Pengaruh Permainan Tradisional Gobak Sodor terhadap Peningkatan Motorik Kasar pada Siswa Kelas IV SDN 1 Cipedes

  • Helmy Febriansyah STKIP Muhammadiyah Kuningan
  • Didi Muhtarom STKIP Muhammadiyah Kuningan
  • Boby Agustan STKIP Muhammadiyah Kuningan
Keywords: Influence of the traditional game gobak sodor, improvement of gross motor skills, Students

Abstract

This research includes research objectives to evaluate the effect of the traditional game Gobak Sodor on improving gross motor skills. The research method used is a quantitative method with a one group pretest-posttest research design. The research population was class IV students at SDN 1 Cipedes, the sample used was a purposive sampling technique with a sample of 16 class IV students. Data collection techniques were carried out through pre-tests and post-tests regarding students' abilities in terms of running speed. The research instrument used was a running speed test with a distance of 30 meters. Before the posttest, the researcher will provide treatment in the form of practicing the game Gobak Sodor. After the pretest-posttest is carried out, the researcher will carry out data processing to determine the students' running speed after practicing the game Gobak Sodor.

References

Ali, M. M., Hariyati, T., Pratiwi, M. Y., & Afifah, S. (2022). Metodologi penelitian kuantitatif dan penerapannya dalam penelitian. Education Journal, 2(2), 1–6.
Andhika, D. A., Prayoga, A. S., & Darumoyo, K. (2022). Meningkatan keterampilan motorik kasar melalui permainan sederhana. Jurnal Porkes, 5(1), 57–65.
Darmawati, N. B., & Widyasari, C. (2022). Permainan tradisional engklek dalam meningkatkan motorik kasar anak usia dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(6), 6827–6836.
Dwipa, A. A. (2015). Universitas Negeri Semarang tahun 2015.
Fitria, N., & Rohita, R. (2019). Pemetaan pengetahuan guru TK tentang keterampilan gerak dasar anak TK. Jurnal Al-Azhar Indonesia Seri Humaniora, 5(2), 76.
Hariyani, N. (2012). Universitas Islam Negeri Universitas Islam Negeri (UIN).
Hidayat, A. A. (2019). Metode penelitian dan teknik analisis data (1st ed., Vol. 1).
Ismail, S. (2022). Metodologi penelitian uji normalitas. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 8(5), 256–269.
Julianus, B., & Pramono, H. (2021). Efektivitas media pembelajaran permainan tradisional gobak sodor untuk meningkatkan motorik kasar siswa tunagrahita ringan di SLB. Indonesian Journal for Physical Education and Sport, 2(2), 439–446.
Listyaningrum, D. (2018). Pengaruh permainan radisional gobak sodor terhadap sikap sosial siswa kelas III SDN 01 Manguharjo Kota Madiun. Gulawentah: Jurnal Studi Sosial, 3(2), 108.
Maesaroh, S., Wijayanti, N. P. N., Adila, F., & Desviyanti, E. (2022). Kajian literatur peranan penting permainan tradisional dalam meningkatkan keterampilan motorik kasar anak. Jurnal Ilmiah Mandala Education, 8(4), 2756–2765.
Marinu Waruwu. (2023). Pendekatan penelitian pendidikan: Metode penelitian kualitatif, metode penelitian kuantitatif dan metode penelitian kombinasi (mixed method). Jurnal Pendidikan, 7.
Melyza, A., & Aguss, R. M. (2021). Persepsi siswa terhadap proses penerapan pembelajaran pendidikan jasmani olahraga dan kesehatan pada pandemi COVID-19. Journal of Physical Education, 2(1), 8–16.
Muslihin, Y., Loita, A., & Nurjanah, D. S. (2022). Instrumen penelitian tindakan kelas untuk peningkatan motorik halus anak. Juni, 6(1), 99–106.
Mustafa, P. S. (2021). Problematika rancangan penilaian pendidikan jasmani, olahraga, dan kesehatan dalam kurikulum 2013 pada kelas XI SMA. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 5(1), 184–195.
Novitasari, R., Nasirun, M., & D., D. (2019). Meningkatkan kemampuan motorik kasar anak melalui bermain dengan media hulahoop pada anak kelompok B PAUD Al-Syafaqoh Kabupaten Rejang Lebong. Jurnal Ilmiah Potensia, 3(1), 6–12.
Nunung, Wakih, A. A., & Chandra, D. (2023). Penerapan permainan tradisional gobag sodor untuk meningkatkan kemampuan motorik kasar anak kelas III SDN 2 Tuguraja Tasikmalaya. Jurnal Riset Rumpun Seni, Desain dan Media (JURRSENDEM), 2(2), 37–50.
Nurdiansyah, D. (2018). Pengaruh permainan tradisional hadang terhadap agility. JUARA: Jurnal Olahraga, 3(2), 77.
Perdima, F. E., & Kristiawan, M. (2021). Nilai-nilai karakter pada permainan tradisional hadang di sekolah dasar. Jurnal Basicedu, 5(6), 5342–5351.
Rozana, S. (2019). Peningkatan motorik kasar anak melalui permainan engklek di PAUD Al-Ashry Kel. Pekan Selesai Kec. Selesai - Langkat. Jurnal Ilmiah Abdi Ilmu, 12(2), 132–142.
Saputri, A. (2020). Implementasi permainan tradisional gobag sodor dalam mengembangkan motorik kasar anak usia dini.
Saraswati, R. (2020). Pembelajaran keterampilan tata boga pembuatan emping ceplis banten untuk meningkatkan kemampuan vokasional pada anak dengan hambatan intelektual kelas V SD di SKh Al-Kautsar Cilegon Banten (Studi kuantitatif eksperimen one group pretest-posttest di kelas). Jurnal Pendidikan Luar Biasa, 5(1).
Sari, D. P. (2019). Mengembangkan kemampuan motorik kasar melalui permainan gobak sodor anak TK Al-Fatah kota batu ngaras kecamatan ngaras kabupaten pesisir barat tahun 2019. Unpublished Manuscript, 1–64.
Sari, J. I. P., Saparahayuningsih, D., & Wembrayarli, S. (2020). Meningkatkan keterampilan motorik kasar melalui permainan tradisional petak umpet pada anak kelompok B. Jurnal Ilmiah Potensia, 5(1), 40–44.
Satria, & Intan, R. (2021). Bab 3 metodologi penelitian. Jurnal Ilmiah M-Progress, 11(1), 38–47.
Wiriawan, O. (2017). Panduan pelaksanaan tes & pengukuran olahragawan.
Yuniar, S. T., & Nuryadi, H. B. (2023). Locomotor movement analysis of high class elementary school students during the COVID-19 pandemic. Riyadhoh: Jurnal Pendidikan Olahraga, 6, 50–56.
Published
2024-08-23
How to Cite
Helmy Febriansyah, Didi Muhtarom, & Boby Agustan. (2024). Pengaruh Permainan Tradisional Gobak Sodor terhadap Peningkatan Motorik Kasar pada Siswa Kelas IV SDN 1 Cipedes. Jurnal Bintang Pendidikan Indonesia, 2(4), 344-354. https://doi.org/10.55606/jubpi.v2i4.3315