Penerapan Staffing untuk Meningkatkan Produktivitas Lembaga Pendidikan

  • Hesti Kusumaningrum Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah Jakarta
  • Faisal Ramadhito Alvinas Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah Jakarta
  • Mohamad Ilham Habibi Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah Jakarta
  • Muhammad Fikri Zhillalurahman Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah Jakarta
Keywords: Staffing, institution, Education, Quality

Abstract

Proper staffing in educational institutions is a key factor in improving organizational productivity and efficiency. Employees' knowledge, skills and attitudes are key considerations in the staffing process. This article discusses the application of staffing to improve the performance of educational institutions, focusing on employee recruitment, training and development. The purpose of this study is to explore the importance of an effective recruitment approach, careful selection of human resources and targeted training in improving the quality of human resources. The results showed that proper staffing has a positive impact on organizational productivity and performance. In conclusion, good staffing requires careful planning, clear identification of needs, and ongoing support to ensure the long-term success of educational institutions.

References

AKILAH, F. (2018). Penerapan Fungsi Staffing Dalam Lembaga Pendidikan. Adaara: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 6(1), 657–674. https://doi.org/10.35673/ajmpi.v7i1.311

Alhaddad, M. R., Saleh, A. S., & US, K. A. (2019). Penempatan Pegawai Di Lembaga Pendidikan Islam Perspektif Al-Qur’an Dan Hadits. Tarbawiyah Jurnal Ilmiah Pendidikan, 3(1), 17. https://doi.org/10.32332/tarbawiyah.v3i1.1447

Apriliana, S. D., & Nawangsari, E. R. (2021). Pelatihan dan pengembangan sumber daya manusia (sdm) berbasis kompetensi. Forum Ekonomi, 23(4), 804–812. https://doi.org/10.30872/jfor.v23i4.10155

Az Zahra F., K. F., & Nulhaqim, S. A. (2021). Proses Staffing dan Pengembangan Staf Relawan Covid-19 Oleh Pemerintah Provinsi Jawa Barat. Focus : Jurnal Pekerjaan Sosial, 3(2), 171. https://doi.org/10.24198/focus.v3i2.31954

Budiarti, N., & Paroha. (2019). Pembagian Kerja Dan Kualitas Kinerja Pengajar Pada Pojok Literasi Balun Pintar Desa Balunijuk. Prodi Manajemen Universitas Bangka Belitung, 4(1), 41–52.

Hasan, H. (2022). Sistem Rekrutmen Dalam Pengembangan Manajemen Sumber Daya Manusia ( SDM) Pendidikan. Promis, 3(2), 144–162.

Indrawan, I., Novita, M., Utama, A. S., Rochbani, I. T. N., Aprinto, I., Maula, I., Yeni, W., Jauhari, Enadarlita, Ulfah, S. M., Pedinata, E., Rusmiati, M., Sopian, A., Mahdayeni, Zarkoni, Astuti, I. A. D., & Djuddah, M. (2021). Manajemen Sumber Daya Manusia Pendidikan. 234 hlm.

Julianto, I. R., Nugroho, Y. E., & Supriyanto, T. (2023). Studi Literatur : Teori Reader Response Sebagai Alternatif Metode Sastra. Sinau, 9(1), 86–92.

Khair, H. (2021). Peran Lembaga Pendidikan Dalam Masyarakat Di Era Modern. Jurnal Ilmiah Keagamaan,Pendidikan Dan Kemasyarakatan, 12(2), 24–36. https://www.dosenpendidikan.co.id/lembaga-pendidikan/

Nasution, S. (2023). Jurnal Pendidikan dan Konseling. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 5(1), 3820–3828.

Nurmalasari, I., & Syah, M. (2019). Peran Staffing dalam Pemberdayaan Sekolah di SMP Muslimin 5 Kota Bandung. Al-Idarah: Jurnal Kependidikan Islam, 9(1), 97–108.

Nurmasyitah, P., Amini, Salim, A., Fransiska, I., Daris, K., & Suryani, K. (2023). Rekrutmen dan Seleksi Sumber Daya Manusia dalam Organisasi Pendidikan. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 5(1), 2046–2052.

Pujiarti, E., Amini, Ratnasari, Purba, F., Ahmadi, K., & Mulya, S. (2023). Orientasi dan Pelatihan Sumber Daya Manusia dalam Organisasi Pendidikan. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 5(1), 3820–3828.

Satrianingrum, A. P., Setiawati, F. A., & Fauziah, P. Y. (2021). Pembelajaran Jarak Jauh pada PAUD: Studi Literatur berbagai Metode Pembelajaran pada Masa Pandemi di berbagai Tempat. Jurnal Pendidikan Anak, 10(1), 34–41. https://doi.org/10.21831/jpa.v10i1.37320

Septiandy, M. F., Arizki, A., Harahap, W. G., & Akbar, Y. (2024). Madani : Jurnal Ilmiah Multidisipline Penerapan Fungsi Staffing Dalam Mencapai Tujuan Pendidikan Madani : Jurnal Ilmiah Multidisipline. Jurnal Ilmiah Multidisipline, 1(12), 496–502.

Wati, R., Apriandi, Wahyudi, & Komalasasri, S. (2020). Proses Rekrutmen Dan Seleksi Karyawan. Jurnal Niagawan, 12(2), 57–64.

Zulkipli. (2022). PERENCANAAN MANAJEMEN SUMBER DAYA MANUSIA. Penelitian Dan Pengembangan Dibidang Administrasi Pendidikan, 10(1), 57–66.

Azizah, Siti, and Hanivan Sabtaji. “Pengaruh Staffing Sebagai Salah Satu Fungsi Manajemen Di Mitra Jaya Company Terhadap Kinerja Karyawan.” MAMEN: Jurnal Manajemen 1, no. 1 (2022): 99–110. https://doi.org/10.55123/mamen.v1i1.39.

KHAIR, HUBBIL. “Peran Lembaga Pendidikan Dalam Masyarakat Di Era Modern.” Darul Ulum: Jurnal Ilmiah Keagamaan, Pendidikan Dan Kemasyarakatan 12, no. 2 (2021): 24–36. https://doi.org/10.62815/darululum.v12i2.67.

Khairunisa Nur Baiti, Djumali, Eny Kustiyah. “PRODUKTIVITAS KERJA KARYAWAN DITINJAU DARI MOTIVASI, DISIPLIN KERJA DAN LINGKUNGAN KERJA PADA PT. ISKANDAR INDAH PRINTING TEXTILE SURAKARTA.” Edunomika 04, no. 01 (2020): 69–87.

Nurdin, Muhammad. “Pengaruh Rekrutmen, Pengaturan Staf Dan Pengembangan Karier Terhadap Kinerja Karyawan.” Jurnal Ekonomi Bisnis Manajemen Prima 2, no. 2 (2021): 66–82. https://doi.org/10.34012/jebim.v2i2.1504.

Published
2024-05-15
How to Cite
Hesti Kusumaningrum, Faisal Ramadhito Alvinas, Mohamad Ilham Habibi, & Muhammad Fikri Zhillalurahman. (2024). Penerapan Staffing untuk Meningkatkan Produktivitas Lembaga Pendidikan. Jurnal Bintang Pendidikan Indonesia, 2(2), 270-289. https://doi.org/10.55606/jubpi.v2i2.2991