Menanamkan Nilai Pancasila Melalui Penguatan Pendidikan Karakter untuk Siswa Sekolah Dasar

  • Yutri Wahyuni Universitas Negeri Padang
Keywords: Policy Analysis, Character Education, Pancasila Students

Abstract

Embedding Pancasila Values Is Crucial for Indonesia's Future This study aims to investigate the policy of character education strengthening to realize Pancasila Students. The approach used in this research is a literature approach, with data collection methods in the form of books, literatures, and scientific journals. The results of the study show that the strengthening of character education in realizing Pancasila Students is essentially fostering the emergence of good human beings, who possess six main characteristics, namely critical thinking, creativity, independence, faith, piety towards God Almighty, noble morals, mutual cooperation, and global diversity, with the hope that students will have the ability to independently increase, use their knowledge, examine, internalize, and personalize character and moral values that can be realized in daily behavior.

References

Ariandy, M. (2019). Kebijakan Kurikulum dan Dinamika Penguatan Pendidikan Karakter di Indonesia. SUKMA: Jurnal Pendidikan, 3(2), 137–168.
Arwildayanto, dkk. (2018). Analisis kebijakan Pendidikan (Kajian Teoritis, Eksploratif, dan Aplikatif). Cendekia Press.
Asnani, Mislia, S. (n.d.). Implementasi Kebijakan Pendidikan Karakter Dalam Meminimalisasi Kenakalan Remaja. Jurusan Tarbiyah Prodi MPI Institut Agama Islam Negeri Bone, Carigading.
Bambang Dalyono, E. D. L. (2017). Implementasi Penguatan Pendidikan Karakter di Sekolah. Jurnal Bangun Rekaprima, 03(2), 33–42.
Dahliyana, A. (2017). Penguatan Pendidikan Karakter Melalui Kegiatan Ekstrakurikuler di Sekolah. JURNAL SOSIORELIGI, 15(1), 54–64.
Direktorat Sekolah Dasar. (2020). Profil Pelajar Pancasila. Https://Ditpsd.Kemdikbud.Go.Id/Hal/Profil-Pelajar-Pancasila.
Fhauziah, H. (2015). Hubungan Konsep Manusia Dengan Konsep Pendidikan Islam Menurut Haji Abdul Malik Karim Amrullah. Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan UIN Syarif Hidayatullah.
Firdaos, Y. dan R. (2017). Penguatan Pendidikan Karakter Berbasis Masyarakat pada Sekolah Menengah Pertama Negeri (SMPN) di Kabupaten Tulang Bawang Provinsi Lampung. Al-Tadzkiyyah: Jurnal Pendidikan Islam, 8(Ii), 267–279.
Gunawan, I. (2012). Pendidikan Karakter di Tingkat Sekolah Dasar Meretas Sekolah Humanis Untuk Mendesain Siswa Sekolah Dasar (SD) yang Cerdas dan Berkarakter. Prosiding Seminar Nasional Dan Call For Papers.
Hasanah, H. (2013). Implementasi Nilai-Nilai Karakter Inti Di Perguruan Tinggi. Jurnal Pendidikan Karaker, III(2), 186–195.
Ida Rochmawati. (2019). Pendidikan Karakter Dalam Kajian Filsafat Nilai. Jurnal Pendidikan Islam, 3(1), 1–12. https://doi.org/10.37286/ojs.v3i1.40
Imron, A. (2018). Manajemen Pendidikan Karakter Peserta Didik Melalui Kegiatan Ekstrakurikuler Pramuka. Jurnal Administrasi Dan Manajemen Pendidikan, 1(September), 284–292.
Kemendikbud. (2020). Pendidikan Karakter Wujudkan Pelajar Pancasila. Https://M.Antaranews.Com/Berita/1824776/Mendikbud-Pendidikan-Karakter Wujudkan-Pelajar-Pancasila.
Khotimah, D. N. (2019). Implementasi Program Penguatan Pendidikan Karakter ( PPK ) Melalui Kegiatan 5s Di Sekolah Dasar. Inopendas Jurnal Ilmiah Kependidikan, 2(1), 28–31.
Putri Rachmadyanti. (2017). Penguatan Pendidikan Karakter bagi Siswa Sekolah Dasar Melalui Kearifan Lokal. Jurnal JPSD, 3(2), 201–214.
Rokim. (2019). Analisis Kebijakan Versi Dunn & Implementasinya dalam Pendidikan Islam. PANCAWAHANA: Jurnal Studi Islam, 14(2), 60–69.
Rusfiana, A. Y. A. dan Y. (2016). Teori dan Analisis Kebijakan Publik. Alfabeta.
Simatupang, P. (2003). Analisis Kebijakan : Konsep Dasar dan Prosedur Pelaksanaan. Jurnal Analisis Kebijakan Pertanian, 6(3), 1–23.
Published
2024-05-16
How to Cite
Yutri Wahyuni. (2024). Menanamkan Nilai Pancasila Melalui Penguatan Pendidikan Karakter untuk Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Bintang Pendidikan Indonesia, 2(2), 290-301. https://doi.org/10.55606/jubpi.v2i2.2993