Penerapan Media Wordwall Kuis Wordsearch untuk Meningkatkan Minat Belajar dan Keaktifan Siswa pada Materi Sistem Tata Surya Siswa Kelas VI

  • Putri Fajri Ma’wa Universitas Negeri Semarang
  • Panca Dewi Purwati Universitas Negeri Semarang
Keywords: Student activeness, Learning interest, Wordwall, Wordsearch, IPAS

Abstract

This study was motivated by the use of learning video-based media which turned out to be insufficient to increase student interest and activeness in learning Solar System material in grade VI. The purpose of this study was to determine how the application of Wordwall quiz wordsearch media in increasing student interest and activeness in Solar System material in grade VI. The research method used a descriptive qualitative approach with data collection techniques using observation, interviews, documentation, and questionnaires. The results of this study indicate an increase in student interest in learning and activeness as evidenced by the number of students who meet the learning interest indicators more than those who do not show interest in learning, namely many students show interest, a feeling of pleasure by answering that learning is unique and exciting, and their direct involvement with active in the application of Wordwall quiz wordsearch media in Solar System Material. In conclusion, students' learning interest and activeness can emerge and increase by practicing learning with Wordwall quiz wordsearch media that is interesting, exciting, and unique according to the indicators of learning interest and student activeness.

References

Ahmad, N., Ilato, R., & Payu, B. R. (2020). Pengaruh Pemanfaatan Teknologi Informasi Terhadap Minat belajar Siswa. Jambora Economic Journal, 2(2), 70-79. https://ejurnal.ung.ac.id/index.php/jej/index
Aidah, N., & Nurafni. (2022). Analisis Penggunaan Aplikasi Wordwall pada Pembelajaran IPA Kelas IV di SDN Ciracas 05 Pagi. Pionir: Jurnal Pendidikan, 11(2), 161-174.
Andriany, R., & Warsiman, W. (2023). Penggunaan Media Pembelajaran Berbasis Wordwall di Era Merdeka Belajar untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa SD. GHANCARAN: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 406–422. https://doi.org/10.19105/ghancaran.vi.8209
Aryani, D., Patiro, S. P. S., & Putra, S. D. (2021). Pelatihan Aplikasi Game Edukasi Kahoot Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Di Era Pandemi Covid 19. Terang, 4(1), 116–124. https://doi.org/10.33322/terang.v4i1.1449
Fariza, A. A., Nurfadillah, A., & Syakur, A. (2023). Upaya Meningkatkan Minat Belajar Siswa Melalui Media Pembelajaran Wordwall Pada Mata Pelajaran IPAS Kelas IV UPTD SDN 145 Inpres Pampangan. EDUCATION: Jurnal Sosial Humaniora dan Pendidikan, 3(3), 44-56.
Fitria, A., Suryadi, & Nurlaela, E. (2023). Model Pembelajaran Kooperatif Tipe TGT Media Group Card untuk Meningkatkan Keaktifan Belajar Siswa Sekolah Dasar. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(1), 1004-1018.
Harsanti, D. W., & Lathifah, R. M. (2023). Pengaruh Penerapan Media Wordwall Terhadap Keaktifan Belajar Peserta Didik Pada Pembelajaran Bahasa Indonesia. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Bahasa Indonesia (Vol. 1, No. 1).
Herta, N., Nupus, B. C., Sanggarwati, R., & Setiawan, T. Y. (2023). Pemanfaatan Aplikasi Game Wordwall dalam Pembelajaran untuk Menumbuhkan Minat Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Seminat Nasional Paedagoria, 3, 527–532. https://wordwall.net/
Launin, S., et.al., (2022). Pengaruh Media Game Online Wordwall Untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa Kelas IV. JUPEIS : Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 1(3), 216–223. https://doi.org/10.55784/jupeis.vol1.iss3.176
Nuraeni, F. et.al., (2022). Pengaplikasian Wordwall Sebagai Media Pembelajaran Interaktif di Sekolah Dasar. Sejahtera: Jurnal Inspirasi Mengabdi Untuk Negeri, 2(1), 60–68. https://doi.org/10.58192/sejahtera.v2i1.399
Putri, T. E. (2023). Analisis Pemahaman Matematis Siswa dalam Menyelesaikan Operasi Bentuk Pangkat dan Akar Kelas X. Jurnal Pendidikan, 14(2), 194-205.
Rachman, A., et.al., (2024). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Karawang: CV Saba Jaya Publisher.
Ramanda, F., Firman, & Desyandri. (2024). Pengaruh Penggunaan Media Wordwall Terhadap Pemahaman Belajar IPAS Siswa SD. Jurnal Edu Research, 4(4), 213-226.
Syachruroji, A., et.al., (2024). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran wordwall Terhadap Minat Belajar Peserta Didik Kelas 3 Muatan Pelajaran IPA di SDN Kebaharan 2. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 2(1), 13-21.
Wulandari, R. I., & Jaelani, A.I. (2023). Menumbuhkan Antusiasme dan Keaktifan Belajar Siswa Kelas V pada Pembelajaran IPA Melalui Platform Wordwall di Madrasah Ibtidaiyah. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(1), 2578-2593.
Zannah, M., & Hanifah, N. (2024). Jurnal Inovasi Pendidikan dan Pembelajaran Sekolah Dasar Efektivitas Penggunaan Aplikasi Wordwall untuk Meningkatkan Hasil Belajar Ilmu Pengetahuan Sosial (IPS) Siswa Kelas VI Sekolah Dasar Isrok’atun. Jurnal Inovasi Pendidikan Dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 8(1), 55–56. http://ejournal.unp.ac.id/index.php/jippsd/indexDOI:https://doi.org/10.24036/jippsd.v8i154
Published
2024-05-11
How to Cite
Putri Fajri Ma’wa, & Panca Dewi Purwati. (2024). Penerapan Media Wordwall Kuis Wordsearch untuk Meningkatkan Minat Belajar dan Keaktifan Siswa pada Materi Sistem Tata Surya Siswa Kelas VI. Jurnal Bintang Pendidikan Indonesia, 2(2), 201-211. https://doi.org/10.55606/jubpi.v2i2.2945