Kesenjangan Digital dalam Dunia Pendidikan Masa Kini dan Masa Yang Akan Datang

Studi Kasus di SMP N 35 Medan

  • San Mikael Sinambela Universitas Negeri Medan
  • Joy Novi Yanti Lumbantobing Universitas Negeri Medan
  • Mima Defliyanti Saragih Universitas Negeri Medan
  • Al Firman Mangunsong Universitas Negeri Medan
  • Chairun Nisa Universitas Negeri Medan
  • Johan Pardamean Simanjuntak Universitas Negeri Medan
  • Jamaludin Jamaludin Universitas Negeri Medan
Keywords: Gap, Digital, Electronics

Abstract

This research was conducted to determine the digital gap in the world of education today and in the future. This research method is to use a qualitative method with an observational study approach. The result of this research show that in the school that was used at the research site, there still a digital divide where there are still many students who still have limitations in owning electronic goods due to economic limitations and the distance from home to school whis is quite far. In conclusion, the school has tried as much as possible to equalize digital use for students who do not have electronic devices to use computers provided by the school.

References

Afif, N. (2019). Pengajaran dan pembelajaran di era digital. Iq (Ilmu Al-Qur'an): Jurnal Pendidikan Islam, 2(01), 117-129.
Fadilla, N. (2020). Kesenjangan digital di era revolusi industri 4.0 dan hubungannya dengan perpustakaan sebagai penyedia informasi. Libria, 12(1), 1-14.
Hadiyat, Y. D. (2014). Kesenjangan digital di Indonesia (Studi kasus di Kabupaten Wakatobi). Jurnal Pekommas, 17(2), 81-90.
Hazizah, Z., & Rigianti, H. A. (2021). Kesenjangan digital di kalangan guru SD dengan rentang usia 20-58 tahun di Kecamatan Rajabasa. Jurnal Pendidikan Modern, 7(1), 1-7.
Jayanthi, R., & Dinaseviani, A. (2022). Kesenjangan digital dan solusi yang diterapkan di Indonesia selama pandemi Covid-19. Jurnal Iptekkom: Jurnal Ilmu Pengetahuan & Teknologi Informasi, 24(2), 187-200.
Maharani, M. (2022). Kesenjangan digital pendidikan agama Islam dalam keluarga dan masyarakat. Sabilarrasyad: Jurnal Pendidikan dan Ilmu Kependidikan, 7(1), 46-49.
Nasution, R. D. (2016). Pengaruh kesenjangan digital terhadap pembangunan pedesaan (Rural Development). Jurnal Penelitian Komunikasi dan Opini Publik, 20(1), 31-44.
Putri, R. M., Sari, R., Hasanah, U., & Habibillah, Z. (2024). Manfaat dan kesenjangan alat pendidikan di era digital. Jurnal Yudistira: Publikasi Riset Ilmu Pendidikan dan Bahasa, 2(1), 46-51.
Subroto, D. E., Supriandi, S., Wirawan, R., & Rukmana, A. Y. (2023). Implementasi teknologi dalam pembelajaran di era digital: Tantangan dan peluang bagi dunia pendidikan di Indonesia. Jurnal Pendidikan West Science, 1(07), 473-480.
Published
2024-05-24
How to Cite
San Mikael Sinambela, Joy Novi Yanti Lumbantobing, Mima Defliyanti Saragih, Al Firman Mangunsong, Chairun Nisa, Johan Pardamean Simanjuntak, & Jamaludin Jamaludin. (2024). Kesenjangan Digital dalam Dunia Pendidikan Masa Kini dan Masa Yang Akan Datang. Jurnal Bintang Pendidikan Indonesia, 2(3), 15-24. https://doi.org/10.55606/jubpi.v2i3.3003