Hubungan Antara Motivasi Belajar dan Prestasi Akademik Dalam Mata Pelajaran IPA di Sekolah Dasar

Authors

  • Dhea Ramadhani Universitas Negeri Padang
  • Ari Suriani Universitas Negeri Padang
  • Sahrun Nisa Universitas Negeri Padang

DOI:

https://doi.org/10.55606/jubpi.v2i3.3108

Keywords:

Learning motivation, Learning Outcomes, Science, Elementary school

Abstract

Learning motivation has a strong relationship with academic achievement in science subjects in elementary schools. Learning motivation refers to the drive that comes from within the students or from their surrounding environment that encourages them to learn. This study employs a literature review method to examine the relationship between learning motivation and students' academic achievement in science subjects in elementary schools. The results show that high learning motivation will encourage students to be more diligent, persistent, and enthusiastic in learning science. Active involvement in the learning process, ability to manage study time, and perseverance in completing science assignments will positively impact the attainment of optimal academic achievement in science subjects in elementary schools.

References

Angga, C. S., Nurwahidah, I. (2022). Korelasi antara motivasi belajar dengan hasil belajar siswa dalam pembelajaran IPA di sekolah dasar. Jurnal Basicedu, 6(4), 5877–5889. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i4.1230

Hamdu, G., & Agustina, L. (2011). Pengaruh motivasi belajar siswa terhadap prestasi belajar IPA di sekolah dasar. Jurnal Penelitian Pendidikan, 12(1), 25–33.

Nazarudin. (2007). Manajemen pembelajaran. Yogyakarta: Teras.

Nurhidayah, D. A. (2016). Pengaruh motivasi berprestasi dan gaya belajar terhadap prestasi belajar siswa pada mata pelajaran matematika SMP. Jurnal Dimensi Pendidikan Dan Pembelajaran, 3(2), 13–24. https://doi.org/10.24269/dpp.v3i2.83

Pratama, F., Firman, & Neviyarni. (2019). Pengaruh motivasi belajar IPA siswa terhadap hasil belajar. EDUKATIF: Jurnal Ilmu Pendidikan, 1(3), 280–286. https://edukatif.org/index.php/edukatif/index%0APENGARUH

Sardiman, A. M. (2018). Interaksi dan motivasi belajar mengajar. Depok: Rajawali Pers.

Servitri, M. O. (2017). Pembelajaran multimedia IPA dengan model contextual teaching and learning untuk meningkatkan hasil belajar siswa. Mimbar Sekolah Dasar, 4(1), 1–8. https://doi.org/10.53400/mimbarsd.v4i1.6157

Sudjana. (2001). Metode & teknik pembelajaran partisipatif. Bandung: Falah Production.

Suprijono, A. (2009). Cooperative learning: Teori dan aplikasi PAIKEM. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Sutikno, M. S. (2005). Pembelajaran efektif. Mataram.

Ulandari, K. S. S., & Dibia, I. K. D. (2014). Hubungan antara motivasi belajar dengan prestasi belajar siswa SD kelas V semester ganjil di Desa Buruan. Jurnal Mimbar PGSD, 2(1), 1–10. https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JJPGSD/article/view/2312

Uno, H. B. (2016). Teori motivasi dan pengukurannya. Jakarta: PT. Bumi Aksara.

Uno, H. B. (2017). Teori motivasi dan pengukurannya (analisis di bidang pendidikan). Jakarta: Bumi Aksara.

Published

2024-06-15

How to Cite

Dhea Ramadhani, Ari Suriani, & Sahrun Nisa. (2024). Hubungan Antara Motivasi Belajar dan Prestasi Akademik Dalam Mata Pelajaran IPA di Sekolah Dasar. Jurnal Bintang Pendidikan Indonesia, 2(3), 249–254. https://doi.org/10.55606/jubpi.v2i3.3108