Efektivitas dan Tantangan Penggunaan Media Pembelajaran Interaktif di Sekolah Dasar

Authors

  • Salsabila Dwi Karna Universitas Negeri Padang
  • Adrias Adrias Universitas Negeri Padang
  • Aissy Putri Zulkarnaini Universitas Negeri Padang

DOI:

https://doi.org/10.55606/jubpi.v3i2.3840

Keywords:

Digital technology, Education, Interactive learning media

Abstract

Technological advances have encouraged innovation in education, including the use of interactive learning media in primary schools aims to enhance student engagement and improve learning outcomes. This study analyzes the impact, challenges, and effectiveness of interactive media through a literature review of relevant scientific journals. The findings reveal that tools such as PowerPoint, educational videos, and Kahoot significantly boost student motivation, facilitate better understanding of concepts, and promote active participation. However, challenges like limited access to technology, teacher preparedness, and varying student competencies must be addressed to maximize the potential of these media in education, among other things, increase interest in learning, facilitate understanding of the material, and encourage active participation of students. They also support independent learning, help students and teachers develop technology skills, and improve information retention, thus creating a more effective, efficient and enjoyable learning experience. However, challenges such as limited access to technology and teachers' lack of skills in operating interactive media are still an obstacle. With good planning and training for educators, interactive learning media can be an innovative solution in creating a more effective, fun and meaningful learning process for students in the digital era

References

Adony Natty, R., Kristin, F., Anugraheni, I., Kristen Satya Wacana, U., & Tengah, J. (2019). Peningkatkan kreativitas dan hasil belajar siswa melalui model pembelajaran Project Based Learning pada siswa sekolah dasar (Vol. 3, Issue 4). https://jbasic.org/index.php/basicedu

Agung, W., Pamungkas, D., & Koeswanti, H. D. (2021). Penggunaan media pembelajaran video terhadap hasil belajar siswa sekolah dasar. Jurnal Ilmu Pendidikan dan Pengajaran, 4(3). https://doi.org/10.23887/jippg.v4i3

Budianti, Y., Rikmasari, R., & Oktaviani, D. A. (2023). Penggunaan media PowerPoint interaktif untuk meningkatkan hasil belajar siswa sekolah dasar. Jurnal Inovasi Pendidikan dan Pembelajaran Sekolah Dasar (JIPPSD), 7(1), 127–136. https://doi.org/10.24036/jippsd.v7i1

Dewi, S. R., & Haryanto, H. (2019). Pengembangan multimedia interaktif penjumlahan pada bilangan bulat untuk siswa kelas IV sekolah dasar. Premiere Educandum: Jurnal Pendidikan Dasar dan Pembelajaran, 9(1), 9. https://doi.org/10.25273/pe.v9i1.3059

Irwan, I., Luthfi, Z. F., & Waldi, A. (2019). Efektivitas penggunaan Kahoot! untuk meningkatkan hasil belajar siswa. Pedagogia: Jurnal Pendidikan, 8(1), 95–104. https://doi.org/10.21070/pedagogia.v8i1.1866

Jurnal, L., Kurnia Wardani, R., & Syofyan, H. (2018). Pengembangan video interaktif pada pembelajaran IPA tematik integratif materi peredaran darah manusia. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 2(4), 371–381.

Kehumasan, G. J., Bunyamin, A. C., Rika Juita, D., & Syalsiah, N. (2020). Penggunaan Kahoot sebagai media pembelajaran berbasis permainan sebagai bentuk variasi pembelajaran. Jurnal Pendidikan Dasar, 3(1), 43–50. https://kahoot.com/

Rahman Hakim, A., & Windayana, H. (n.d.). Pengaruh penggunaan multimedia interaktif dalam pembelajaran matematika untuk meningkatkan hasil belajar siswa SD.

Rahmawati, A., Triwoelandari, R., & Nawawi, M. K. (2021). Pengembangan media iSpring pada pembelajaran IPA berbasis STEM untuk mengembangkan kreativitas siswa. Edukasi: Jurnal Pendidikan, 19(2), 304. https://doi.org/10.31571/edukasi.v19i2.3046

Simorangkir, R., Sinaga, R., Limbong, R., Nazwa, Z., Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, P., & Ilmu Pendidikan, F. (2023). Jurnal Pendidikan Dasar, 5(2), Desember.

Try, F., & Utomo, S. (n.d.). Inovasi media pembelajaran interaktif untuk meningkatkan efektivitas pembelajaran era digital di sekolah dasar.

Downloads

Published

2025-04-14

How to Cite

Salsabila Dwi Karna, Adrias Adrias, & Aissy Putri Zulkarnaini. (2025). Efektivitas dan Tantangan Penggunaan Media Pembelajaran Interaktif di Sekolah Dasar. Jurnal Bintang Pendidikan Indonesia, 3(2), 319–325. https://doi.org/10.55606/jubpi.v3i2.3840