kependidikan

DOI:

https://doi.org/10.55606/jubpi.v2i1.2684

Keywords:

community empowerment, PKBM, strawberry cultivation

Abstract

The focus of this study is to describe the empowerment of rural communities, especially residents learning the equality program at PKBM Mentari, through strawberry cultivation. The method used is a qualitative research method with the type of case study conducted in Kalisodo Village, Wagir. The main data sources used in compiling this article were obtained from interviews with two sources, namely

References

Andayani, A. A. I., Martono, E., & Muhamad, M. (2017). Pemberdayaan Masyarakat Melalui Pengembangan Desa Wisata Dan Implikasinya Terhadap Ketahanan Sosial Budaya Wilayah (Studi Di Desa Wisata Penglipuran Bali). Jurnal Ketahanan Nasional, 23(1), 1. https://doi.org/10.22146/jkn.18006

Arikunto, S. (2014). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Rineka Cipta.

Bria, A., Sa’diyah, A., & Nugroho, A. (2020). Development Strategy of Strawberry Business in Strawberry Plant Agrotourism Pendahuluan. Jurnal Sosial Ekonomi, 16(3).

Hanum, F. F., & Suprayekti. (2019). Penerapan Teknologi Pendidikan Di Lembaga Pendidikan Nonformal. JIV-Jurnal Ilmiah Visi, 14(1), 1–16. https://doi.org/10.21009/jiv.1401.1

Kemdikbud. (2016). Undang-Undang RI Nomor 20 Tahun 2003 tentang SISDIKNAS & PP RI Tahun 2015 tentang Standar Nasional Pendidikan serta Wajib Belajar (1st ed.). Citra Umbra.

Kuncoro, P. H., & Wijaya, K. (2019). Serang Kabupaten Purbalingga Terhadap Teknologi Screen-House Dan Sistem Hidroponik Untuk Memperkuat Budidaya Strawberry. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(1), 28–33.

Mardikanto, T., & Soebianto, P. (2013). Pemberdayaan Masyarakat dalam Perspektif Kebijakan Publik. Alfabeta.

Moloeng, J. (2018). Metodelogi Penelitian Kualitatif. PT Remaja Rosdakarya Offset.

Morojele, P. (2017). Indigenous knowledge/s of survival: implications for lifelong learning among the Basotho herding fraternity. Educational Research for Social Change, 6(1), 38–55. https://doi.org/10.17159/2221-4070/2017/v6i1a4

Mustangin, Kusniawati, D., Islami, N., Setyaningrum, B., & Prasetyawati, E. (2017). Pemberdayaan Masyarakat Berbasis Potensi Lokal Melalui Program Desa Wisata di Desa Bumiaji. Jurnal Pemikiran Dan Penelitian Sosiologi, 2(1), 59–72.

Nasution, Z. (2009). Solidaritas Sosial dan Partisipasi Masyarakat Desa Transisi. UMM Press.

Rahma, R. A., Desyanty, E. S., & Wahyuni, S. (2019). The Role of Community Learning Center (CLC) in Providing Nonformal Education Services Based on Entrepreneurship. Journal of Nonformal Education, 5(2), 109–116. https://doi.org/10.15294/jne.v5i2.19759

Septiani, M. (2015). Pengalaman Pusat Kegiatan Belajar Masyarakat (Pkbm) Dalam Memfasilitasi Masyarakat Belajar Sepanjang Hayat. Jurnal Ilmiah Visi, 10(2), 67–76. http://journal.unj.ac.id/unj/index.php/jiv/article/view/3744

Wahyuni, D. (2018). Strategi Pemberdayaan Masyarakat Dalam Pengembangan Desa Wisata Nglanggeran, Kabupaten Gunung Kidul. Jurnal Masalah-Masalah Sosial, 9(1), 83–100. http://jurnal.dpr.go.id/index.php/aspirasi/index

Yuse, A. P., Jamaris, J., & Ismaniar, I. (2018). Penerapan Pembelajaran Orang Dewasa oleh Instruktur Pelatihan Keterampilan Menjahit di SPNF SKB Lima Puluh Kota. Jurnal Pendidikan Luar Sekolah, 1(1).

Downloads

Published

2024-01-15

How to Cite

Devi Merina Tuz Sa’diyah. (2024). Pemberdayaan Masyarakat Melalui Pembudidayaan Stroberi di Desa Dalisodo. Jurnal Bintang Pendidikan Indonesia, 2(1), 241–250. https://doi.org/10.55606/jubpi.v2i1.2684