ANALISIS FAKTOR PENYEBAB RENDAHNYA KEDISIPLINAN SISWA KELAS 9 DALAM PEMBELAJARAN TATAP MUKA DI SMP X DI SURAKARTA

  • Talitha Elvina Universitas Sahid Surakarta
Keywords: S Factor Analysis, Disciplinary

Abstract

Education is a process that aims to develop the potential of humans and gain useful knowledge for themselves later. But what happens at school, many students secretly violate and ignore the rules. Based on this phenomenon, the authors are interested to conduct research on the factors causing low discipline among 9th-grade students of SMP X in Surakarta. The method used is qualitative descriptive method. In terms of self-awareness, the students were also assessed as lacking. This is because the sanctions given are considered mild for students. The habit of a student who often do things without self-awareness and high responsibility changing their habits into bad habits. The conclusion that can be drawn,  SMP X students in Surakarta are classified as having less discipline. This is evidenced by the high level of violation of school rules. The pandemic has also caused a decrease in the quality of discipline from students because it has been changed by the “new normal” which makes students carry out activities more easily at home.

Keywords: S Factor Analysis, Disciplinary.

References

A. R. Musslifah, “Penurunan Prokrastinasi Akademik melalui Pelatihan Keterampilan Regulasi Emosi,” Psympathic J. Ilm. Psikol., vol. 5, no. 1, pp. 95–106, 2018, doi: 10.15575/psy.v5i1.2321.

Devi, A. K. (2018). Pengaruh lingkungan keluarga dan komunikasi interpersonal guru-siswa terhadap kedisiplinan siswa di SMK Abdi Negara Muntilan .

Fawaid, M. M. (2017). Jurnal Civic Hukum, Vol.2. No. 1. Implementasi tata tertib sekolah dalam meningkatkan karakter kedisiplinan siswa , 1-11.

Fiara, A., Nurhasanah, & Nurbaity Bustamam. (2019). Jurnal Ilmiah Mahasiswa Bimbingan dan Konseling. Analisis Faktor Penyebab Perilaku Tidak Disiplin Pada Siswa SMP NEGERI 3 Banda Aceh, 1-6.

Fitriani. (2010). In Faktor Penyebab Rendahnya Kedisiplinan Siswa dan Upaya Penanggulangan di SMK Negeri 1 Sindenreng Rappang (pp. 10-29). Makasar: Alaudin Makasar.

Hadianti, L. S. (2008). Jurnal Pendidikan Universitas Garut, vol. 02 No.01. Pengaruh pelaksanaan tata tertib sekolah terhadap kedisiplinan belajar siswa, 1-8.

Holisoh, A., Karmawan, & Nur Halimah. (2020). Jurnal agama, pendidikan, dan sosial budaya, vol. 14. no.01. Kedisiplinan siswa dan motivasi belajar dalam meningkatkan prestasi belajar siswa pada pelajaran akutansi[1] di Madrasah Aliyah Negri Kabupaten Tanggerang , 78-82.

Khafid, M., & Suroso. (2007). Pengaruh disiplin belajar dan lingkungan keluarga terhadap hasil belajar ekonomi. 34-45.

Manarung, S. A., & lahmuddin lubis . (2018). Hubungan self regulated learning dan disiplin terhadap prestasi belajar. 78-80.

Nimah, U., & David Ari Setyawan. (2021). Jurnal Peadagogia, vol. 10. No. 01. Online Learning Analisis Faktor Penurunan Disiplin Peserta Didik Selama Masa Pandemi Covid 19.

Purnama, E. K. (2015). Peningkatan sikap kedisiplinan siswa sekolah dasar melalui pemanfaatan media audio pendidikan karakter, 45-58.

Roikhat, S. (2019). In Implementasi metode reward and punishment untuk membina kedisiplinan siswa kelas IV dalam pembelajaran PAI di MIS Sembung Jambu Bojong Kabupaten Pekalongan (pp. 5-20). Pekalongan .

Saleh, T. S. (2009). Hubungan antara persepsi siswa terhadap peran guru bimbingan konseling dengan kedisiplinan siswa menaati tata tertib sekolah , 5-10.

Setiawi, E. (2015). Pengaruh pola asuh terhadap kedisiplinan belajar siswa.

Sigiarto, A. P., Tri Suyati, & Padmi Dhyah. (2019). Jurnal Mimbar Ilmu, vol. 24 No.2. Faktor kedisiplinan belajar pada siswa kelas X SMK lerendra Brebes.

Utami, S. W. (2019). Jurnal Pendidikan, vol. 04. No. 01. Penerapan pendidikan karakter melalui kegiatan kedisiplinan siswa, 63-66.

Yuliyantika, S. (2017). Jurnal Pendidikan Ekonomi Undiksha Vol. 9, No.1 . Analisis faktor-faktor yang mempengaruhi disiplin belajar siswa kelas 10, 11, dan 12 di SMA Bhakti Yasa Singaraja tahun pelajaran 2016/2017.

Published
2023-01-13
How to Cite
Talitha Elvina. (2023). ANALISIS FAKTOR PENYEBAB RENDAHNYA KEDISIPLINAN SISWA KELAS 9 DALAM PEMBELAJARAN TATAP MUKA DI SMP X DI SURAKARTA. Jurnal Sosial Humaniora Dan Pendidikan, 2(1), 42-51. https://doi.org/10.55606/inovasi.v2i1.901