Analisis Strategi Pembelajaran untuk Meningkatkan Pemahaman Siswa dalam Mata Pelajaran IPS di Sekolah Dasar

Authors

  • Rama Alfigo Universitas Negeri Padang
  • Adrias Adrias Universitas Negeri Padang
  • Salmaini Safitri Syam Universitas Negeri Padang

DOI:

https://doi.org/10.55606/jubpi.v3i2.3833

Keywords:

Learning, Strategies, Social, Studies, Understanding

Abstract

The teaching of Social Studies in elementary schools still faces challenges in improving students' understanding, primarily due to the dominance of expository methods that lack variety. This study aims to analyze various innovative learning strategies that can enhance students' comprehension in Social Studies education. The research employs a library research method with a qualitative approach, drawing on various references and previous research findings.The results indicate that contextual learning strategies, project-based learning (PjBL), technology integration, cooperative learning, and multi-representation learning are effective in improving students' understanding. Contextual learning enhances students' comprehension by up to 32%, while PjBL improves critical thinking and problem-solving skills. Technology integration, such as augmented reality and interactive digital media, has been shown to increase learning motivation by up to 43%. Cooperative learning and multi-representation strategies also positively impact social skills and conceptual understanding.The novelty of this study lies in its comprehensive mapping of innovative, evidence-based learning strategies applicable to Social Studies education in elementary schools. The implications of this research highlight the importance of innovation in teaching strategies to ensure that students do not merely receive information passively but can actively apply their knowledge in real-life situations. Additionally, the study underscores the need for teachers to enhance their competencies in implementing more interactive and student-centered teaching methods.

References

Agustina, L., Sunaryo, H., & Wijaya, R. (2022). Penerapan strategi multi-representasi dalam meningkatkan pemahaman siswa pada mata pelajaran IPS kelas IV sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Dasar, 9(2), 145–157.

Amanda, S., Syahira Nabila, Z., Adrias, & Nur, & Azmi A. (2024). Pengembangan media pembelajaran IPAS berbasis Wordwall untuk meningkatkan hasil belajar peserta didik. Jurnal Ilmu Pendidikan, Bahasa, Sastra Dan Budaya, 2(4).

Cicilia, Y., & Nursalim. (2019). Gaya dan strategi belajar bahasa. Jurnal Ilmu Pendidikan, 1(1), 138–149.

Fatimah, R. D. K. S. (n.d.). Strategi belajar & pembelajaran dalam meningkatkan keterampilan bahasa. 108–113.

Fitriani, A., Nugroho, A., & Wijayanti, T. (2022). Efektivitas model pembelajaran kooperatif tipe STAD terhadap hasil belajar IPS siswa sekolah dasar. Jurnal Inovasi Pendidikan, 8(3), 234–245.

Hadifina, C. J., Devi, M. C., & Rafiqi, M. (2023). Strategi pembelajaran IPS di sekolah dasar. 05(03), 6928–6932.

Hartini, S., & Dewi, P. (2023). Augmented reality sebagai media pembelajaran IPS tentang peninggalan sejarah di sekolah dasar. Jurnal Teknologi Pendidikan, 10(1), 45–57.

Hayaturraiyan, A. H. (2022). Strategi pembelajaran di pendidikan dasar kewarganegaraan melalui metode active learning tipe quiz team. 2(1), 108–122.

Latifa, H. L., & Haryadi. (2022). Penerapan metode pembelajaran CIRC pada kemampuan membaca pemahaman siswa sekolah dasar. Journal of Elementary School (JOES), 5(2), 301–307.

Munadi, A., & Subhani, A. (2024). Strategi pembelajaran IPS dalam menanamkan sikap sosial dan tanggung jawab sosial siswa di sekolah menengah pertama.

Nurhasanah. (2022). Peningkatan pemahaman siswa sekolah dasar dalam mata pelajaran IPS melalui pendekatan pembelajaran kontekstual. Jurnal Inovasi Pendidikan Dasar, 8(1), 56-67.

Nurhayati, L., & Damayanti, F. (2022). Pembelajaran berbasis proyek untuk mengembangkan kesadaran lingkungan dalam pembelajaran IPS di sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Lingkungan, 5(2), 134-146.

Panggabean, K. N., & Yusnaldi, E. (2024). Analisis strategi pembelajaran IPS di MI/SD. 8, 46696–46700.

Pratama, R., Santoso, A., & Wibowo, D. (2020). Pengembangan media pembelajaran digital interaktif untuk meningkatkan pemahaman siswa SD dalam mata pelajaran IPS. Jurnal Teknologi Pendidikan, 6(1), 78–89.

Rahman, A. (2021). Project based learning dalam pembelajaran IPS: Upaya meningkatkan kemampuan berpikir kritis siswa sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Dasar, 7(2), 145–156.

Rizkiyah, N., & Wulandari, T. (2023). Strategi multi-representasi dalam pembelajaran IPS SD: Analisis pengaruhnya terhadap pemahaman konseptual siswa. Jurnal Pendidikan Dan Pengajaran, 10(1), 78–90.

Saputra, R., Novita, &, & D. (2023). Implementasi pembelajaran berbasis proyek dalam mata pelajaran IPS untuk mengembangkan keterampilan abad 21 siswa sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Dasar Nusan13tara, 8(2), 213–229.

Sudrajat, A., & Permana, E. (2021). Implementasi model pembelajaran kooperatif jigsaw untuk meningkatkan pemahaman keragaman suku bangsa pada siswa kelas V SD. Jurnal Pendidikan Multikultur, 6(2), 123–134.

Sutrisno, H., & Winarti, M. (2023). Pendekatan kontekstual dalam pembelajaran IPS tentang ekonomi lokal pada siswa sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Ekonom, 9(1), 67–78.

Wibowo, T. (2019). Mata pelajaran IPS di MI/SD: Sebuah strategi pembelajaran implementatif. Southeast Asian Journal of Islamic Education, 1(2), 147–163. https://doi.org/10.21093/sajie.v1i2.1516

Widodo, A., Indraswati, D., Sobri, &, & M. (2021). Analisis pembelajaran IPS SD berbasis HOTS di era revolusi industri 4.0. Jurnal Pendidikan Dasar, 5(1), 61–78.

Downloads

Published

2025-03-27

How to Cite

Rama Alfigo, Adrias Adrias, & Salmaini Safitri Syam. (2025). Analisis Strategi Pembelajaran untuk Meningkatkan Pemahaman Siswa dalam Mata Pelajaran IPS di Sekolah Dasar . Jurnal Bintang Pendidikan Indonesia, 3(2), 264–272. https://doi.org/10.55606/jubpi.v3i2.3833