Menjaga Iman Islam di Tengah Tantangan Dunia Modern
DOI:
https://doi.org/10.55606/jsr.v3i1.3477Keywords:
Faith, peace of mind, digital eraAbstract
The background of this study is the significance of faith for Muslims in facing the challenges of the modern era, amidst the rapid development of technology and open access to information that often impacts the quality of faith. The purpose of this study is to analyze the role of faith in maintaining inner peace and mental well-being for Muslims, as well as to provide recommendations for strengthening faith in the digital age. The method used is a qualitative approach with in-depth interviews and questionnaires conducted with Muslims from various backgrounds. The results show that individuals with strong faith are more capable of handling social pressures and upholding Islamic values, even though social media can be a negative influence.
References
Amanda, A., Bayu, B. T., Wismanto, W., Hamida, A., & Devi, A. (2024). Implementasi akhlak kepada Allah Swt dalam kehidupan sehari-hari mahasiswa. 2(3).
Amir Husen, M., Ridho Hidayat, Z., & Wismanto, W. (2023). Upaya pemerintah dalam meningkatkan kualitas “guru profesional” dalam menghadapi pendidikan di era disrupsi. 12, 241–251.
Amir Husin, Asmarika, Mardhiah, & Syukri, W. (2023). Pendampingan bimbingan sholat kepada anak-anak TPQ Mukhlisin di RT 01 RW 22 Kelurahan Sidomulyo Barat Kec. Tuah. 7, 207–212.
Arya, A., Polem, A., Yunus, M., Nugraha, B. S., Angel, A., & Mutiara, A., W. (2024). Analisis pembinaan karakter siswa melalui pembiasaan sholat dhuha di SDN 159 Payung Sekaki. 742–748.
Asma Yunita, M., Miftahul Jannah, R., Riska Rahmasari, & Riski Rahmasari, W. (2021). Perspektif Al-Qur'an tentang pembebasan manusia melalui pendidikan akhlak. Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 9(1), 51. https://doi.org/10.36667/jppi.v9i1.670
Azizah, I. N., Naila, Z. P., Sari, M. W., Wismanto, Z., Saidah, E., Ibrahim, R., & Salim, A. (2024). Membenahi pergaulan remaja di era disrupsi melalui pendidikan fikih Universitas Muhammadiyah Riau. 3.
Elbina Saidah Mamla, W. (2021). Tafsir maudhu’i tentang konsep pendidikan karakter jujur dalam Al-Qur’an. At-Thullab, 1(2), 16.
Jurnal Wismanto, Pendidikan Keimanan dalam Al-Qur’an. (n.d.).
Khairul Amin, I. S., Taupik Prihatin, Y. Yusnimar, & Wismanto, W. (2022). Kemampuan sumber daya manusia dalam meningkatkan kualitas manajemen lembaga pendidikan Islam di era disrupsi. 11, 204–226.
Marsya Alfarin, R. Safitri, W. E. A. Reza, & Wismanto, L. S. (2024). Analisis bentuk akhlak siswa yang mulia kepada guru dalam perspektif hadits. 2(3).
Mualif, A., Fitri, A., Tauhid, Z., & Wismanto, W. (2024). Pengembangan masyarakat Muslim yang harmonis melalui pendidikan berbasis sunnah di era disrupsi. Journal of Education Research, 5(2), 2450–2457. https://doi.org/10.37985/jer.v5i2.1260
Muslim, Y., Y., Syafaruddin, S., M., & Wismanto. (2023). Manajemen kepala sekolah dasar Islam dalam mengembangkan pendidikan karakter religius di era disrupsi (studi kasus di SD Islam Al Rasyid Kota Pekanbaru). Journal of Education, 05(03), 10192–10204.
Raju Pratama Marronis, I. M. Arifin, E. F. Ananda N., W., & Sartika, D. G. (2024). Analisis kesempurnaan akhlak Nabi Muhammad Saw ditinjau dari Al-Qur'an. 2(3).
Ramadhani, W. A., Novita, N., Sari, A. P., Fakhlefi, S., & Wismanto. (2024). Analisis tentang perspektif guru sebagai pendidik dalam tinjauan Al-Qur’an. IHSANIKA: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 2(2), 1–16.
Rifki Asshiddiqei, M., Khairatul Hukmi, P., Anggelina Aziz, F., Febriyani, F., & Wismanto. (2024). Analisis tentang konteks ibadah menurut Al-Qur'an. MARAS: Jurnal Penelitian Multidisiplin, 2(2), 767–774. https://ejournal.lumbungpare.org/index.php/maras
Susanto, B. W., & Lasmiadi, A. M., Wismanto, A. Z. (2023). Strategi guru pendidikan agama Islam dalam membentuk akhlak berkomunikasi peserta didik. 12, 327–337.
Wismanto Abu Hasan. (2018). Iman kepada hari akhir. In Pendidikan Agama Islam. Cahaya Firdaus Pekanbaru.
Wismanto, A. S., Afdal, D., & Deprizon, A. F. (n.d.). Peran manajemen teknologi informasi dan komunikasi dalam dunia pendidikan di era disrupsi. 4(3), 1290–1297.
Wismanto. (n.d.). Urgensi guru PAI dalam pembentukan akhlak siswa di era disrupsi—parafrase.
Zaky Raihan, D., Dinda Putri Hasanah, W., Wardah Yuni Kartika, L., & Lidyazanti, W. (2024). Dampak media sosial terhadap akhlak di era globalisasi. 2, 301–315.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Journal of Student Research
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.