Peran Guru dalam Implementasi Kurikulum Merdeka untuk Mengembangkan Profil Pelajar Pancasila

(Studi Kasus di Kelas 3 SDN 104203 Bandar Khalipah)

Authors

  • Elfira Veronika Universitas Negeri Medan
  • Grecia Gustri Malona Universitas Negeri Medan
  • Inggri Lola Amelia Universitas Negeri Medan
  • Asiah Ramadhani Universitas Negeri Medan
  • Lala Lala Universitas Negeri Medan
  • Jelita Ananda Universitas Negeri Medan
  • Miftahul Jannah Universitas Negeri Medan
  • Tasya Amanda Putri Universitas Negeri Medan

DOI:

https://doi.org/10.55606/jubpi.v3i2.3834

Keywords:

Elementary Schools, Independent Curriculum, Pancasila Student Profile, Project Based Learning, Role of Teachers

Abstract

This study aims to analyze the role of teachers in the implementation of the Independent Curriculum to develop the Pancasila Student Profile in grade 3 of SDN 104203 Bandar Khalipah. The main focus of this study is to understand the strategies implemented by teachers, the challenges faced, and the impact of the implementation of the Independent Curriculum on the formation of student character according to the six dimensions of the Pancasila Student Profile. This study uses a qualitative descriptive method with data collection techniques in the form of interviews with grade 3 teachers and distributing questionnaires to students. The results of the study show that teachers act as facilitators in creating an active and innovative learning environment through the implementation of project-based learning and formative assessment. This strategy is effective in building the values of mutual cooperation, independence, and creativity in students. However, teachers face challenges in implementing learning differentiation due to significant differences in student abilities and time constraints in conducting authentic assessments. The conclusion of this study shows that the Independent Curriculum provides flexibility for teachers to adjust learning to student needs, so that they are able to develop characters that are in accordance with the Pancasila Student Profile. Training support for teachers and collaboration with parents are needed to improve the effectiveness of the implementation of the Independent Curriculum in elementary schools.

References

Fauziah, N., & Rahman, T. (2022). Peran guru dalam meningkatkan kemampuan berpikir kritis siswa melalui Kurikulum Merdeka. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 24(3), 315-328.

Fitriani, R., & Susanto, D. (2023). Analisis peran guru dalam mengintegrasikan nilai Pancasila di sekolah dasar melalui Kurikulum Merdeka. Jurnal Inovasi Pendidikan Dasar, 7(1), 123-137.

Hidayat, R., & Lestari, P. (2022). Strategi guru dalam menerapkan nilai-nilai Pancasila melalui Kurikulum Merdeka di sekolah dasar. Jurnal Cakrawala Pendidikan, 41(2), 234-247.

Juraidah, A., & Hartoyo, A. (2022). Peran guru dalam menumbuhkembangkan kemandirian belajar dan kemampuan berpikir kritis siswa sekolah dasar melalui proyek penguatan profil pelajar Pancasila. Jurnal Pendidikan Dasar Perkhasa, 8(2), 105-118.

Kemendikbudristek. (2022). Kurikulum Merdeka: Panduan implementasi di sekolah. Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan RI.

Mulyani, S., & Setiawan, R. (2023). Implementasi Kurikulum Merdeka: Studi kasus pada pengembangan profil pelajar Pancasila di sekolah dasar. Jurnal Penelitian Pendidikan, 25(1), 89-102.

Nurhayati, S., & Hidayatullah, A. (2022). Tantangan guru dalam menerapkan Kurikulum Merdeka di sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Dasar Indonesia, 10(2), 145-159.

Putri, M. A., & Santoso, H. (2022). Pembelajaran berbasis proyek sebagai upaya penguatan profil pelajar Pancasila dalam Kurikulum Merdeka. Jurnal Inovasi Pendidikan, 9(3), 210-223.

Rahmawati, Y., & Nugroho, A. (2023). Implementasi Kurikulum Merdeka: Tantangan dan strategi guru dalam mengembangkan profil pelajar Pancasila. Jurnal Pendidikan Karakter, 14(1), 67-80.

Saputra, F., & Wulandari, T. (2023). Evaluasi pembelajaran berbasis proyek dalam Kurikulum Merdeka di sekolah dasar. Jurnal Evaluasi Pendidikan Dasar, 13(1), 78-92.

Sari, D. P., & Lestari, I. (2023). Peran guru dalam mengimplementasikan Kurikulum Merdeka untuk mencapai profil pelajar Pancasila di sekolah dasar. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 12(1), 45-58.

Sibagariang, D., Sihotang, M., & Murniarti, E. (2022). Peran guru sebagai aplikator profil pelajar Pancasila dalam Kurikulum Merdeka Belajar. Jurnal Ilmiah Mandala Education, 8(4), 123-130.

Susanti, E., & Prasetyo, B. (2023). Evaluasi implementasi Kurikulum Merdeka dalam meningkatkan profil pelajar Pancasila. Jurnal Evaluasi Pendidikan, 11(1), 56-70.

Wahyuni, S., & Kurniawan, D. (2023). Peran guru dalam mengembangkan kreativitas dan kemandirian siswa melalui Kurikulum Merdeka. Jurnal Pendidikan Dasar, 15(2), 99-112.

Yulianti, E., & Pradipta, H. (2023). Strategi guru dalam implementasi Kurikulum Merdeka untuk mengembangkan profil pelajar Pancasila. Jurnal Pendidikan Dasar, 14(1), 45-58.

Downloads

Published

2025-03-27

How to Cite

Elfira Veronika, Grecia Gustri Malona, Inggri Lola Amelia, Asiah Ramadhani, Lala Lala, Jelita Ananda, … Tasya Amanda Putri. (2025). Peran Guru dalam Implementasi Kurikulum Merdeka untuk Mengembangkan Profil Pelajar Pancasila: (Studi Kasus di Kelas 3 SDN 104203 Bandar Khalipah). Jurnal Bintang Pendidikan Indonesia, 3(2), 273–280. https://doi.org/10.55606/jubpi.v3i2.3834