Penggunaan Media Pembelajaran (Wordwall) sebagai Inovasi pada Mata Pelajaran Non-Kejuruan di SMK PGRI 1 Kota Serang

(Studi Deskriptif Pada Peserta Didik Kelas X)

Authors

  • Oktavia Theresia Ompu Sunggu Universitas Sultan Ageng Tirtayasa
  • Muhammad Atma Taher Universitas Sultan Ageng Tirtayasa
  • Atik Rositah Universitas Sultan Ageng Tirtayasa
  • Kirana Dewi Universitas Sultan Ageng Tirtayasa
  • Ferdansyah Putra Universitas Sultan Ageng Tirtayasa
  • Suhendar Suhendar Universitas Sultan Ageng Tirtayasa

DOI:

https://doi.org/10.55606/jubpi.v3i1.3426

Keywords:

Wordwall, Non-major Subjects, Learning Innovation

Abstract

The research aims to find out and describe how to use Wordwall learning media in the learning process of non-major subjects among Class X students of SMK PGRI 1 Kota Serang. This research uses descriptive qualitative research with data collection through observation, interviews, and documentation. Qualitative data analysis carried out includes data collection, data reduction, data presentation and conclusions. Efforts are made by utilizing technology as a learning medium. Based on the results of the research, the use of Wordwall in learning non-major subjects among Class X students of SMK PGRI 1 Kota Serang is used to increase innovation in learning. Through Wordwall in attendance, listening to material, and collecting assignments given can be seen and reviewed through various complete features that teachers can utilize in meaningful learning.

References

Aini, R., & Rulviana, N. (2023). Penggunaan media game interaktif Wordwall dalam pembelajaran. Jurnal Pendidikan dan Teknologi, 5(2), 34-45.

Anggulian, F. Y., Purwosaputro, S., & Hartanti, P. T. (2024). Implementasi media Wordwall terhadap minat belajar siswa dalam pembelajaran pendidikan Pancasila di SMK Negeri 2 Semarang. Journal on Education, 06(03), 17642–17648.

Arsyad, A. (2007). Media Pembelajaran (2nd ed.). Jakarta: Rajawali Press.

Hamalik, O. (2008). Pendidikan dan Pengajaran (4th ed.). Jakarta: Bumi Aksara.

Kusnadi, E., & Azzahra, S. A. (2024). Penggunaan media pembelajaran interaktif berbasis Wordwall dalam meningkatkan motivasi belajar peserta didik pada mata pelajaran PPKn di MA Al Ikhlash Padakembang Tasikmalaya. Jurnal Dimensi Pendidikan Dan Pembelajaran, 2(12). https://journal.umpo.ac.id/index.php/dimensi/index

Nur, L., Rahmastuti, D., Widyaningrum, K., & Suryani, L. (2024). Penggunaan media pembelajaran Wordwall untuk meningkatkan hasil belajar siswa kelas IV A SDN Patihan Kota Madiun. MARAS: Jurnal Penelitian Multidisiplin, 2(3), 1533–1541. https://doi.org/10.60126/maras.v2i3.427

Sadikin, A. (2022). Peranan media pembelajaran dalam meningkatkan efektivitas belajar siswa. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 7(3), 140-151.

Sanjaya, W. (2020). Strategi Pembelajaran: Berorientasi Standar Proses Pendidikan (4th ed.). Jakarta: Kencana.

Tsaniya, K. S., Nafis, O. Z., Rosaifa, F. E., Widodo, S. T., & Wahyuni, N. I. (2023). Pengaruh penggunaan media pembelajaran Wordwall untuk meningkatkan keaktifan belajar peserta didik pada mata pelajaran pendidikan Pancasila kelas IV SDN Tlogosari Wetan 01 Semarang. Didaktik: Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 9(5), 1452–1460.

Walidah, S. (2022). Pemanfaatan media pembelajaran dalam meningkatkan motivasi belajar siswa. Jurnal Inovasi Pendidikan, 9(1), 25-33.

Zalillah, F., & Alfurwan, N. (2022). Penerapan aplikasi Wordwall dalam meningkatkan interaksi pembelajaran. Jurnal Pendidikan Teknologi dan Media, 4(2), 22-30.

Downloads

Published

2024-11-23

How to Cite

Oktavia Theresia Ompu Sunggu, Muhammad Atma Taher, Atik Rositah, Kirana Dewi, Ferdansyah Putra, & Suhendar Suhendar. (2024). Penggunaan Media Pembelajaran (Wordwall) sebagai Inovasi pada Mata Pelajaran Non-Kejuruan di SMK PGRI 1 Kota Serang : (Studi Deskriptif Pada Peserta Didik Kelas X). Jurnal Bintang Pendidikan Indonesia, 3(1), 71–78. https://doi.org/10.55606/jubpi.v3i1.3426