Ekstrakurikuler Pramuka Untuk Membentuk Karakter Siswa Sekolah Dasar
DOI:
https://doi.org/10.55606/jubpi.v2i2.3080Keywords:
Character, extracurricular, pramukaAbstract
Character training is a significant part in the advancement of moral schooling. Exploring training plays a significant part in molding the personality of understudies, particularly grade school understudies. Scout extracurriculars can assist understudies with creating mental, emotional and psychomotor abilities, as well as structure characters like discipline, participation, initiative, love of the nation and useful abilities. The expect to be accomplished is to figure out the job of scout extracurricular exercises in forming the personality of grade school understudies. The examination strategy utilized is library study or writing is one of the exploration methodologies utilized and considered. Scouting activities can assist students in developing responsible character, such as an awareness of responsibility and the capacity to make the right decisions. Scouting activities play an important role in forming students' social care character, such as concern for society and awareness of the environment.
References
Ainiyah. (2023). Pendidikan karakter dan pembentukan karakter bangsa. Edu Cendikia: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 3(1), 85-96. https://doi.org/10.47709/educendikia.v3i01.2407
Fitriana, H. (2018). Peran seni tari dalam pembentukan karakter siswa kelas Ia di SD Negeri Keputran A Yogyakarta tahun ajaran 2017/2018. Prodi PGSD Universitas PGRI Yogyakarta.
Febrianti, F., Mahmud, M., & Hifid, R. (2022). Pengaruh kegiatan ekstrakurikuler terhadap pembentukan karakter siswa di SMA Negeri 1 Paleleh Barat. Aksara: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal, 8(2), 1535-1552.
Gazali, et al. (2023). Manfaat pramuka dalam pendidikan karakter anak. Edu Cendikia: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 3(1), 37-48. https://doi.org/10.47709/educendikia.v3i01.2407
Kurniawan, F., & Karyono, T. H. (2010). Ekstra kurikuler sebagai wahana pembentukan karakter siswa di lingkungan pendidikan sekolah. Jurnal Bebas: Jur. Pend. Kepelatihan Fakultas Ilmu Keolahragaan Universitas Negeri Yogyakarta, 2(2), 1-17.
Larasati, E. D. (2017). Pendidikan karakter mandiri melalui kegiatan ekstrakurikuler pramuka di sekolah dasar. Basic Education, 6(5), 381-388.
Marzuki, M., & Hapsari, L. (2015). Pembentukan karakter siswa melalui kegiatan kepramukaan di MAN 1 Yogyakarta. Jurnal Pendidikan Karakter, 6(2).
Nurjani, N. (2022). Peran kegiatan pramuka dalam penanaman nilai-nilai pendidikan karakter pada siswa SD IT An-Najah. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 6(3), 838-846.
Nurdin, N., Jahada, J., & Anhusadar, L. (2021). Membentuk karakter melalui kegiatan ekstrakurikuler pramuka pada anak usia 6-8 tahun. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(2), 952-959.
Pratiwi, S. I., Kristen, U., Salatiga, K., & Tengah, J. (2020). Pengaruh ekstrakurikuler pramuka terhadap karakter disiplin siswa SD. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 2(1), 62-70.
Prasetya, Y. (2019). Pembentukan karakter mandiri melalui kegiatan ekstrakurikuler pramuka. Basic Education, 8(8), 802-813.
Wahyuni, & Mubarok. (2023). Pendidikan kepramukaan dan pembentukan karakter bangsa. Edu Cendikia: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 3(1), 61-72. https://doi.org/10.47709/educendikia.v3i01.2407
Wahyudin. (2023). Pendidikan kepramukaan dan pembentukan karakter siswa. Edu Cendikia: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 3(1), 73-84. https://doi.org/10.47709/educendikia.v3i01.2407
Yuliani, R., Halimah, M., & Bakhraeni, R. (2016). Pengembangan pendidikan karakter melalui gerakan pramuka (Studi kasus kegiatan kepramukaan di SD Negeri Citapen Kecamatan Tawang Kota Tasikmalaya tahun 2015/2016). PEDADIDAKTIKA: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 3(2), 238-247.
Yusdinar, P., & Manik, Y. M. (2023). Pengaruh ekstrakurikuler pramuka terhadap pembentukan karakter siswa. Edu Cendikia: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 3(1), 183-190.