Pengaruh Model Problem Based Learning Terintegrasi Video Animasi Terhadap kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Kelas VIII
DOI:
https://doi.org/10.55606/jsr.v1i6.1776Keywords:
Keywords: Mathematical problem solving abilities, Animation Videos, Problem Based LearningAbstract
Abstract. This study aims to determine whether there is an influence of the problem based learning model integrated with video animation on the mathematical problem solving abilities of class VIII students. This research was conducted at SMP Negeri 6 Percut Sei Tuan, TA 2022/2023. The research method used is a quasi-experimental design method. The sample in this study consisted of two classes namelyclass VIII-3 as the experimental class and class VIII-4 as the control class. The experimental class uses a problem-based learning model integrated with video animation and a control class with conventional learning. Obtaining the average score of the final test (posttest) of the experimental class students is equal to 89.22, whereas in the control class the average result of the student's final test score was 72.55, in the hypothesis test, the results obtained from the average difference test (t-test) with statistical values t_hitung>t_tabel(10.56 > 1,671 ) which means there is an influence from the usea problem-based learning model integrated with video animation that is applied to the experimental class. This indicates that the mathematical problem solving abilities of the experimental class students are better than the control class.
References
Ahmad, Marzuki, & Asmaidah, Seri. (2017). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Matematika Realistik Untuk Membelajarkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa SMP. Mosharafah. Jurnal Pendidikan Matematika. 6(3): 373-384.
Ambarwati, T, Haryono., dan Sukardjo. (2014). Penerapan Metode Pembelajaran Numbered Heads Together (NHT) dilengkapi Media Macromedia Flash untuk Meningkatkan Kreativitas dan Prestasi Belajar Siswa pada Materi Hidrolis Garam Kelas XI IPA 4 SMA Negeri 2 Karangayar Tahun Pelajaran 2012/2013, Jurnal Pendidikan Kimia, 3(1): 58-64
Anderson, J. (2009). Mathematics Curriculum Development and the Role of Problem Solving. ACSA Conference, 1-8
Anitah, Sri. (2009). Media Pembelajaran. Surakarta: FKIP UNS Surakarta.
Arends, Richard I.( 2013). Learning to Teach. Yogyakarta: Pustaka Pelajar
Asmin & Abil,M. (2014). Pengukuran dan Penilaian Hasil Belajar dengan Analisis Klasik dan Modern. Medan: Larispa Indonesia
Chotimah, N.H. (2014). Pengaruh Model Pembelajaran Generatif (MPG) Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah dan Disposisi Matematis Siswa di Kelas X pada SMA Negeri 8.Skripsi. Tidak diterbitkan. Universitas PGRI Palembang: Palembang
Dahar, R.W. (2011). Teori-Teori Belajar.Jakarta : Erlangga.
Depdiknas. (2003). Undang-Undang RI No 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional. Diunduh darihttps://kelembagaan.ristekdikti.go.id/wp-content/uploads/2016/08/UU_no_20_th_2003.pdf
Efendi, Rinja. (2019). Pendidikan Karakter di Sekolah. Pasuruan: Qiara Media
Fadillah, S. (2009). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis dalam Pembelajaran Matematika. Makalah disajikan pada Seminar Nasional Penelitian, Pendidikan dan Penerapan MIPA, Fakultas MIPA, Universitas Negeri Yogyakarta pada 16 mei 2009.
Hadi, S dan Noaliyosi. (2019). TIMSS Indonesia (Trends In International Mathematics And Science Study. Prosising Seminar Nasional & Call For Papers. (pp. 562-569).
Hadi, S. (2017). Efektivitas penggunaan video sebagai media pembelajaran untuk siswa sekolah dasar. In Seminar Nasional Teknologi Pembelajaran Dan Pendidikan Dasar (pp. 96-102). https://core.ac.uk/download/pdf/26702379 3.pdf
Hamdani. (2011). Strategi Belajar Mengajar. Bandung : Pustaka Setia.
Hanafy, Muh Sain. (2014). konsep Belajar dan Pembelajaran. Jurnal Lentera Pendidikan. 17(1) : 66
Harahap, E.R., & Surya, E. (2017). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Kelas Vii Dalam Menyelesaikan Persamaan Linear Satu Variabel. Jurnal Edumatika 7(1): 44-54
Hewi, La dan Muh. Saleh. (2020). Refleksi Hasil PISA (The Programme For International Student Assesment): Upaya Perbaikan Bertumpu Pada Pendidikan Anak Usia Dini. Jurnal Golden Age. 4(1): 30 – 41.
Ibrahim, R. dan Syaodih Nana S. (2010). Perencanaan Pengajaran. Jakarta: Rineka Cipta.
Jumanta Hamdayama. (2014). Model dan Metode Pembelajaran Kreatif dan Berkarakter. Bogor: Ghalia Indonesia