Miskonsepsi Siswa Sekolah Dasar tentang Konsep IPA : Studi Kasus di kelas VI SDN 024755
DOI:
https://doi.org/10.55606/jubpi.v3i2.3825Keywords:
Misconceptions, Science Concepts, Elementary School Students, Case Study, Science EducationAbstract
Elementary School Students' Misconceptions about Science Concepts: Case Study in Grade VI of SDN 024755 This study aims to identify and analyze the misconceptions held by sixth-grade students at SDN 024755 regarding basic science concepts. The research method used is a case study with a qualitative approach. Data were collected through interviews, observations, and diagnostic tests specifically designed to reveal students' misconceptions. The results show that most students struggle with understanding certain science concepts, such as the water cycle, photosynthesis, and gravity. The misconceptions found include incorrect understandings of the processes of evaporation and condensation, the role of chlorophyll in photosynthesis, and the concepts of force and motion. These findings highlight the need for more effective teaching approaches in introducing and reinforcing science concepts at the elementary school level. Recommendations from this study include developing more interactive and contextual learning strategies to address students' misconceptions, as well as improving the quality of teacher training in science education.
References
Andini, S. A. (2024). Identifikasi miskonsepsi dan penyebab miskonsepsi terhadap materi sifat-sifat cahaya pada pembelajaran sekolah dasar. Natural Science Education Research (NSER), 14, 14–19.
Arruum, N. L., & Dwijayanti, A. D. (2024). Identifikasi miskonsepsi siswa pada materi gaya dan gerak menggunakan certainty of response index (CRI) di sekolah dasar. Jurnal Ilmu Pendidikan, 34, 34–48.
Barkah, L., & Putri, C. P. (2022). Analisis pemahaman konsep IPA siswa kelas IV SDN Kalideres 09 Pagi. Berajah Journal: Jurnal Pembelajaran dan Pengembangan Diri, 287, 287–291.
Fadhilah, A. N. (2022). Analisis miskonsepsi materi IPA pada tema panas dan perpindahannya. Didaktika Dwija Indria, 19, 19–26.
Hartanti, R., & Ekawati, S. (2024). Analisis penyebab dan strategi untuk mereduksi miskonsepsi. Jurnal Kependidikan, 3657, 3657–3667.
Kasanah, N., & Sari, E. S. (2024). Miskonsepsi siswa dalam menyelesaikan soal IPA menggunakan certainty of response index di SD Negeri. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 1, 1–14.
Leoniza, M. B. T., & Sari, R. S. (2024). Identifikasi miskonsepsi materi sistem tata surya menggunakan three-tier diagnostic test dengan certainty response index. PENDIPA Journal of Science Education, 1, 1–9.
Listyani, P. C. A., & Irawan, I. (2024). Model pembelajaran berbasis masalah terhadap miskonsepsi. Jurnal Media dan Teknologi Pendidikan, 88, 88–97.
Mahdiyah, L. (2021). Identifikasi miskonsepsi mata pelajaran IPA di SD. UMGCINMATIC, 1, 1–5.
Mariyadi, & Rizky, I. R. (2023). Analisis miskonsepsi peserta didik kelas VI sekolah dasar. Lensa (Lentera Sains): Jurnal Pendidikan IPA, 77, 77–85.
Nasution, R. H. (2021). Analisis miskonsepsi siswa SD pada materi gaya dan gerak. Journal of Natural Science and Integration, 11, 11–21.
Ngazizah, N. (2024). Miskonsepsi pembelajaran IPA pada materi gaya kelas IV MI Muhammadiyah Marongsari. Jurnal Pendidikan Dasar, 70, 70–75.
Rahmawati, P., & Sari, P. (2024). Miskonsepsi pembelajaran IPAS siswa kelas IV sekolah dasar. Edukasi: Jurnal Penelitian dan Artikel Pendidikan, 383, 383–394.
Raysalma, K., & Thalib, N. T. (2025). Analisis miskonsepsi siswa kelas IV pada materi gaya pembelajaran. Jurnal Pendidikan Dasar Flobamorata, 72, 72–85.
Saputri, F. I. (2023). Studi tentang konsep-konsep IPA dalam buku pelajaran sekolah dasar yang mengalami miskonsepsi. Jurnal Ilmu Sosial dan Humaniora, 1035, 1035–1048.
Satuti, R., & Rizky, I. R. (2025). Mengatasi miskonsepsi dalam pembelajaran IPA: Tantangan dan strategi untuk peningkatan pemahaman sains di sekolah dasar pada materi iklim dan perubahan. Elementary School, 150, 150–161.
Tsania, A., & Sari, P. (2024). Tes diagnostik miskonsepsi peserta didik pada materi gaya kelas IV sekolah dasar. Edukasi: Jurnal Penelitian dan Artikel Pendidikan, 285, 285–296.
Yuliati, Y. (2017). Miskonsepsi siswa pada pembelajaran IPA. Jurnal Bio Educatio, 50, 50–58.
Zulfa, F. N., & Nurmalasari, N. N. (2025). Analisis miskonsepsi IPA materi fotosintesis. Jurnal Ilmu Pendidikan, 211, 211–226.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Amelia Fariza, Assha Uli Handayani Hasibuan, Eirene Carolina Simamora, M. Hafiz Ermawan, Nadya Shadrina Siregar, Nilam Mirzah, Sister Imelda Lumban Gaol

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.