Analisis Preferensi Nasabah dalam Pemanfaatan Produk Funding Bank Syariah Mandiri Kantor Cabang Bogor

Authors

  • Azizah Mursyidah Institut Agama Islam Sahid

DOI:

https://doi.org/10.55606/inovasi.v1i3.186

Keywords:

Customer Preference, Funding Product Utilization

Abstract

In the products of Bank Syariah Mandiri, the Bogor branch office is often referred to as funding  or  fundraising,  namely  BSM  Savings  products,  BSM  Giro  products,  and  BSM Bank Syariah Mandiri Time Deposit products, Bogor branch offices have good potential to  attract  new  customers  with  the  support  of  modern  technological  developments  owned by Bank Syariah Mandiri Bogor branch office. This study agreed to determine customer preferences  in  the  use  of  funding  products  to  increase  the  collection  of  BSM  Savings, BSM Current Accounts, and BSM Time Deposits from customers and the impact of using funding  products  in  increasing  customer  interest  in  raising  funds  for  Bank  Syariah Mandiri  Bogor  branch  offices.  In  this  study  using  primary  data  from  direct  BSM customers   with   a   total   of   36   respondents   for   data   collection   using   a   structured questionnaire  distribution  carried  out  with  google  From  for  one  week  starting  from  7 June to 14 June 2020 for research methods using descriptive and data processing using frequency  calculations  to  determine  the  number  the  percentage  of  Very  Like  and  Very Dislike.  In  the  product funding  of  Bank  Syariah Mandiri  branch  offices  in Bogor,  it  can be  seen  that  the  percentage  results  of  this  researcher  show  that  the  dominant  customer really  likes  BSM  Savings  products  because  customers  really  like  the  BSM  Savings product  as  a  place  to  store  money  in  accordance  with  sharia  regulations  and  can  be retrieved  when  the  customer  needs  it.  for  the  second,  based  on  the  percentage  of dominant  customers  in  BSM  Deposit  products  because  customers  want  to  invest  their funds to be collected again by the Bogor branch office of Bank Syariah Mandiri and get aprofit  impact  with  a  profit  sharing  system  in  accordance  with  sharia  provisions  and  the third there are some dominant customers  who  really like to use checks or Bilyet Giro to make transactions easier and save time without spending a lot of money on transactions.

References

Antonio, M. S. (2001). Bank Syariah dari teori ke Praktik. Dalam M. S. Antonio, Bank Syariah dari teori ke Praktik. Jakarta: GEMA INSANI.

Arif, M. N. (2010). Dasar-Dasar Pemasaran Bank Syariah. Bandung: CV ALPABETA.

Arif, M. N. (2017). Pengantar Ekonomi Syariah Teori dan Praktik. Bandung: CV PUSTAKA SETIA.

Darmawi, H. (2014). Manajemen Perbankan. Jakarta: Bumi Aksara.

Henry Sarnomo, D. S. (2014). Pengantar Ilmu Ekonomi Makro. yogyakarta: CAPS (Center For Academic Publishing Service).

keller, k. d. (2008). Manajemen Pemasaran. Jakarta: Erlangga.

LEXY J. MOLEONG. (1988: 5). METODOLOGI PENELITIAN KUALITATIF. Colombus, Ohio, USA: ROSDA.

Nazir, M. (2011). Metode Penelitian. Bogor: Ghalia Indonesia.

Soemitra, A. (2009). BANK dan lembaga keuangan SYARIAH. Depok: KENCANA.

Sudijono, A. (1996: 178). Statistik Pendidikan. Jakarta: PT Grafindi Persada.

Sugiono. (2015: 142). Metode Penelitian kuantitatif, kualitatif dan R & D. Bandung: ALFABETA.

Wardiah, M. L. (2018: 2). Bank Komerial Syariah. Bandung: CV PUSTAKA SETIA.

Wardiyah, M. L. (2018: 79). Bank Komersial Syariah. Bandung: CV PUSTAKA SETIA.

Zaini, Z. (2013: 6). Memahami Bisnis Bank. Jakrta: PT Granmedia Pustaka Utama.

JURNAL

Kamal, H.MENELUSURI FATWA DSN-MUI TENTANG EKONOMI SYARI’AH (Produk Penghimpunan Dana). Jurnal Muamalah: Volume IV, No 2, 28-29. 2014

Mansur. Preferensi Konsumsi Keluarga Perspektif Ekonomi Islam (Studi Kasus di Kelurahan Wates, Ngaliyan Kota Semarang). Jurnal Penelitian Sosial Keagamaan Vol. 11, No., 414. 2017

Mauludianah, M. M. MALIA, Jurnal Ekonomi Islam Volume 10 Nomor 2 Juni 2019, 239-241. 2019: 57

Mu’aziz, I. ANALISIS FAKTOR-FAKOR YANG MEMPENGARUHI PREFERENSI MENABUNG NASABAH DI BPRS AMANAH UMMAH . Jurnal Ekonomi Islam, (p-ISSN: 2087-2178, e-ISSN: 2579-6453) Vol. 8 No. 2, 111. 2017

Nurcholifah, I. STRATEGI MARKETING MIX DALAM PERSPEKTIF SYARIAH . Journal Of Islamic Studies Volume 4 Nomor 1 , 75. 2014

Nurhisam, L. Etika Marketing Syariah. Jurnal Ekonomi dan Perbankan Syariah P-ISSN: 2354-7057; E-ISSN: 2442-3076 Vol. 4 No., 175. 2017

Sehani. ANALISIS PERSEPSI DAN PREFERENSI MASYARAKAT PESANTREN TERHADAP BANK SYARIAH (Studi pada Masyarakat Pesantren di Kota Pekanbaru) . Jurnal Al-Iqtishad, Edisi 13 Volume I, 7. 2017

Septiana, A. ANALISIS PERILAKU KONSUMSI DALAM ISLAM . Jurnal DINAR Ekonomi Syariah Vol. 1 No. , 4. 2016

Sofhian. ANALISIS PREFERENSI NASABAH PENABUNG PADA BANK MUAMALAT INDONESIA Tbk.CABANG GORONTALO. Jurnal Studi Ekonomi dan Bisnis Islam Volume I, Nomor 2, 99. 2016

Trimulato. PERILAKU KONSUMSI UPAYA MENINGKATKAN POTENSI PRODUK DEPOSITO DI BANK SYARIAH . Jurnal ISLAMADINA, Volume XVIII, No. 1, 28. 2017

Downloads

Published

2022-09-21

How to Cite

Mursyidah, A. (2022). Analisis Preferensi Nasabah dalam Pemanfaatan Produk Funding Bank Syariah Mandiri Kantor Cabang Bogor. Jurnal Sosial Humaniora Dan Pendidikan, 1(3), 167–187. https://doi.org/10.55606/inovasi.v1i3.186