Systematic Literature Review: Penerapan Berpikir Komputasi Dalam Pembelajaran Matematika

Authors

  • Nurul Fatma Dewi Mardianto Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Yahfizham Yahfizham Universitas Islam Negeri Sumatera Utara

DOI:

https://doi.org/10.55606/jsr.v2i4.3082

Keywords:

Computational Thinking, Application of Computational Thinking, mathematics

Abstract

Computational thinking is the ability to solve problems and design systems using concepts and techniques generally associated with computers and computer programming. The aim of this research is to conduct a literature review, namely to determine the application of computational thinking in mathematics learning. The technique used is the Systematic Literature Review (SLR) strategy. SLR is a research method that aims to identify, study and interpret data in journals systematically with specified stages. The conclusion obtained from the research results is that the application of computational thinking in mathematics learning can be done using four foundations of computational thinking, namely: (1) Decomposition, namely the problem is divided into small parts, (2) Pattern recognition, namely the process of identifying patterns or sequences of problems, (3) Abstraction, namely consideration of the important parts of a problem, and (4) Algorithm, namely a series of instructions for solving the problem. Examples of its application include the use of interactive mathematics software, mathematical simulations, problem-based learning with technology, adaptive learning and the use of educational games.

 

References

Ansori, M. (2020). Pemikiran Komputasi (Computational Thinking) dalam Pemecahan Masalah. DIRASAH, 3(1), 111-126.
Apriani., Ismarmiaty., Susilowati, D., Kartarina., & Suktiningsih, W. (2021). Penerapan Comptutational Thinking pada Pelajaran Matematika di Madratsah Ibtidaiyah Nurul Islam Sekarbela Mataram. ADMA: Jurnal Pengabdian dan Pemberdayaan Masyarakat, 1(2), 47-56.
Cahdriyana, R. A., & Richardo, R. (2020). Berpikir Komputasi Dalam Pembelajaran Matematika. LITERASI, 11(1), 50-56.
Christi, S. R. N., & Rajiman, W. (2023). Pentingnya Berpikir Komputasional dalam Pembelajaran Matematika. Journal on Education, 5(4), 12590-12598. https://jonedu.org/index.php/joe/article/view/2246/1925
Fajri, M., Yurniwati., & Utomo, E. (2019). Computational Thinking, Mathematical Thinking Berorientasi Gaya Kognitif Pada Pembelajaran Matematika di Sekolah Dasar. Dinamika Sekolah Dasar.
Hasanah, U., Susilowati, D., & Haryadi, H. (2022). Pendampingan Mahasiswa Dalam Berpikir Secara Komputasi (Computational Thinking). Abdinesia: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(1), 7-14.
Hidayat, T., Surmilasari, N., & Jayanti. (2023). Pengaruh Model Mind Mapping Terhadap Kemampuan Berpikir Komputasi Siswa Pada Pembelajaran Matematika Di Kelas V SD. Caruban: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 6(2), 294-305. https://doi.org/10.33603/caruban.v6i2.8772
Marhadi, A., Darmansyah., & Fitria, Y. (2023). Keterampilan Berpikir Komputasi Bagi Siswa: Tinjauan Pustaka. Jurnal Cendikia Pendidikan Dasar, 1(2), 48-52. https://doi.org/10.24036
Megawati, A. T., Sholihah, M., & Limiansih, K. (2023). Implementasi Computational Thinking dalam Pembelajaran Matematika di Sekolah Dasar. Jurnal Review Pendidikan Dasar: Jurnal Kajian Pendidikan dan Hasil Penelitian, 9(2), 96-103.
Murti, R. D. K., Adina, M., & Aprinastuti, C. (2023). Penerapan Computational Thingking dalam Pembelajaran Matematika Kelas 1 di SD Negeri Keuntungan. PEDADIDAKTIKA: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 10(2), 290-297.
Muslimawati, I., Kafi, E. M., Aprinastuti, C., & Wadina, M. (2023). Implementasi Computational Thinking pada Pembelajaran Tematik Gerak Keseharian dan Alam dalam Tari serta Mengukur Berat Benda dalam Satuan Baku Kelas 2 Tema 6 Subtema 2. Indonesian Journal of education abd Teaching Innovation, 2(2), 72-86.
Nisa, S., Lena, M. S., Anas, H., & Utari, T. (2023). Implementasi Capaian Pembelajaran Informatika Dalam Pembelajaran Matematika di Sedolah Dasar. Inspirasi Dunia: Jurnal Riset Pendidikan dan Bahasa, 2(3), 18-26. https://doi.org/10.58192/insdun.v2i3.955
P. Fatma, L. R., Putri, I. A., Tanjung, M. S., & Siregar, R. (2024). Studi Literatur: Pentingnya Berpikir Komputasional dalam Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Peserta Didik. Bilangan: Jurnal Ilmiah Matematika, Kebumian, dan Angkasa, 2(2), 17-27. https://doi.org/10.62383/bilangan.v2i2
Pratama, H. Y., Tobia, M. I., Saniyati, S. L., Yuginanda, A. S., & Soffa, F. M. (2023). Integrasi Computational Thinking Pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Materi Pantun Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian, Pendidikan, dan Pengajaran (JPPP), 4(1), 68-74. https://jurnal.umsu.ac.id/index.php/JPPG/article/download/14564/9253
Richardo, R., & Martyanti, A. (2019). Developing ethnomathematical tasks in the context of yogyakarta to measure critical thinking ability. Journal of Physics: Conference Series, 1188.
Safii, S., Indira, S., Sitanggang, R. I., & Siregar, R. (2024). Analisis Empat Fondasi Berpikir Komputasi dalam Penyelesaian Soal Matematika. Bilangan: Jurnal Ilmiah Matematika, Kebumian, dan Angkasa, 2(2), 1-9. https://doi.org/10.62383/bilangan.v2i2
Safitri, T., dkk. (2024). Analisis Kemampuan Berpikir Komputasi Matematis Siswa pada Pembelajaran Matematika. Bilangan: Jurnal Ilmiah Matematika, Kebumian, dan Angkasa, 2(2), 10-16. https://doi.org/10.62383/bilangan.v2i2.33
Soemantri, D. (2021). Abad 21 pentingnya kompetensi pedagogik guru. Equilibrium: Jurnal Penelitian Pendidikan dan Ekonomi, 18(02), 188-195.
Triandini, E. 2019. Metode Systematic Literature Review untuk Identifikasi Platform dan Metode Pengembangan Sistem Informasi di Indonesia. Indonesian Journal of Information Systems (IJIS), 1(2), 63-77.

Published

2024-06-12

How to Cite

Nurul Fatma Dewi Mardianto, & Yahfizham Yahfizham. (2024). Systematic Literature Review: Penerapan Berpikir Komputasi Dalam Pembelajaran Matematika. Journal of Student Research, 2(4), 41–55. https://doi.org/10.55606/jsr.v2i4.3082