Analisis Pembelajaran Magnet & Lingkungan Alam dengan Mengambil Contoh dalam Krhidupan Sehari-Hari pada Siswa Kelas IV-A di SD MIS AL-QUBA
DOI:
https://doi.org/10.55606/jubpi.v3i2.3823Keywords:
Daily Life Examples, Magnet Learning, Natural EnvironmentAbstract
The purpose of this study was to evaluate how effective magnet and natural environment learning is with a contextual approach by providing examples from the daily lives of grade IV-A students at SD MIS AL-QUBA. To collect data, this study used a quantitative approach that used observation, interviews, and test questions. The results showed that the use of real examples from everyday life, such as the use of magnets in household items and how ecosystems interact with each other, can improve students' understanding of science concepts. Direct experience-based learning strategies can also increase student engagement and interest in lessons. Therefore, magnet learning in the natural environment and a contextual approach can help students better understand science concepts in elementary school.
References
Arends, R. I. (2012). Learning to teach. McGraw-Hill.
Bulumanu, E. R. E., & Riyanto, A. (2024). Relasionalitas hubungan manusia dan alam semesta dalam fenomena anomali iklim di Indonesia. Journal Scientific of Mandalika, 5(6), 265–274. https://ojs.cahayamandalika.com/index.php/jomla
Italiana, N. R., Rapiah, & Hafsari, T. D. (2023). Tanggung jawab manusia sebagai khalifah di bumi untuk menjaga dan melestarikan lingkungan alam. Journal Islamic Education, 1(3). https://maryamsejahtera.com/index.php/Education/index
Johnson, E. B. (2007). Contextual teaching and learning: What it is and why it’s here to stay. Corwin Press.
Mardiana, H., Mulyana, E. H., & Setiawan Leo, R. (2024). Pengembangan desain pembelajaran IPA berbasis konstruktivisme tentang gaya magnet di sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 1(4), 1–10. https://doi.org/10.47134/pgsd.v1i4.845
Octavyanti, N. P. L., & Wulandari, I. G. A. A. (2021). Video pembelajaran berbasis pendekatan kontekstual pada mata pelajaran matematika kelas IV SD. Jurnal Edutech Undiksha, 8(1), 66–74. https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JEU/index
Pawe, Y. M., Awu, Y., Uge Lawe, Y., & Menge, E. (2024). Pemanfaatan lingkungan alam sekitar dalam pelaksanaan pembelajaran IPAS berbasis etnosains di SDK Olabolo. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 1(4), 1–10. https://doi.org/10.47134/pgsd.v1i4.845
Piaget, J. (1972). The psychology of the child. Basic Books.
Setyani, A. (2014). Peningkatan pemahaman konsep sifat-sifat magnet melalui penerapan model pembelajaran kooperatif tipe Two Stay Two Stray (TSTS) pada siswa kelas V SD Negeri Pengkol 01 tahun ajaran 2013/2014 [Skripsi, Universitas Sebelas Maret]. http://perpustakaan.uns.ac.id
Suyit Ratno, F., Amelia, F. R., Siagian, A. N., Dongoran, I. K., Utami, J., Pandiangan, L. L., Nasution, R. K., Simanjuntak, R. P. B., & Amelia, V. Q. (2024). Analisis problematika proses pembelajaran IPA pada siswa kelas VI SDN 060912 Medan Denai. Jurnal Pendidikan Motivasi. https://ourhope.biz.id/ojs
Suyit Ratno, F., Amelia, F. R., Zahratunisa, I., Sormin, E. G., Damanik, P. A. B., Rahmayani, N. R. P., Putri, S. A., & Ananda, A. D. (2024). Analisis pembelajaran interaktif terhadap kreativitas peserta didik kelas IV pada pembelajaran IPAS di SD 101766 Bandar Setia. JIIC: Jurnal Intelek Insan Cendikia, 1(9), 6283–6298. https://jicnusantara.com/index.php/jiic
Trianto. (2010). Mendesain model pembelajaran inovatif-progresif. Kencana.
Uluum, A. T., & Nugroho, A. (2023). Fikih ekologi: Menjaga kelestarian lingkungan alam dengan pendekatan teori Maqashid Syariah. Journal Islamic Education, 1(3). https://maryamsejahtera.com/index.php/Education/index
Ummah, N. E. C., Masnawati, E., Vitrianingsih, Y., Mujito, & Darmawan, D. (2024). Penghijauan sebagai upaya pelestarian lingkungan dan pemberdayaan masyarakat. Pelayanan Unggulan: Jurnal Pengabdian Masyarakat Terapan, 1(2), 26–35. https://doi.org/10.62951/unggulan.v1i2.252
Uno, H. B. (2012). Model pembelajaran: Menciptakan proses belajar mengajar yang kreatif dan efektif. Bumi Aksara.
Vonna, A. M., Saputra, N. N., & Saleh, H. (2022). Pengembangan media pembelajaran berbasis kontekstual lembar kerja peserta didik elektronik (E–LKPD) berbantuan Liveworksheet. Seminar Nasional Pendidikan Matematika UMT 2022, 149–157.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Rendi Prilandi, Suyit Ratno, Deva Maria Pangaribuan, Dinda Prati Dina Arsah, Enjel Anatasia Hutabarat, Fajra Lativa Asri, Haris Steven Siregar, Sazkyla Nur Efendi

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.