Pengaruh Brand Ambassador Dan Lifestyle Terhadap Minat Belanja Online Melalui Marketplace Shopee
DOI:
https://doi.org/10.55606/jsr.v1i5.1590Keywords:
Brand Ambassador, Lifestyle, Interest in Online ShoppingAbstract
Abstract. This study aims to determine and analyze the influence of brand ambassadors and lifestyle on online shopping interest through the Shopee marketplace. This type of associative research with primary data in and sourced from the research instrument in the form of a Likert-scale questionnaire so that the type of data used is quantitative data. The research population is all consumers who have shopped at Shopee whose number is not known with certainty. The sample of this research was 96 respondents using purposive sampling technique. data collected by observation, questionnaires and literature study. Data analysis techniques using validity test, reliability test, classic assumption test multiple regression, multiple correlation coefficient, t test and f test. The results of the study show that band ambassadors and lifestyle have a significant effect on online shopping interest through the Shopee marketplace.
References
Amelia, S. R., Nisya, S. M. A., & Muzdalifah, L. (2023). Pengaruh Brand Ambassador, Brand Image, Dan Country Of Origin Terhadap Minat Beli Konsumen. Journal of Creative Student Research (JCSR), 1(1), 143–162.
Bhara, A. M., & Syahida, A. R. (2019). Pengaruh Iklan Brand Ambassador Blackpink Shopee Terhadap Minat Belanja Daring Mahasiswa. JISIP: Jurnal Ilmu Sosial Dan Ilmu Politik, 8(4), 288–296.
Hendayana, Y., & Afifah, N. (2021). Pengaruh Brand Ambassador Dan Korean Wave Terhadap Minat Belanja Online Melalui Marketplace Tokopedia. KINERJA Jurnal Ekonomi Dan Bisnis, 3(1), 32–46.
Kotler, & Keller. (2014). Manajemen Pemasaran (11th ed.). Erlangga.
Lombogia S J, Santoso T, & Marchyta N K. (2021). Pengaruh Citra Merek Dan Gaya Hidup Terhadap Minat Beli Konsumen Dalam Penggunaan Layanan Langganan Aplikasi Streaming Musik Online Youtube Pada Generasi Milenial. Agora, 9(1), 1–6. https://publication.petra.ac.id/index.php/manajemen-bisnis/article/view/10991
Muniarty, P., Saputri, D., Aprianti, Arisandi, D., Ikasanti, P. W., & Wahyuni, T. (2021). Pengaruh Harga & Gaya Hidup Terhadap Minat Beli Masyarakat. Jurnal Ilmiah Ekonomi Dan Bisnis, 14(1), 91–102. https://doi.org/10.51903/e-bisnis.v14i1.370
Puspitasari, N., Aphrodite, N., & Sulaeman, E. (2023). Pengaruh Promosi, Brand Ambassador dan Korean Wave Terhadap Minat Beli Produk Somethinc. Majalah Ilmiah Warta Dharmawangsa, 17(1), 302–314.
Putra, A. M. (2022). Pengaruh Dimensi Brand Ambassador Terhadap Minat Beli Konsumen (Studi pada pengguna Bukalapak di Malang). Jurnal Mahasiswa Manajemen, 2(2), 1–10.
Rahmawati, I. D., & Nasih, M. (2022). Pengaruh Lifestyle, Computer Self Efficacy, Persepsi Manfaat, Dan Risiko Terhadap Minat Menggunakan Sia Berbasis E-Commerce. EKUITAS (Jurnal Ekonomi Dan Keuangan), 6(3), 417–435.
Randi, H., Suharto, A., & Reskiputri, T. D. (2022). Analisis Pengaruh Brand Ambassador Dan Harga Pada Aplikasi Ruangguru Terhadap Minat Beli Konsumen Pada Sman 03 Jember. Budgeting : Journal of Business, Management and Accounting, 4(1), 27–37.
Riduwan. (2015). Dasar-Dasar Statistika. Alfabeta.
Rihardiansyah, M. R. (2020). Pengaruh Kemudahan Dan Kepercayaan Menggunakan E-Commerce Terhadap Keputusan Pembelian Onlinea. JBME:Jurnal Bisnis Dan Manajemen Ekonom, 18(1), 170–182.
Rumbiati, & Heriyana. (2020). Pengaruh Gaya Hidup dan Kemudahan Terhadap Minat Beli Mahasiswa dalam Berbelanja Online (Studi Pada Mahasiswa di Kota Sekayu). Jurnal Aplikasi Manajemen Dan Bianis, 1(1), 57–65.
Salsabiela, F. H., Listyorini, S., & Purbawati, D. (2022). Pengaruh Pemilihan Brand Ambassador dan Brand Awareness terhadap Keputusan Pembelian melalui Minat Beli Konsumen Kopi Lain Hati Wonosobo. Jurnal Ilmu Administrasi Bisnis, 11(3), 504–513. https://doi.org/10.14710/jiab.2022.35361
Sanderu, J. (2021). Pengaruh Selebgram dan Lifestyle Terhadap Minat Beli Mahasiswa Manajemen Fakultas Ekonomi dan Bisnis Universitas PGRI Semarang (Studi Pada Mahasiswa Manajemen Fakultas Ekonomi dan Bisnis Universitas PGRI Semarang). Jurnal Ilmiah Manajemen, Bisnis Dan Ekonomi Kreatif, 1(2), 1–8.
Sari, Y. T. K., Hendrastomo, G., & Januarti, N. E. (2019). Belanja Online Dan Gaya Hidup Mahasiswa Di Yogyakarta. Jurnal Pendidikan Sosiologi, 3(1), 291–312.
Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. In Bandung: Alfabeta.
Ulfah, M., Khairunnisa, H., & Mahendra, R. (2022). Pengaruh Marketplace (Tokopedia) Dan Gaya Hidup Terhadap Perilaku Konsumtif Di Era Digital Mahasiswa Ekonomi Syariah Iain. Jurnal Manajemen, 3(1), 1–11. f
Wardani, D. P. S. dan R. T. I. (2020). Pengaruh Kepercayaan Dan Kemudahan Terhadap Keputusan Pembelian Secara Online Di Situs E-Commerce Shopee”, Jurnal Aplikasi Bisnis. Jurnal Aplikasi Bisnis, 6(1), 81–84.
Wibowo, K. Q., & Utami, M. P. (2023). Pengaruh Brand Ambassador BTS Terhadap Minat Beli Remaja Di Tokopedia. Jurnal Media Administrasi, 8(1), 13–23.