Analisis Rendahnya Kualitas Pendidikan di Indonesia Saat Ini : Suatu Kajian Literatur

Authors

  • Dzaky Satria UIN Imam Bonjol Padang
  • Ihsan Hutama Kusasih UIN Imam Bonjol Padang
  • Gusmaneli Gusmaneli UIN Imam Bonjol Padang

DOI:

https://doi.org/10.55606/jubpi.v3i2.3838

Keywords:

competent, Education, Indonesia

Abstract

Education is a paramount aspect of a nation's development. It is a right that every individual within a country must obtain. Through education, a nation can easily achieve progress due to its competent human resources. Developed countries undoubtedly possess high-quality education. This research will examine the current state of education quality in Indonesia. This study employs a library research method, analyzing existing scientific sources such as books, journals, and other information. The research reveals that the level and quality of education in Indonesia are still low. This is evident in the numerous shortcomings in the implementation of education in Indonesia, such as the lack of competent teachers, limited facilities and infrastructure, unequal distribution of education between urban and rural areas, and many more.

 

 

References

Abd Rahman, B. P., Munandar, S. A., Fitriani, A., Karlina, Y., & Yumriani, Y. (2022). Pengertian pendidikan, ilmu pendidikan dan unsur-unsur pendidikan. Al-Urwatul Wutsqa: Kajian Pendidikan Islam, 2(1), 1-8.

Agustang, Andi, Mutiara,I,A., and Asrifan,A.,(2021). Masalah Pendidikan Di Indonesia

Agustin, I. N. N., & Supriyanto, A. (2020). Permasalahan Pendidikan Di Indonesia. In Seminar Nasional Arah Manajemen Sekolah psada Masa dan Pasca Pandemi Covid-19.

Akbar, A., & Noviani, N. (2019). Tantangan dan solusi dalam perkembangan teknologi pendidikan di Indonesia. In Prosiding Seminar Nasional Program Pascasarjana Universitas Pgri Palembang.

Amruddin, S. P. (2022). Paradigma kuantitatif, teori dan studi pustaka. Metodologi Penelitian Kuantitatif Dan Kualitatif, 1.

Dimmera, B. G., & Purnasari, P. D. (2020). Permasalahan Dan Solusi Program Indonesia Pintar Dalam Mewujudkan Pemerataan Pendidikan Di Kabupaten Bengkayang. Sebatik, 24(2), 307-314.

Fadli, M. R. (2021). Memahami desain metode penelitian kualitatif. Humanika, Kajian Ilmiah Mata Kuliah Umum, 21(1), 33-54.

Fajri, I., & Afriansyah, H. (2019). Faktor-faktor yang mempengaruhi rendahnya kualitas pendidikan di Indonesia.Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK),4(6).

Hidayah, N. (2022). Pandangan terhadap problematika rendahnya mutu pendidikan di Indonesia. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 4(4), 6593-6601.

Kurniawati, F. N. A. (2022). Meninjau permasalahan rendahnya kualitas pendidikan di indonesia dan solusi. Academy of Education Journal, 13(1), 1-13.

Kurniawati, F. N. A. (2022). Meninjau permasalahan rendahnya kualitas pendidikan di indonesia dan solusi. Academy of Education Journal, 13(1), 1-13.

Larasati, M. (2022). Kualitas Pendidikan Di Indonesia. JOEL: Journal of Educational and Language Research, 2(5), 709-714.

Maritsa, A., Salsabila, U. H., Wafiq, M., Anindya, P. R., & Ma’shum, M. A. (2021). Pengaruh teknologi dalam dunia pendidikan. Al-Mutharahah: Jurnal Penelitian Dan Kajian Sosial Keagamaan, 18(2), 91-100.

Nasri, Efrasia, Taba Heri Setiawan, Hendro Warianto, Aden Aden, and Ilmadi Ilmadi. (2022). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Rendahnya Prestasi Belajar Ujian Matematika Siswa dengan Menggunakan Analisis FaktorSiswa dengan Menggunakan Analisis Faktor. Jurnal Lebesgue: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, Matematika Dan Statistika3(1):12–28

Nurhuda,H.(2022). Masalah-Masalah Pendidikan Nasional, Faktor-Faktor dan Solusi yang Ditawarkan. Dirasah: Jurnal Pemikiran Dan Pendidikan Dasar Islam,5(2), 127 -137.

Patandung, Y., & Panggua, S. (2022). Analisis masalah-masalah pendidikan dan tantangan pendidikan nasional. Jurnal Sinestesia, 12(2), 794-805.

Pristiwanti, D., Badariah, B., Hidayat, S., & Dewi, R. S. (2022). Pengertian pendidikan. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 4(6), 7911-7915.

Rosmana, P. S., Iskandar, S., Fadilah, N., Azhar, N., Oktavini, D., & Munte, A. C. (2023). Upaya pemerataan pendidikan berkelanjutan di daerah 3T. Attadib: Journal of Elementary Education, 6(2), 405-418.

Siahaan, A., Akmalia, R., Ray, A. U. M., Sembiring, A. W., & Yunita, E. (2023). Upaya meningkatan mutu pendidikan di Indonesia. Journal on Education, 5(3), 6933-6941.

Sri Yustikia, N. W. (2019). Pentingnya Sarana Pendidikan Dalam Menunjang Mutu Pendidikan Di Sekolah. Guna Widya: Jurnal Pendidikan Hindu, 4 (2), 1.

Suncaka, E. (2023). Meninjau permasalahan rendahnya kualitas pendidikan di Indonesia. Unisan Jurnal, 2(3), 36-49.

Utami, S. (2019). Meningkatkan mutu pendidikan Indonesia melalui peningkatan kualitas personal, profesional, dan strategi rekrutmen guru. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan FKIP (Vol. 2, No. 1, pp. 518-527).

Downloads

Published

2025-04-09

How to Cite

Dzaky Satria, Ihsan Hutama Kusasih, & Gusmaneli Gusmaneli. (2025). Analisis Rendahnya Kualitas Pendidikan di Indonesia Saat Ini : Suatu Kajian Literatur. Jurnal Bintang Pendidikan Indonesia, 3(2), 292–309. https://doi.org/10.55606/jubpi.v3i2.3838