Menumbuhkan Gaya Hidup Sehat Sejak Dini Melalui Pendidikan Jasmani, Olahraga, Dan Kesehatan
DOI:
https://doi.org/10.55606/jubpi.v2i2.2998Keywords:
Healthy lifestyle, Physical education, sports, health (PJOK), Elementary school, Healthy habitsAbstract
A healthy lifestyle is a basic human need that is important to be nurtured from an early age through physical education, sports and health (PJOK). This study aims to explore effective methods to instill healthy habits in primary school students. Using a qualitative approach, this study reviewed literature from various sources to identify the best strategies for teaching healthy lifestyles. The results showed that storytelling, FGDs, ice-breaking, and the use of appropriate learning media are very effective in increasing students' understanding and motivation about the importance of a healthy lifestyle. In addition, physical education plays an important role in shaping students' understanding and behavior towards a healthy lifestyle through a curriculum that is integrated with physical activity. Families and communities also play an important role in supporting these efforts by providing a supportive environment and good role models. The main challenges in instilling healthy habits are resistance to change and the influence of unhealthy habits from the environment. Proposed solutions include consistency in setting good examples, variety of healthy foods, and cooperation between educators and parents.
References
Afdinda, R. S. (2021). Kontribusi pola hidup sehat dan circuit training terhadap kebugaran jasmani. Jurnal Olahraga dan Kesehatan Indonesia, 1(2), 136-142.
Airlangga, C., & Airlangga, C. (2022). Mengajarkan gaya hidup sehat sejak dini dengan metode bercerita pada siswa SDN 34 Air Pacah Kec. Koto Tangah, Kota Padang. Jurnal Pengabdian Psikologi, 1(1), 16-21.
Ana, N., Ali, M., & Yuniarni, D. (2016). Pembiasaan perilaku hidup bersih anak usia dini di Paud Melati Jungkat Kecamatan Siantan. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 6-13.
Arisman, & Felta. (n.d.). Penerapan pola hidup sehat sebagai penjamin raga yang bersih, 2-8.
Halodoc. (2022, Februari 21). 5 cara membiasakan gaya hidup sehat pada anak. Diakses dari https://www.halodoc.com/artikel/5-cara-membiasakan-gaya-hidup-sehat-pada-anak
Maulana, G. R. (2016). Pengembangan multimedia interaktif materi pola hidup sehat pada mata pelajaran jasmani olahraga dan kesehatan. Jurnal Pendidikan Jasmani, Olahraga, dan Kesehatan Undiksha, 4(1).
Ningrum, N. M., Susanti, N. L., & Dewi, K. A. (2022). Hubungan citra tubuh dengan pola makan remaja putri di SMK Negeri 2 Surakarta. Jurnal Riset Kesehatan Nasional, 6(2), 109-111.
Nurhayati, N., Putri, A., Dina, D., Hasibuan, I. L., Nasution, S. N., Chairani, N., & Syahri, Y. A. (2023). Mengelola perilaku pola hidup sehat masyarakat pesisir di daerah Belawan Provinsi Sumatera. Jurnal Kesehatan Tambusai, 4(2), 2368-2369.
Sam, S. U., Sugiyanto, & Defliyanto. (2018). Analisis dampak pola hidup terhadap kebugaran pada siswa kelas XI IPS 1 SMA Negeri 8 Kota Bengkulu. Jurnal Ilmiah Pendidikan Jasmani, 2(1), 57-65.
Sarjuyu, S. (2022). Meningkatkan hasil belajar PJOK materi budaya hidup sehat dengan pendekatan taktis menggunakan tes tertulis pada siswa kelas IV SDN 1 Pendahara. Jurnal Bimbingan dan Konseling, 7(2), 7-15.
Travelancya, T. (2021). Penerapan metode bercerita dalam meningkatkan perkembangan sosial anak usia dini di Raudlatul Athfal Ihyaul Islam Prasi Gading. el Bidayah Journal of Islamic Elementary Education, 3(1), 35-70.