Pengaruh Penggunaan TikTok sebagai Media Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Pada Era 4.0
DOI:
https://doi.org/10.55606/jubpi.v2i2.2959Keywords:
TikTok, Learning Media, and Islamic Religious EducationAbstract
Currently the world has entered the era of the fourth industrial revolution. The advancement of modern technology will certainly affect developments in the world, both with regard to the issue of organizing education and from the ease of obtaining learning resources or knowledge. In this modern technological era, it is necessary to have truly unique and innovative learning, especially learning that can attract students' attention and interest in learning. Therefore, the objectives, structure and content of educational programs and learning media need to be changed so that learning becomes more interesting, accurate and attractive. This research was conducted at SMA PGRI 1 Kotabumi. The instrument used was a questionnaire regarding the effect of the use of TikTok on Islamic Religious Education subjects with the data analysis technique used in this study is to calculate the number of respondents' answers to each question. Students' Understanding of Islamic Religious Education Learning Activities using the TikTok Application according to PGRI 1 Kotabumi High School students understand Islamic Religious Education learning activities using the TikTok application, students can learn (review) learning material at any time and anywhere, and can increase student activeness and creativity.
References
Hidayah, N. A., Talitha, S., & Syairozi, H. (2023). PENINGKATAN KETERAMPILAN MENULIS TEKS BERITA DENGAN MENGGUNAKAN APLIKASI TIK TOK DI KELAS VIII G SMPN 12 KOTA BOGOR. Literat-Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 2(2), 169-179. https://ejournal.unsap.ac.id/index.php/literat/article/view/1037
Laily, I. M., Astutik, A. P., & Haryanto, B. (2022). Instagram sebagai Media Pembelajaran Digital Agama Islam di Era 4.0. Munaddhomah: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 3(2), 160-174. https://doi.org/10.31538/munaddhomah.v3i2.250
Ambarsari, Z. (2021). Penggunaan Instagram sebagai media pembelajaran bahasa dan sastra Indonesia pada era 4.0. In Prosiding Seminar Nasional Pembelajaran Bahasa dan Sastra Indonesia (SemNas PBSI)-3 (pp. 81-86). FBS Unimed Press. http://digilib.unimed.ac.id/id/eprint/41225
Astuti, E., & Andrini, S. (2021). Intensitas Penggunaan Aplikasi TikTok terhadap Perilaku Imitasi Remaja. Komunikologi: Jurnal Ilmiah Ilmu Komunikasi, 18(02),134-142. https://komunikologi.esaunggul.ac.id/index.php/KM/article/view/368
Zaim, M. (2020). Media Pembelajaran Agama Islam Di Era Milenial 4.0. POTENSIA: Jurnal Kependidikan Islam, 6(1), 1-17. http://dx.doi.org/10.24014/potensia.v6i1.9200
Devi, Adella Aninda.(2022). Pemanfaatan Aplikasi Tiktok Sebagai Media Pembelajaran. Jurnal Epistema, 3 (1), 1-11 . https://doi.org/10.21831/ep.v3i1.40990
Madhani, L. M., Sari, I. N. B., & Shaleh, M. N. I. (2021). Dampak Penggunaan Media Sosial Tiktok Terhadap Perilaku Islami Mahasiswa di Yogyakarta. At-Thullab: Jurnal Mahasiswa Studi Islam, 3(1), 627-647. https://journal.uii.ac.id/thullab/article/view/20315/11481
Dwistia, H., Sajdah, M., Awaliah, O., & Elfina, N. (2022). Pemanfaatan Media Sosial Sebagai Media Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Ar-Rusyd: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 1(2), 78-93. https://ojs.stai-ibnurusyd.ac.id/index.php/arrusyd/article/view/33
Ula, S., Afifa, A. N., & Azizah, S. A. (2021). Pengaruh penggunaan teknologi di masa pandemi covid-19 terhadap hasil belajar pada mata pelajaran biologi di man 2 jember. ALVEOLI: Jurnal Pendidikan Biologi, 2(1), 54-66. https://alveoli.uinkhas.ac.id/index.php/alv/article/view/35
Taubah, M., & Hadi, M. N. (2020). Aplikasi Tik Tok sebagai media pembelajaran maharah kalam. Jurnal Mu'allim, 2(1), 57-65. https://jurnal.yudharta.ac.id/v2/index.php/muallim/article/view/2201
Aji, W. N., & Setiyadi, D. B. P. (2020). Aplikasi Tik Tok sebagai media pembelajaran keterampilan bersastra. Metafora: jurnal pembelajaran bahasa dan sastra, 6(1),147-157. https://jurnalnasional.ump.ac.id/index.php/METAFORA/article/view/7824
Karo-Karo, I. R., & Rohani, R. (2018). Manfaat media dalam pembelajaran. Axiom: jurnal pendidikan dan matematika, 7(1). https://jurnal.uinsu.ac.id/index.php/axiom/article/view/1778
Kussanti, D. P., Risyan, F., Armelsa, D., Sitasi, C., Devy, P. K., Faqihar, R., & Dhefine, A. (2020). Faktor Yang Mendorong Remaja Dalam Menggunakan Aplikasi Tiktok. Cakrawala: Jurnal Humaniora Bina Sarana Informatika, 20(1), 116-124. https://repository.nusamandiri.ac.id/index.php/unduh/item/228201/8138-23564-1-PB.pdf
Dewanta, A. A. N. B. J. (2020). Pemanfaatan aplikasi Tik Tok sebagai media pembelajaran bahasa Indonesia. Jurnal pendidikan dan pembelajaran bahasa Indonesia, 9(2), 79-85. https://ejournal-pasca.undiksha.ac.id/index.php/jurnal_bahasa/article/view/3491
Hutamy, E. T., Swartika, F., Alisyahbana, A. N. Q. A., Arisah, N., & Hasan, M. (2021). Persepsi peserta didik terhadap pemanfaatan tik tok sebagai media pembelajaran. https://prosiding.rcipublisher.org/index.php/prosiding/article/view/294
Fatimah, S. D., Hasanudin, C., & Amin, A. K. (2021). Pemanfaatan aplikasi tik tok sebagai media pembelajaran mendemonstrasikan teks drama. Indonesian Journal Of Education and Humanity, 1(2), 120-128. https://ijoehm.rcipublisher.org/index.php/ijoehm/article/view/19
Mana, L. H. A. (2021). Respon siswa terhadap aplikasi tiktok sebagai media pembelajaran bahasa indonesia. JIRA: Jurnal Inovasi Dan Riset Akademik, 2(4), 418-429. https://pdfs.semanticscholar.org/e382/da5b1c32406eb015ac8b9f6263638706e1cf.pdf
Ramdani, N. S., Nugraha, H., & Hadiapurwa, A. (2021). Potensi pemanfaatan media sosial tiktok sebagai media pembelajaran dalam pembelajaran daring. Akademika: Jurnal Teknologi Pendidikan, 10(02), 425-436. https://uia.e-journal.id/akademika/article/view/1406
Syafri, E. P. E., & Kulsum, U. (2021, May). TikTok; Media Pembelajaran Alternatif dan Atraktif pada Pelajaran PPKn Selama Pandemi di SMP Negeri 2 Mertoyudan. In Seri Prosiding Seminar Nasional Dinamika Informatika (Vol. 5, No. 1). https://prosiding.senadi.upy.ac.id/index.php/senadi/article/view/212