Studi Literatur: Penggunaan Software GeoGebra Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Komputasi Siswa Pada Pembelajaran Matematika

Authors

  • Atika Rahmah Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Yahfizham Universitas Islam Negeri Sumatera Utara

DOI:

https://doi.org/10.55606/jsr.v2i4.3081

Keywords:

GeoGebra, Mathematics, Learning Media, Technology

Abstract

In the 21st century, technological development is increasingly rapid and tends towards digitalization, when compared to a few decades ago. So, if it is not utilized, it will be something in vain. Using technology-based learning media will facilitate the learning process, so that it can improve the quality of learning and can improve students' mathematical representation skills. One of the technology-based mathematics learning media that can help students in representing mathematical models/problems is GeoGebra Software. The purpose of this research activity is to find out whether the use of GeoGebra software  media can improve students' computational thinking skills in mathematics learning. Improving students' understanding of how to show a model or mathematical problem in graph form or vice versa is one of the benefits of research. The method used in this study is Systematic Literature Review (SLR). This research method is carried out by reviewing journals in a structured manner with predetermined steps. The result of this research activity is that GeoGebra can help students understand the concept of straight line graphs in more detail with a varied and attractive appearance. In addition, for teachers themselves, GeoGebra can be used as a mathematics learning tool to create interactive learning that allows students to explore various abstract mathematical concepts.

 

References

Agung, S. (2018). Pemanfaatan Aplikasi GeoGebra Dalam Pembelajaran Matematika SMP. Prosiding Seminar Nasional, 3(1), 312-322. https://www.academia.edu/download/111046549/267087908.pdf
Erlinawati. (2018). Penggunaan Aplikasi GeoGebra Untuk Meningkatkan Motivasi Pelajaran Matematika. Jurnal PRINSIP, 1(1), 47-52. https://jprinsip.ejournal.unri.ac.id/index.php/jpri/article/view/21/12
Fathurrahman & Fitrah, M. (2023). Software GeoGebra Pada Pembelajaran Matematika: Studi Literatur. JI-MR: Jurnal lmiah Matematika Realistik, 4(1), 33-40. https://jim.teknokrat.ac.id/index.php/pendidikanmatematika/article/download/2497/821
Hasanah, H. (2020). Pelatihan Penggunaan Aplikasi GeoGebra Pada Pembelajaran Materi Lingkaran Di SMPN 10 Kota Serang. Jurnal ABDIKARYA, 2(2), 71-82. https://ejournal.lppm-unbaja.ac.id/index.php/abdikarya/article/download/1071/652
Hidayat, T. (2021). Penggunaan Aplikasi GeoGebra Sebagai Media Pembelajaran Matematika SMK. Jurnal Inovasi Pendidikan, 8(1), 118-127. https://jurnal.umsb.ac.id/index.php/inovasipendidikan/article/viewFile/2573/1957
Jabnabillah, F. & Fahlevi, M. R. (2023). Efektivitas Penggunaan Aplikasi GeoGebra Pada Pembelajaran Matematika. JPMI: Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 6(3), 983-990. https://journal.ikipsiliwangi.ac.id/index.php/jpmi/article/view/15262/4273
Rahadyan, A., Hartuti, P. M., & Awaludin, A. A. R. (2018). Penggunaan Aplikasi GeoGebra Dalam Pembelajaran Matematika Di Sekolah Menengah Pertama. Jurnal PKM: Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(1), 11-19. https://journal.lppmunindra.ac.id/index.php/pkm/article/view/2356
Reza, W., Jabnabillah, F., & Sabarinsyah. (2023). Pelatihan Penggunaan Aplikasi GeoGebra Sebagai Media Pembelajaran Interaktif Pada Pembelajaran Matematika. Jurnal SOLMA, 12(1), 219-225. https://journal.uhamka.ac.id/index.php/solma/article/view/10615
Sari, I. P., Candraningtyas, S. R., Dewi, H. R., Ilham, A. M., Akbar, R. M., Rawi, S. W., & Muntazhimah. (2022). GeoGebra Dan Kemampuan Penyelesaian Masalah Matematis: Penelitian Bibliometrik. FIBONACCI: Jurnal Pendidikan Matematika dan Matematika, 8(1), 109-120. https://jurnal.umj.ac.id/index.php/fbc/article/view/12636
Simarmata, J. E. (2020). Pemanfaatan Aplikasi GeoGebra Dalam Pembelajaran Kalkulus I Pada Mahasiswa Program Studi Pendidikan Matematika, Universitas Timor. MES: Journal of Mathematics Education and Science, 6(1), 40-47. https://jurnal.uisu.ac.id/index.php/mesuisu/article/view/2624
Simbolon, A. K. (2020). Penggunaan Software GeoGebra Dalam Meningkatkan Kemampuan Matematis Siswa Pada Pembelajaran Geometri Di SMPN 2 Tanjung Morawa. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 4(2), 1106-1114. https://j-cup.org/index.php/cendekia/article/view/351
Suhaifi, A., Rufi'i, & Karyono, H. (2022). Pengaruh Penggunaan Aplikasi GeoGebra Terhadap Hasil Belajar Matematika. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 8(2), 220-230. https://journal.uny.ac.id/index.php/jitp/article/download/45080/17373
Wiryanto, Veronica, A. R., Budiyono, Suprayitno, & Indrawati, D. (2023). Pemanfaatan Aplikasi GeoGebra dalam Upaya Meningkatkan Pemahaman Matematika SD. Jurnal Pengabdian Pada Masyarakat, 8(3), 607-613. https://jurnal.unmabanten.ac.id/index.php/jppm/article/view/330

Published

2024-06-12

How to Cite

Atika Rahmah, & Yahfizham. (2024). Studi Literatur: Penggunaan Software GeoGebra Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Komputasi Siswa Pada Pembelajaran Matematika. Journal of Student Research, 2(4), 24–40. https://doi.org/10.55606/jsr.v2i4.3081