Analisis Pembelajaran Magnet & Lingkungan Alam dengan Mengambil Contoh dalam Krhidupan Sehari-Hari pada Siswa Kelas IV-A di SD MIS AL-QUBA

Authors

  • Rendi Prilandi Universitas Negeri Medan
  • Suyit Ratno Universitas Negeri Medan
  • Deva Maria Pangaribuan Universitas Negeri Medan
  • Dinda Prati Dina Arsah Universitas Negeri Medan
  • Enjel Anatasia Hutabarat Universitas Negeri Medan
  • Fajra Lativa Asri Universitas Negeri Medan
  • Haris Steven Siregar Universitas Negeri Medan
  • Sazkyla Nur Efendi Universitas Negeri Medan

DOI:

https://doi.org/10.55606/jubpi.v3i2.3823

Keywords:

Daily Life Examples, Magnet Learning, Natural Environment

Abstract

The purpose of this study was to evaluate how effective magnet and natural environment learning is with a contextual approach by providing examples from the daily lives of grade IV-A students at SD MIS AL-QUBA. To collect data, this study used a quantitative approach that used observation, interviews, and test questions. The results showed that the use of real examples from everyday life, such as the use of magnets in household items and how ecosystems interact with each other, can improve students' understanding of science concepts. Direct experience-based learning strategies can also increase student engagement and interest in lessons. Therefore, magnet learning in the natural environment and a contextual approach can help students better understand science concepts in elementary school.

References

Arends, R. I. (2012). Learning to teach. McGraw-Hill.

Bulumanu, E. R. E., & Riyanto, A. (2024). Relasionalitas hubungan manusia dan alam semesta dalam fenomena anomali iklim di Indonesia. Journal Scientific of Mandalika, 5(6), 265–274. https://ojs.cahayamandalika.com/index.php/jomla

Italiana, N. R., Rapiah, & Hafsari, T. D. (2023). Tanggung jawab manusia sebagai khalifah di bumi untuk menjaga dan melestarikan lingkungan alam. Journal Islamic Education, 1(3). https://maryamsejahtera.com/index.php/Education/index

Johnson, E. B. (2007). Contextual teaching and learning: What it is and why it’s here to stay. Corwin Press.

Mardiana, H., Mulyana, E. H., & Setiawan Leo, R. (2024). Pengembangan desain pembelajaran IPA berbasis konstruktivisme tentang gaya magnet di sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 1(4), 1–10. https://doi.org/10.47134/pgsd.v1i4.845

Octavyanti, N. P. L., & Wulandari, I. G. A. A. (2021). Video pembelajaran berbasis pendekatan kontekstual pada mata pelajaran matematika kelas IV SD. Jurnal Edutech Undiksha, 8(1), 66–74. https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JEU/index

Pawe, Y. M., Awu, Y., Uge Lawe, Y., & Menge, E. (2024). Pemanfaatan lingkungan alam sekitar dalam pelaksanaan pembelajaran IPAS berbasis etnosains di SDK Olabolo. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 1(4), 1–10. https://doi.org/10.47134/pgsd.v1i4.845

Piaget, J. (1972). The psychology of the child. Basic Books.

Setyani, A. (2014). Peningkatan pemahaman konsep sifat-sifat magnet melalui penerapan model pembelajaran kooperatif tipe Two Stay Two Stray (TSTS) pada siswa kelas V SD Negeri Pengkol 01 tahun ajaran 2013/2014 [Skripsi, Universitas Sebelas Maret]. http://perpustakaan.uns.ac.id

Suyit Ratno, F., Amelia, F. R., Siagian, A. N., Dongoran, I. K., Utami, J., Pandiangan, L. L., Nasution, R. K., Simanjuntak, R. P. B., & Amelia, V. Q. (2024). Analisis problematika proses pembelajaran IPA pada siswa kelas VI SDN 060912 Medan Denai. Jurnal Pendidikan Motivasi. https://ourhope.biz.id/ojs

Suyit Ratno, F., Amelia, F. R., Zahratunisa, I., Sormin, E. G., Damanik, P. A. B., Rahmayani, N. R. P., Putri, S. A., & Ananda, A. D. (2024). Analisis pembelajaran interaktif terhadap kreativitas peserta didik kelas IV pada pembelajaran IPAS di SD 101766 Bandar Setia. JIIC: Jurnal Intelek Insan Cendikia, 1(9), 6283–6298. https://jicnusantara.com/index.php/jiic

Trianto. (2010). Mendesain model pembelajaran inovatif-progresif. Kencana.

Uluum, A. T., & Nugroho, A. (2023). Fikih ekologi: Menjaga kelestarian lingkungan alam dengan pendekatan teori Maqashid Syariah. Journal Islamic Education, 1(3). https://maryamsejahtera.com/index.php/Education/index

Ummah, N. E. C., Masnawati, E., Vitrianingsih, Y., Mujito, & Darmawan, D. (2024). Penghijauan sebagai upaya pelestarian lingkungan dan pemberdayaan masyarakat. Pelayanan Unggulan: Jurnal Pengabdian Masyarakat Terapan, 1(2), 26–35. https://doi.org/10.62951/unggulan.v1i2.252

Uno, H. B. (2012). Model pembelajaran: Menciptakan proses belajar mengajar yang kreatif dan efektif. Bumi Aksara.

Vonna, A. M., Saputra, N. N., & Saleh, H. (2022). Pengembangan media pembelajaran berbasis kontekstual lembar kerja peserta didik elektronik (E–LKPD) berbantuan Liveworksheet. Seminar Nasional Pendidikan Matematika UMT 2022, 149–157.

Downloads

Published

2025-03-20

How to Cite

Rendi Prilandi, Suyit Ratno, Deva Maria Pangaribuan, Dinda Prati Dina Arsah, Enjel Anatasia Hutabarat, Fajra Lativa Asri, … Sazkyla Nur Efendi. (2025). Analisis Pembelajaran Magnet & Lingkungan Alam dengan Mengambil Contoh dalam Krhidupan Sehari-Hari pada Siswa Kelas IV-A di SD MIS AL-QUBA. Jurnal Bintang Pendidikan Indonesia, 3(2), 200–206. https://doi.org/10.55606/jubpi.v3i2.3823