Analisis Kompetensi Pedagogik Guru dalam Perencanaan Bahan Pembelajaran Kelas 6 SDN Kutajaya 2
DOI:
https://doi.org/10.55606/jubpi.v3i1.3604Keywords:
Pedagogic Competence of Teachers, Planning of Learning Materials, SDN Kutajaya 2Abstract
The purpose of this study is to determine the pedagogic competence of classroom teachers in planning learning materials for grade 6 students of SDN Kutajaya 2. In accordance with the Regulation of the Minister of Education and Culture number 62 of 2013 concerning Educational Standards, teachers and schools have an important role in planning or preparing learning materials to be used in learning as a medium so that the material taught is conveyed properly. This research is a descriptive qualitative research that uses observation, interviews, and documentation as data collection techniques. This research involved the Principal, 3 sixth-grade homeroom teachers, and subject one teachers. The results of the study showed that sixth grade teachers were ready to create learning materials. Teachers' skills and creativity, collaboration between teachers, students and parents, learning elements, and adequate facilities and infrastructure are supporting components that affect planning subject matter.
References
Asep Herry Hernawan, P. L. (2012). Pengembangan Bahan Ajar. Direktorat Upi,1-13. Basna, F. (2016). Analisis Gaya Kepemimpinan, Kepuasan Kerja, Komitmen Organisasi Dan Kompetensi Terhadap Kinerja Pegawai. Riset Bisnis Dan Manajemen , 319-334.
Belawa, A. A. (2022). Pengaruh Kompetensi, Beban Kerja Dan Kompensasi Terhadap Kinerja Karyawan Hotel Jambuluwuk Oceano Seminyak. Universitas Mahasaraswati Denpasar , 1-32.
Emy Crisnawati, A. K. (2022). Kemampuan Kompetensi Pedagogik Guru Sekolah Dasar Dalam Proses Pembelajaran. Bidang Pendidikan Dasar , 56- 64
Ermindyawati, L. (2019). Peranan Guru Pendidikan Agama Kristen Terhadap Perilaku SiswaSiswi. Jurnal Teologi Sistematika Dan Praktika , 41-46.
Fadilah Ismiya Niswati, I. C. (2020). Analisis Kompetensi Pedagogik Calon GuruSekolah Dasar Dalam Mata Kuliah Microteaching. Profesi Pendidikan Dasar, 1-14.
Febriana, R. (2021). Kompetensi Guru. Jakarta Timur: Bumi Aksara.
Khofiatun, S. A. (2016). Peran Kompetensi Pedagogik Guru Dalam PerencanaanBahan Pembelajaran Tematik Di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan , 984-988.
Muhammad Afandi, S. W. (2018). Analisis Kompetensi Pedagogik Guru Sd Di Uptd Pendidikan Banyumanik Kota Semarang. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar , 1-21
Muhammad Komarudin, K. R.-R. (2023). Diskursus Aliran Teori Belajar Utama(Aliran Proses Informasi, Behaviorisme, Kognitivisme/Konstruktivisme, Dan Humanisme). Jurnal Tarbiyah Islamiyah , Vol. 8, No 1, Hal. 328-335.
Mujiono, H. (2020). Supervisi Akademik Meningkatkan . Jurnal Dinamika Manajemen Pendidikan (Jdmp) , Volume 4, Nomor 2, Hlm. 113-121.
Nasution, W. N. (2017). Perencanaan Pembelajaran: Pengertian, Tujuan Dan Prosedur. Ittihad , 185-195.
Nursobah, A. (2019). Perencanaan Bahan Pembelajaran. Lekoh Barat, JawaTimur.: Duta Media.
Patonengan, J. (2021). Pengembangan Sumber Daya Manusia Melalui Peningkatan Kompetensi Pegawai Negeri Sipil Pada Badan Kepegawaian Dan Pengembangan Sumber Daya Manusia Kabupaten Kepulauan Siau Tagulandang Biaro Provinsi Sulawesi Utara. Ilmu Pemerintahan Suara Khatulistiwa , 149-159.
Putri Balqis, N. U. (2014). Kometensi Pedagogik Guru Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Smpn 3 Ingin Jaya Kabupaten Aceh Besar. Jurnal Administrasi Pendidikan , 1- 14.
Rachmawati, D. W. (2021). Teori & Konsep Pedagogik. Cirebon: Anggo Ikapi. Rini, E. S. (2017). Analisis Kompetensi Guru Pada Guru Sekolah Dasar. Online Http://Erisusilorini97. Blogs. Uny. Ac. Id .
Rusman. (2017). Belajar Dan Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: K E N C A N A.
Sabillah, B. M. (2016). Analisis Kompetensi Pedagogik Guru Sdn Sungguminasa Ii Kecamatan Somba Opu Kabupaten Gowa. Doctoral Dissertation, Universitas Negeri Makassar”.
Sani, I. K. (2017). Kupas Tuntas Kompetensi Pedagogik Teori Dan Praktik Untuk Peningkatan Kinerja Dan Kualitas Guru. Jogjakarta: Kata Pena.
Sani, I. K. (2017). Kupas Tuntas Kompetensi Pedagogik Teori Dan Praktik Untuk Peningkatan Kinerja Dan Kualitas Guru. Jogjakarta: Kata Pena.
Saraya Faridah, E. T. (2020). Kompetensi Profesional Dan Pedagogik Guru Dalam Pengelolaan Pembelajaran Di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan ,1359-1364.
Sari, S. R. (2017). Pengaruh Kepribadian Dan Kemampuan Intelektual Terhadap Kompetensi Guru Di Smkn 3 Kota Bengkulu. Ilmiah Manajemen , 64-76.
Suciana, N. (2019). Analisis Kompetensi Pedagogik Guru Dalam Pemahaman Terhadap Peserta Didik Di Sd Negeri 009 Ganting Kecamatan Salo. Review Pendidikan Dan Pendidikan(Jrpp) , 84-103.
Syamsul Alam, J. S. (2021). Upaya Peningkatan Prestasi Belajar Siswa Melalui Model Kooperatif dengan Pendekatan Eksperimen pada Pembelajaran IPS di Kelas V SD Inpres Bangkala II Kota Makassar. Jurnal Binagogik , 101-108.
Theresia Alviani Sum, E. G. (2020). Kompetensi Pedagogik Guru Paud Dalam Perencanaan Dan Pelaksanaan Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini , 543-550.
Wicaksono, D. P. (2014). Analisis Pengaruh Kompetensi Dan Loyalitas Karyawan Terhadap Promosi Jabatan Pada Pt. Bank Pembangunan Daerah Jawa Timur Tbk. (Bank Jatim) Cab. Pasuruan. Hasil Penelitian , 1-13
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Yeni Nuraeni, Sabila Putri Andriani, Della Tirwahyuni, Nia Amalia, Virli Ibtisam Naura A, Intan Safitri
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.