Penerapan Habits Membaca Sebagai Rekontruksi Historical Peradaban Islam di Era Modern

  • A.Irma Putri Meilina Manullang Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Nurul Meilinda Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Fahri Rahmadsyah Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Zulham Zulham Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
Keywords: Leadership, Education System, Al-Qur'an, Reading, History of Civilization, Abbasids

Abstract

This article will discuss the application of reading results. Reading is the process of reviewing history to provide lessons for future developments. The aim of this research is to analyze the guidelines or systems used by the Abbasids which were able to make the Bani reach the golden peak. The method used in this research is a literature study which examines several articles and collects points related to the discussion. The results of this research are that the Abbasids used the Koran as a guide to guide their reign.

References

Hartanto, R. S. W., & Dani, H. (2016). Studi Literatur: pengembangan media pembelajaran dengan software autocad. Jurnal Kajian Pendidikan Teknik Bangunan, 1(1), 1–6.
Ikhwan, M. (n.d.). Melacak Relasi Hukum , Pendidikan , Abbasyiah. 1(1), 24–46.
Irdawati, Y., & Darmawan. (2014). Meningkatkan Kemampuan Membaca Permulaan Dengan Menggunakan Media Gambar Kelas 1 di Min Buol. Jurnal Kreatif Tadulako Online, 5(4), 1–14.
Khairuddin. (2018). Pendidikan Pada Masa Dinasti Abbasiyah(Studi Analisis tentang Metode, Sistem, Kurikulum dan Tujuan Pendidikan). Ittihad, II(1), 98–109.
Mar’atussholeha, Meilani, Enji Shanti Ayuna Ningsi Putri, dan A. (2023). Manfaat Dan Urgensi Mempelajari Sejarah Islam Klasik Dan Pertengahan. Jurnal Pendidikan Tematik, 4(1), 153–161.
Nunzairina, N. (2020). Dinasti Abbasiyah: Kemajuan Peradaban Islam, Pendidikan, dan Kebangkitan Kaum Intelektual. JUSPI (Jurnal Sejarah Peradaban Islam), 3(2), 93. https://doi.org/10.30829/juspi.v3i2.4382
Puspananda, D. R. (2022). Studi literatur: komik sebagai media pembelajaran yang efektif. JPE (Jurnal Pendidikan Edutama, 9(1), 85–92. http://ejurnal.ikippgribojonegoro.ac.id/index.php/JPE
Putri, F. A., Bramasta, D., & Hawanti, S. (2020). Studi literatur tentang peningkatan kemampuan berpikir kritis siswa dalam pembelajaran menggunakan model pembelajaran the power of two di SD. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 6(2), 605–610. https://doi.org/10.31949/educatio.v6i2.561
Saleh, T. (2014). Pentingnya Membaca dan Menggunakan Perpustakaan dalam Mengubah Kehidupan Manusia. Jupiter, XIII(1), 24–28. https://journal.unhas.ac.id/index.php/jupiter/article/view/1672
Shofaussamawati. (2018). Menumbuhkan Minat Baca dengan Pengenalan Perpustakaan pada Anak Sejak Dini. Jurnal Perpustakaan Libraria, 2(1), 46–59.
Tantri, A. A. S. (2017). Hubungan antara Kebiasaan Membaca dan Penguasaan Kosakata dengan Kemampuan Membaca Pemahaman. Acarya Pustaka, 2(1), 1–29.
Tarigan, M., Audry, F., Tambunan, F. A. S., Pujiati, P., Badariah, N., & Rohani, T. (2023). Sejarah Peradaban Islam dan Metode Kajian Sejarah. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(1), 1658–1663.
Wismawarin, B. (2020). Analisis sejarah. International Assosiation For Public Participation, 1. https://iap2.or.id/pembelajaran-daring-di-masa-pandemi-solusi-atau-masalah/
Zamroni. (2019). Reformasi Pendidikan: Dari Pondasi ke Aksi. JPIFIAI Jurusan Tarbiyah, V, 29–39.
Published
2023-12-31
How to Cite
A.Irma Putri Meilina Manullang, Nurul Meilinda, Fahri Rahmadsyah, & Zulham Zulham. (2023). Penerapan Habits Membaca Sebagai Rekontruksi Historical Peradaban Islam di Era Modern. Jurnal Sosial Humaniora Dan Pendidikan, 3(1), 54-66. https://doi.org/10.55606/inovasi.v3i1.2581