MANAJEMEN PEMASARAN PENDIDIKAN BERBASIS STRATEGI PENENTUAN PASAR SASARAN
DOI:
https://doi.org/10.55606/inovasi.v1i2.129Keywords:
marketing management, education, target market determination strategyAbstract
This research is to know the concept of education marketing management based on target market determination strategy. This research is a qualitative type through literature study. Literature study is another term for literature review, literature review, theoretical study, theoretical basis, literature review, and theoretical review. When determining market segments, it is necessary to pay attention to key market segment variables, such as demographic, psychographic, geographic and benefit segmentation. These four segmentations divide the consumer market in order from the general and massive to the most specific, namely a) demographic segmentation, namely: segments that make market groups based on age, education, gender, family size and income identification; b) geographic segmentation, namely identifying based on area, climate, population density or market physical conditions; c) psychographic segmentation, namely the segment that identifies consumers based on people's lifestyles and consumer personalities by observing a person's activities, tastes, opinions or interests; and d) benefit segmentation, which is a segment that focuses on the expected use of a product or service that is offered and provided.
References
Alfiyanto, A. (2020). MANAJEMEN PEMASARAN JASA PENDIDIKAN BERBASIS BUDAYA RELIGIUS. Adaara: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 10(1). https://doi.org/10.35673/ajmpi.v10i1.867
Alma, B., & Hurriyati, R. (2008). Manajemen Corporate dan strategi pemasaran jasa pendidikan. Bandung: Alfabeta.
Azan, K. (2019). Strategi Pemasaran Pendidikan: Analisis Faktor Determinan Pemasaran Pendidikan yang Mempengaruhi Mahasiswa Kuliah di STAIN Bengkalis. Tarbawi : Jurnal Ilmu Pendidikan, 15(1). https://doi.org/10.32939/tarbawi.v15i1.354
Basri, M. (2011). Budaya Mutu Dalam Pelayanan Pendidikan. Otoritas : Jurnal Ilmu Pemerintahan, 1(2). https://doi.org/10.26618/ojip.v1i2.25 Budi, G. S. (2020).
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License. Copyright Ⓒ FKIP Universitas Palangka Raya. Jurnal Ilmiah Kanderang Tingang, 11(2).
Bunyamin. (2021). Manajemen Pemasaran. CV. Literasi Nusantara Abadi.
Darmalaksana, W. (2020). Metode Penelitian Kualitatif Studi Pustaka dan Studi Lapangan. Pre-Print Digital Library UIN Sunan Gunung Djati Bandung. Famela, G. A. (2019).
Implementasi Strategi Pemasaran Pendidikan (Studi Kasus di MTs Negeri 2 Bandar Lampung). UIN Raden Intan Lampung.
Fathurrochman, I., Endang, E., Bastian, D., Ameliya, M., & Suryani, A. (2021). STRATEGI PEMASARAN JASA PENDIDIKAN DALAM MENINGKATKAN NILAI JUAL MADRASAH ALIYAH RIYADUS SHOLIHIN MUSIRAWAS. Jurnal Isema : Islamic Educational Management, 6(1). https://doi.org/10.15575/isema.v6i1.9471
Fikri, M. (2020). Stretegi Pemasaran Pendidikan Dalam Menarik Minat Siswa Baru di SMKIT Nurul Qolbi Bekasi Skripsi,. UIN Syarif Hidayatullah Jakarta. Fitria, S. (2018).
Strategi Pemasaran Jasa Pendidikan. UIN Jambi. Hakim, L., Nanda, I., Bahtiar, Y., & Jasiah. (2021). DIGITAL MARKETING PADA LEMBAGA PENDIDIKAN: PEMAHAMAN, PENERAPAN DAN EFEKTIFITAS. PROSIDING SEMINAR NASIONAL DIES NATALIS 41 UTP SURAKARTA, 1(01). https://doi.org/10.36728/semnasutp.v1i01.20
Janamarta, S. (2020). PEMETAAN KONSUMEN MITRA10 PASAR BARU TANGERANG DARI SISI SEGMENTASI PSIKOGRAFIS. POINT, 2(2). https://doi.org/10.46918/point.v2i2.731
Kasmir. (2014). Manajemen Perbankan. Rajawali Pers.
Khasanah, A. (2015). PEMASARAN JASA PENDIDIKAN SEBAGAI STRATEGI PENINGKATAN MUTU DI SD ALAM BATURRADEN. El-Tarbawi, 8(2). https://doi.org/10.20885/tarbawi.vol8.iss2.art4
Kismiyati. (2021). STRATEGI PEMASARAN MADRASAH DALAM UPAYA MENINGKATKAN JUMLAH PESERTA DIDIK DI MADRASAH IBTIDAIYAH IMAM PURO SUTORAGAN KECAMATAN KEMIRI KABUPATEN PURWOREJO. IBTIDA- Jurnal Kajian Pendidikan Dasar, 1(1). https://doi.org/10.33507/ibtida.v1i1.195
Mardiah, A. (2015). Analisis Segmentasi Berdasarkan Manfaat pada Nasabah Bank Syariah di Kota Pekanbaru. Jurnal Ilmu Komputer Dan Bisnis, 6(2). https://doi.org/10.47927/jikb.v6i2.60
Melfianora. (2019). Penulisan Karya Tulis Ilmiah dengan Studi Literatur. Open Science Framework.
Narazudin, I. Y., & Fuzan, H. (2006). Pengantar Bisnis dan Manajemen. UIN Jakarta Press.
Pamulatsih, P. (2011). ANALISIS SEGMENTASI PASAR BERDASARKAN FAKTOR PSIKOGRAFIS KONSUMEN PRIA PRODUK PARFUM DI KOTA JEMBER. Universitas Jember.
Prasetyo, L. D., Moniharapon, S., & Loindong, S. (2017). Pengaruh faktor-faktor segmentasi demografis dan segmentasi psikografis terhadap keputusan pembelian pada Matahari departement store MTC Manado. Jurnal EMBA, 5(2), 1337–1347. https://ejournal.unsrat.ac.id/index.php/emba/article/view/16163/15668
Rahmat. (2020). ANALISIS STRATEGI SEGMENTASI PASAR DALAM PENINGKATAN VOLUME PENJUALAN MOBIL HONDA BRIO PADA PT. SANGGAR LAUT SELATAN. Universitas Muhammadiyah Makasar. Raya, M. K. F. (2016).
Marketing Jasa di Institusi Pendidikan ( Analisis Pemasaran dalam Pendidikan ). Falasifa, 7(1). Rukiyah, I. (2016). PENINGKATAN MUTU LAYANAN PENDIDIKAN MELALUI AKREDITASI SATUAN PENDIDIKAN. ITTIHAD, 14(25). https://doi.org/10.18592/ittihad.v14i25.863
Santi, U. (2019). PENGARUH SEGMENTASI PASAR DAN PESAING TERHADAP KEPUTUSAN PEMBELIAN PRODUK HERBAL DI PT. HERBAL PENAWAR ALWAHIDA INDONESIA CABANG JAMBI. UIN Jambi.
Sartika, F., & Abdillah, L. (2020). Indentifikasi Segmentasi Demografi, Psikografis dan Dampaknya pada Keputusan Pembelian. International Journal Administration, Business & Organization, 1(1).
Setiawan, W. C., & Wijaya, L. S. (2020). STRATEGI IMC DALAM MEMPROMOSIKAN PROGRAM INTERNASIONAL (Studi kasus di Universitas Kristen Satya Wacana – Salatiga). Scriptura, 10(1). https://doi.org/10.9744/scriptura.10.1.1-14
Sukandi, P. (2010). Hubungan Antara Fasilitas Kampus Terhadap Kepuasan Mahasiswa Dalam Menghadapi Daya Saing Jasa Pendidikan (Studi Kasus : Mahasiswa Fakultas Bisnis dan Manajemen Universitas Widyatama). The 4th PPM National Conference on Management Research Jakarta, 25 November 2010, 9(November).
Susetyo, A. (2017). ANALISIS SEGMENTASI MANFAAT PADA RESTORAN QUICK CHICKEN DI KABUPATEN KEBUMEN. Fokus Bisnis : Media Pengkajian Manajemen Dan Akuntansi, 12(2). https://doi.org/10.32639/fokusbisnis.v12i2.135