Model Pembelajaran Role Playing dalam Meningkatkan Fokus Peserta Didik

  • Afri Naldi Universitas Islam Negeri Imam Bonjol Padang
  • Reval Oktaviandry Universitas Islam Negeri Imam Bonjol Padang
  • Gusmaneli Gusmaneli Universitas Islam Negeri Imam Bonjol Padang
Keywords: Learning Model, Role Playing, Focus

Abstract

This writing aims to enhance the focus of learners in the learning process by employing the role playing learning model. The role playing learning model involves activities where learners take on specific character roles. Through this simulation, the goal is to develop problem-solving skills and behaviors, as well as to delve into the subject matter with a unique approach. Data compilation in this writing is conducted through literature review, utilizing sources from journals, books, and other scholarly works. By employing this learning model, it will enhance the engagement and focus of learners in the learning process.

References

Asyafah, A. (2019). MENIMBANG MODEL PEMBELAJARAN (Kajian Teoretis-Kritis atas Model Pembelajaran dalam Pendidikan Islam). TARBAWY : Indonesian Journal of Islamic Education, 6(1), 19–32. https://doi.org/10.17509/t.v6i1.20569
Dian Pertiwi, Syafrudin, U., & Drupadi, R. (2021). Persepsi Orangtua terhadap Pentingnya CALISTUNG untuk Anak Usia 5-6 Tahun. PAUD Lectura: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(02), 62–69. https://doi.org/10.31849/paud-lectura.v4i02.5875
Djamaluddin, A., & Wardana. (2019). Belajar Dan Pembelajaran. In CV Kaaffah Learning Center.
Jas, J. Achmad, S., S, & Alvi, R., R. (2020). Pengembangan Model Pembelajaran Role Playing Dalam Meningkatkan Perilaku Belajar Mahasiswa Mata Kuliah Patologi Sosial. Journal of Nonformal Education and Community Empowerment, 4(2), 148–159. https://doi.org/10.15294/pls.v4i2.43318
Megayanti. (2016). Identifikasi Faktor-Faktor Penyebab Malas Belajar. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 30(5), 1–6.
Pratiwi, I. (2021). Penerapan Metode Bermain Peran (Role Playing)Dalam Meningkatkan Keterampilan Berbicara Siswa Pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Kelas V SDN 526 Buntu Kamiri Kabupaten Luwu. Doctoral dissertation, Universitas Negeri Makassar .
Rizky Fadhilah, Any Sutiadiningsih, Niken Purwidiani, & Dwi Kristiastuti. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Role Playing Materi Produk Kue Indonesia Terhadap Hasil Belajar Siswa. Jurnal Tata Boga, 11(2), 110–118.
Taringan, A. (2016). Penerapan Model Pembelajaran Role Playing untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPS. Jurnal Primary : Jurnal Guru Pendidikan Dasar, 5(November), 102–112. https://primary.ejournal.unri.ac.id/index.php/JPFKIP/article/view/3898
venny astriani, dkk. (2018). Pengaruh model Role Playing Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas V SD NEGERI 05 Indralaya Pada Tema Peristiwa Dalam Kehidupan. Jurnal Inovasi Sekolah Dasar, 5(2), 95–111.
Julaeha, siti & Mohamad erihardiana. (2022). Model Pembelajaran dan Implementasi Pendidikan HAM Dalam Perspektif Pendidikan Islam dan Pendidikan Nasional. Religion Education Social Laa Roiba Journal. Vol 4 No 1.
Wahana, rilla. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Creative Problem Solving (CPS) untuk Meningkatkan Kemampuan High Order Thinking Skills (HOTS) dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia pada Kompetensi Teks Deskripsi Kelas VII
Published
2024-04-20
How to Cite
Afri Naldi, Reval Oktaviandry, & Gusmaneli Gusmaneli. (2024). Model Pembelajaran Role Playing dalam Meningkatkan Fokus Peserta Didik. Jurnal Bintang Pendidikan Indonesia, 2(2), 133-140. https://doi.org/10.55606/jubpi.v2i2.2938