Analisis Keterlambatan Penyelesaian Port Disbursement dalam Kinerja Operasional pada Perusahaan Jasa Keagenan Kapal

Authors

  • Rosalia Indah Sari Politeknik Pelayaran Surabaya
  • Bugi Nugraha Politeknik Pelayaran Surabaya
  • Prima Yudha Yudianto Politeknik Pelayaran Surabaya
  • Intan Sianturi Politeknik Pelayaran Surabaya

DOI:

https://doi.org/10.55606/jubpi.v2i4.3293

Keywords:

Port Disbursement, Constraints, Ship Agency

Abstract

Delays in the completion of Port Disbursements in ship agency companies can interfere with operational performance in ship agency companies where this delay factor arises from internal and external parties. This article explains that there are still obstacles/factors that cause the process of completing a ship's Port Disbursement has not run on time due to obstacles between shipping agents, related agencies, and Port Business Entities, This research uses qualitative research with data collection and interviews, while the data collection in this study is by data reduction, and the existence of primary and secondary data sources. Based on the results of the research obtained by the researcher, the cause of the delay in completing Port Disbursement uses 4 (four) elements in the Fishbone Diagram, namely Man, Material, Method, and Machine. These factors cause operational performance in completing Port Disbursement on time which ultimately causes queues/piles of settlement files, so that this will have an impact on the company's cash flow to be unsmooth. The solution provided by the company is to continue to evaluate and improve what makes the obstacle factors experienced by the operational and financial divisions in completing the settlement.

 

References

Ambarita, M.Kom, A., & Muharto. (2016). Metode Penelitian Sistem Informasi : Mengatasi Kesulitan Mahasiswa dalam Menyusun Proposal Penelitian. Yogyakarta: Deepublish.
Cindy, I. K. (2022). Pelayanan Pemanduan Terhadap Keselamatan dan Keamanan Kapal Sesuai Standar Operasional Prosedur di PT. Pelabuhan Indonesia (Persero) Cabang Tanjung Wangi. Thesis, 7.
Dahri, M., & Yudianto, P. Y. (2023). Peranan Badan Usaha Pelabuhan (BUP) PT. Pelindo III Dalam Rangka Mewujudkan Green & Smart Operasioal Pelabuhan di Terminal Teluk Lamong Surabaya . Journal 7 Samudra, 47-55.
Dr. Ir. H. R. Zulki Zulkifli Noor, S. (2015). Metodologi Penelitian Kualitatif dan Kuantitatif. Yogyakarta: Deepublish.
Efendi, S.A.P., M.Si, M., & Basri, S.IP., M.Si, H. (2021). Kewenangan Daerah Dalam Rangka Peningkatan Pendapatan Asli Daerah (PAD) Kabupaten Bener Meriah. Pasuruan: CV. Penerbit Qiara Media.
Hansen, S. (2020). Investigasi Teknik Wawancara dalam Penelitian Kualitatif Manajemen Konstruksi. Jurnal Teknik Sipil, 283-294.
Johanda, I. A., & Rahayu, T. (2022). Kualitas Pelayanan Jasa Keagenan Kapal Pada Perusahaan Pelayaran. Journal 7 Samudra, 52.
Kementrian Perhubungan. (2015). Peraturan Menteri Perhubungan Republik Indonesia Nomor 69 Tahun 2015 Tentang Petunjuk Pelaksanaan Jenis dan Tarif Atas Jenis Penerimaan Negara Bukan Pajak yang Berlaku pada Direktorat Jenderal Perhubungan Laut. Jakarta
Nadila. (2023). Analisis Penyusunan Laporan Keuangan Berdasarkan Standar Akuntansi Kkeuangan Entitas Mikro Kecil Menengah Pada UMKM Cofeeshop Onkeljohns. Thesis, 21-25.
Pemerintah Indonesia. (2016). Peraturan Pemerintah Nomor 15 Tahun 2016 Tentang Jenis dan Tarif Atas Jenis Penerimaan Negara Bukan Pajak Yang Berlaku pada Kementrian Perhubungan. Jakarta
Perangin-Angin, R. E., Lismawati, & Pasaribu, Y. A. (2021). Perilaku Masyarakat Dalam Pengelolaan Sampah. Indramayu: Penerbit Adab.
Pinori, M. (2015). Analisis Faktor Keterlambatan Penyelesaian Proyek Konstruksi Gedung Terhadap Mutu, Biaya dan Waktu di Dinas Pekerjaan Umum Kota Manado . Jurnal Ilmiah Media Engineering, 401-405.
Prof. Dr. Ir. Sugiarto, M. (2022). Metodologi Penelitian Bisnis. Yogyakarta: Penerbit ANDI.
Purnomo, B. H. (2011). Metode dan Teknik Pengumpulan Data Dalam Penelitian Tindakan Kelas : Classroom Action Research. Jurnal Pengembangan Pendidikan, 251-256.
Puspitasari, Y. I., Mangare, J., & Pratasis, P. (2020). Analisis Faktor - Faktor Keterlambatan Pada Proyek Perumahan Casa De Viola Dan Alternatif Penyelesaiannya. Jurnal Sipil Statik, 141-146.
Putri, S. C., & Purwaningsih, E. (2023). Analisis Kepuasan Kerja Karyawan UPPKJK (Unit CaseMix) Rumah Sakit Menggunakan Fishbone Diagrams. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat Nusantara, 1649-1654.
Ratnaningsih, D., & Johanda, I. A. (2017). ANALISIS KEBUTUHAN (NEED ANALYSIS) UNTUK PENYUSUNAN SILABUS BAHASA INGGRIS PADA JURUSAN KETATALAKSANAAN ANGKUTAN LAUT DAN KEPELABUHANAN . Journal 7 Samudra, 25-32.
Rifkhan. (2023). Pedoman Metodologi Penelitian Data Panel dan Kuisioner. Indramayu: Penerbit Adab.
Sari , M., Siswati, T., Suparto, A. A., Jonata, Ambarsari, I. F., Azizah , N., . . . Andalia, N. (2022). Metodologi Penelitian. Padang: PT. Global Eksekutif Teknologi.
Sholihah, N., Abbas, I., Awaru, O., Djamdjuri, D. S., & Santoso, R. (2023). Metode Penelitian Kualitatif dan Kuantitatif. Yogyakarta: Selat Media Partners.
Surajiyo, S. M., Nasruddin, S., & Herman Paleni, S. (2020). Penelitian Sumber Daya Manusia, Pengertian, Teori, Dan Aplikasi (Menggunakan IBM SPSS 22 For Windows). Sleman: Deepublish.
Syafitri, R. E., & Nuryono, S.Pd, M.Pd, W. (2020). Studi Kepustakaan Teori Konseling "Dialectical Behavior Therapy. Jurnal BK Unesa, 53-59.
Ulfi, R., Charlina, & Septyanti, E. (2021). The Quality Of Student Worksheets (LKPD) On Writing Description Text Through Fishbone Diagram Strategy. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 1497-1506.
Wibowo, W. (2011). Cara Cerdas Menulis Artikel Ilmiah. Jakarta: PT Kompas Media Nusantara.
Widyaningrum, N., & Widianti, N. (2020). Studi Deskriptif Penerapan Inaportnet Dalam Pelayanan Konsumen di Perusahaan Keagenan Kapal. Jurnal Maritim Polimarin, 54-57.
Widyawati, N., & Hinriyani, E. (2020). Analisis Keterlambatan dan Efektivitas Kinerja Bongkar Muat Petikemas Terhadap Pendapatan Terminal Mirah. Majalah Ilmiah Bahari Jogja, 104-115.
Yohanes, R., Lestari, Y., & Yetti, H. (2021). Evaluasi Keberhasilan Implementasi Sistem Informasi Karantina Kesehatan Di Kantor Kesehatan Pelabuhan Kelas II Padang Tahun 2020. Jurnal Penelitian dan Kajian Ilmiah Universitas Muhammadiyah Sumatera Barat, 138-147.

Published

2024-08-19

How to Cite

Rosalia Indah Sari, Bugi Nugraha, Prima Yudha Yudianto, & Intan Sianturi. (2024). Analisis Keterlambatan Penyelesaian Port Disbursement dalam Kinerja Operasional pada Perusahaan Jasa Keagenan Kapal. Jurnal Bintang Pendidikan Indonesia, 2(4), 206–220. https://doi.org/10.55606/jubpi.v2i4.3293