Pengaruh Model Storytelling terhadap Kemampuan Menyimak Cerita Bergambar pada Siswa Kelas V MIS Insan Ikhlas Islamic School Medan

  • Rahma Dita Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Sapri Sapri Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Lailatun Nur Kamalia Siregar Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
Keywords: Media Storytelling, Listening Ability, Picture Stories

Abstract

This research is motivated by low learning outcomes and teachers have not used appropriate models in the learning process. The aim of this research is to find out the influence of the Storytelling learning model on the ability to listen to illustrated stories in Class V at MIS Insan Ikhlas Islamic School. The population in this study was 65 students. With a sample of class V A as the experimental class totaling 34 students and class V B as the control class totaling 31 students. Sampling used total sampling. To analyze the data, the Independent sample t-test was used using SPSS version 20. The results obtained after using the Storytelling learning model, namely the experimental class, obtained an average score of 84.4. Students' Listening Ability is assessed in the very Good category. There is an influence of the Storytelling learning model on the ability to listen to picture stories in Class V with the results of the calculated t test showing that at a significant level of 5%, the calculated value shows a tcount value of 4,646. Meanwhile for ttable at N = 65, namely 1.668. So tcount 4,646 > ttable 1,668.

References

Aisyah, N., & Suryana. (2021). Belajar dengan Bercerita: Penggunaan Metode Storytelling Untuk Meningkatkan Kemampuan Bahasa Anak Usia Dini, Efektifkah? AL-WIJDÁN: Journal of Islamic Education Studies, V6(2).
Asfandiyar, Andi Yudha. (2018). Cara pintar mendongeng. Bandung : CV. Refika Adyatma.
Azwar. (2017). media pembelajaran,Yokyakarta: Pustaka Pelajar.
Christin, M. (2021). Transmedia storytelling.Aceh; Syiah Kuala University Prees.
Dasopang, A. P. (2017). Belajar dan pembelajaran. Jurnal kajian ilmu-ilmu keislaman,vol 03 no 2.
Fahmi Yuli Astuti,Riza Faishol,Rima Trianingsih. (2020). Pengaruh pemfatan perpustakaan sekolah terhadapminat baca pada mata pelajaran. jurnal Ar Risalah Vol. 18 No 1, 56.
Haryadi & Zamzani.1996. Peningkatan kemampuan berbahasa Indonesia. Yogyakarta:Dapertemen pendidikan dan budayaa.
Hasbullah. (2017). Dasar-dasar Ilmu Pendidikan. Depok:Rajawali Pers.
Huda, M. (2017). Model-model Pengajaran dan Pembelajaran. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Maknun, Lu’Luil & Fitri Adelia. (2023). Penerapan Storytelling dalam Pembelajaran Di MI/SD. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar (JIPDAS). Vol 3 (1).
Muri. (2017). Multimedia Pembelajaran Inovasi. Jakarta ; Kencana
Nurbian, Collins. (2020). Metode Pengembangan Bahasa. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Pekanbaru, Dinas Perpustakaan dan kearsipan. (2023). storytelling dan maanfaat storytelling.
Purba, M. d. (2020). Pembelajaran Berbicara. Yokyakarta.
Ratnaningsih, A. (2021). Peningkatan Keterampilan Menyimak Dongeng Melalui Model Paired Storytelling dengan Media Wayang Kartun pada Siswa Kelas II Semester Ganjil SDN Jatibaru Kec. Saguling Kab. Bandung Barat. Journal of Elementary Education, 4(6), 943– 950
Rosa Ilma Sylvia. (2021). Analisis keterampilan berbicara berbasis storytelling. pena sd vol 5 no 1.
Rusiyono, R., & Apriani, A.-N. (2020). Pengaruh Metode Storytelling Terhadap Penanaman Karakter Nasionalisme Pada Siswa SD. LITERASI (Jurnal Ilmu Pendidikan), 11(1), 11.
Sari, V. D. P. (2022). Menggunakan Metode Storytelling pada siswa kelas 1 Sekolah Dasar. 5(2), 88–98.
Serrat. (2018). storytelling. US : read elsevier.
Sugiono. (2020). Model penelitian kuantitatif,kualitatif dan R & D. Bandung : Alfabeta.
Sugiyono. (2020). Metode penelitian kuantitatif,kualitatif dan R&D. Alfabeta: Bandung.
Tarigan. (2020). Berbicara sebagai suatu Keterampilan Berbahasa. Bandung; Angkasa.
Tesia, I. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Paired Storytelling terhadap Keterampilan Menyimak Cerita Siswa Kelas IV SD Negeri 060938 Kec. Medan Johor Tahun Ajaran 2021/2022. (Skripsi). Universitas Quality.
Yudha, A. (2017). Cara pintar mendongeng. Bandung : Alfabeta.
Wahyuni, R. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Paired Storytelling terhadap Keterampilan Menyimak Cerita Siswa Kelas V SD Inpres Kampung Parang Kabupaten Gowa. (Skripsi). Universitas Muhammadiyah Makassar.
Published
2024-03-28
How to Cite
Rahma Dita, Sapri Sapri, & Lailatun Nur Kamalia Siregar. (2024). Pengaruh Model Storytelling terhadap Kemampuan Menyimak Cerita Bergambar pada Siswa Kelas V MIS Insan Ikhlas Islamic School Medan. Jurnal Bintang Pendidikan Indonesia, 2(2), 88-100. https://doi.org/10.55606/jubpi.v2i2.2919