Pengaruh Penggunaan Platform Ruangguru terhadap Motivasi Belajar Luring pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia di Lingkungan Universitas Pendidikan Indonesia

Authors

  • Moh. Reza Akmal Fadhillah Universitas Pendidikan Indonesia
  • Muhammad Fadli Putra Riyanto Universitas Pendidikan Indonesia
  • Muhammad Gathan Alfarouk Universitas Pendidikan Indonesia
  • Rifki Wildan Universitas Pendidikan Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.55606/jubpi.v3i2.3854

Keywords:

educational technology, face-to-face learning, Indonesian, learning motivation, Ruangguru

Abstract

This study aims to see to what extent the use of the Ruangguru platform affects students' learning motivation in offline Indonesian language learning at the Indonesian Education University. Amid the rapid development of educational technology, it is important to understand the role of digital tools such as Ruangguru in the context of face-to-face learning. This study uses a quantitative approach by distributing questionnaires to 102 students who have used Ruangguru and are at least 15 years old. The results show that most aspects of platform use are classified as low, but elements such as attractiveness of appearance, presentation of materials, and quality of learning videos are quite appreciated by users. Students' learning motivation is in the fairly high category, especially in terms of enthusiasm for learning and self-confidence in understanding the material. The habit of using the platform routinely is still relatively low. These findings indicate that Ruangguru has the potential to support offline learning motivation, but its effectiveness will be more pronounced if accompanied by direct direction from lecturers and more structured learning strategies.

References

Artikel Jurnal

Ali, M. M. (2022). Metodologi penelitian kuantitatif dan penerapannya dalam penelitian. JPIB: Jurnal Penelitian Ibnu Rusyd, 1(2), 1–5.

Al Fadillah, Y., & Akbar, A. R. (2024). Strategi desain pembelajaran adaptif untuk meningkatkan pengalaman belajar di era digital. Jurnal Pendidikan Sains dan Teknologi Terapan, 1(4), 354–362.

Amin, A., & Nurhasanah, N. (2024). Analisis penggunaan computer based test (CBT) e-learning sebagai alternatif teknik evaluasi hasil belajar. Tadarus Tarbawy: Jurnal Kajian Islam dan Pendidikan, 6(2).

Berliana, S. A., Bumbungan, G., & Irsal. (2023). Analisis pengaruh aplikasi Ruangguru terhadap motivasi dan prestasi belajar siswa. Jurnal Dipanegara Komputer Sistem Informasi, 5(1), 26–34.

Fitri, P., Keumala, C. R., & Amiruddin, A. (2022). Pengetahuan dan kebiasaan mengunyah sirih dengan status jaringan periodontal. NASUWAKES: Jurnal Kesehatan Ilmiah, 15(2), 133–141.

Kurniawati, D. (2020). Pengaruh penggunaan gadget terhadap prestasi siswa. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 2(1), 78–84. https://doi.org/10.31004/edukatif.v2i1.78

Marlina, D., Dayu, D. P. K., & Rulviana, V. (2022). Multimedia e-learning interaktif berbasis SOLE pada pembelajaran daring dan luring. (Nama jurnal atau penerbit tidak tersedia)

Mayer, R. E. (2001). Multimedia learning. Cambridge University Press.

Mohammed, Y. B., & Ozdamli, F. (2021). Motivational effects of gamification apps in education: A systematic literature review. BRAIN: Broad Research in Artificial Intelligence and Neuroscience.

Mukhid, M. P. (2023). Disain teknologi dan inovasi pembelajaran dalam budaya organisasi di lembaga pendidikan. (Nama jurnal atau institusi tidak tersedia)

Mustofa, R. H., Narimo, S., Dzikra, N. S. M., Istiqomah, N. M., Noor, A. F., Niam, M., & Ifani, M. Z. (2023). Media belajar ekonomi berbasis cuplikan film sebagai media pembelajaran inovatif dan holistik. Buletin KKN Pendidikan, 5(2), 125–136.

Octavia, S. A. (2021). Profesionalisme guru dalam memahami perkembangan peserta didik. Deepublish.

Permana, M. W., Rahmah, N. A., Wisesa, N. S., Efendi, N. S., Khulliyatunnisa, N., & Setiawan, B. (2025). Implementasi penggunaan aplikasi Ruangguru dalam mata pelajaran Bahasa Indonesia pada hasil belajar siswa di MTs Persis 1 Bandung. Learning: Jurnal Inovasi Penelitian Pendidikan dan Pembelajaran, 5(1), 106–115.

Pratiwi, E., Harjono, H. S., & Wulandari, B. A. (2021). Pengaruh penggunaan aplikasi Ruangguru dan motivasi terhadap hasil belajar fisika siswa kelas X SMK Muhammadiyah Kota Jambi. Journal Manajemen Pendidikan dan Ilmu Sosial, 2(2), 801–812. https://doi.org/10.38035/jmpis.v2i2

Rahman, S. (2022, January). Pentingnya motivasi belajar dalam meningkatkan hasil belajar. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Dasar.

Ramadhan, W., & Arza, F. I. (2021). Pengaruh kompetensi, sistem pengendalian internal, peran perangkat desa, dan kualitas penyajian laporan keuangan terhadap akuntabilitas pemerintah desa dalam mengelola alokasi dana desa. Jurnal Eksplorasi Akuntansi, 3(4), 822–835.

Rubiana, E. P., & Dadi, D. (2020). Faktor-faktor yang mempengaruhi motivasi belajar IPA siswa SMP berbasis pesantren. Bioed: Jurnal Pendidikan Biologi, 8(2), 12–17.

Sudiraharjo, M. A. (2020). Implementasi teknologi pendidikan berbasis digital dalam peningkatan minat dan prestasi belajar siswa: (Studi kasus pada start-up bimbingan belajar dalam jaringan Ruang Guru di Kota Yogyakarta) [Disertasi tidak diterbitkan]. IAIN Ponorogo.

Suharni, S. (2021). Upaya guru dalam meningkatkan motivasi belajar siswa. G-Couns: Jurnal Bimbingan dan Konseling, 6(1), 172–184.

Vygotsky, L. S. (1978). Mind in society: The development of higher psychological processes (M. Cole, V. John-Steiner, S. Scribner, & E. Souberman, Eds.). Harvard University Press.

Yandi, A., Putri, A. N. K., & Putri, Y. S. K. (2023). Faktor-faktor yang mempengaruhi hasil belajar peserta didik: Literature review. Jurnal Pendidikan Siber Nusantara, 1(1), 13–24.

Balaka, M. Y. (2022). Metodologi penelitian kuantitatif.

Artikel Prosiding

Norsyaheera, A. W., Lailatul, F. A. H., Shahid, S. A. M., & Maon, S. N. (2016). The relationship between marketing mix and customer loyalty in hijab industry: The mediating effect of customer satisfaction. In Procedia Economics and Finance (Vol. 37, pp. 366–371). Elsevier. https://doi.org/10.1016/S2212-5671(16)30138-1

Working Paper

Armand, F. (2003). Social marketing models for product-based reproductive health programs: A comparative analysis. Occasional Paper Series. Washington, DC. Retrieved from http://www.cmsproject.com

Disertasi/Tesis

Belair, A. R. (2003). Shopping for your self: When marketing becomes a social problem [Disertasi, Concordia University]. Concordia University Library.

Lindawati. (2015). Analisis faktor yang mempengaruhi perilaku ekonomi dan kesejahteraan rumah tangga petani usahatani terpadu padi-sapi di Provinsi Jawa Barat [Tesis, Institut Pertanian Bogor]. http://repository.ipb.ac.id/handle/123456789/85350

Buku

Kotler, P., & Lee, N. R. (2009). Up and out of poverty: The social marketing solution. Pearson Education, Inc.

Laporan Organisasi

LPPSP. (2016). Statistik Indonesia 2016. Badan Pusat Statistik. https://www.lppsp.go.id/index.php/publikasi/326

Artikel Surat Kabar

Risdwiyanto, A. (2016, Februari 22). Tas kresek berbayar, ubah perilaku belanja? Kedaulatan Rakyat, 12.

Sumber dari Internet

Chain, P. (1997). Same or different?: A comparison of the beliefs Australian and Chinese university students hold about learning. Proceedings of AARE Conference. Swinburne University. http://www.swin.edu.au/aare/97pap/CHAN97058.html

StatSoft, Inc. (1997). Electronic statistic textbook. StatSoft Online. http://www.statsoft.com/textbook/stathome.html

Downloads

Published

2025-04-19

How to Cite

Moh. Reza Akmal Fadhillah, Muhammad Fadli Putra Riyanto, Muhammad Gathan Alfarouk, & Rifki Wildan. (2025). Pengaruh Penggunaan Platform Ruangguru terhadap Motivasi Belajar Luring pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia di Lingkungan Universitas Pendidikan Indonesia. Jurnal Bintang Pendidikan Indonesia, 3(2), 412–422. https://doi.org/10.55606/jubpi.v3i2.3854