Efektivitas Pendidikan Pancasila Bagi Generasi Z Dalam Mencegah Disintegrasi Sosial Di Era Digitalisasi
DOI:
https://doi.org/10.55606/jsr.v3i1.3585Keywords:
Effectiveness, Pancasila Education, Generation Z, Social Disintegration, Digitalization EraAbstract
Pancasila education has a strategic role in shaping the character of the younger generation, especially generation Z, during the challenges of globalization and the development of the digital era. This study aims to analyze the effectiveness of Pancasila Education in preventing social disintegration that is increasingly rampant due to shifting values, individualism, and social fragmentation. Using a qualitative approach, this study explores the implementation of Pancasila values in the life of generation Z through formal education curriculum and non-formal activities. The results of the study show that the understanding and internalization of Pancasila values can increase collective awareness, social solidarity, and tolerance in the face of diversity. However, challenges in the form of lack of innovation in teaching methods and low active participation of generation Z are obstacles that need to be overcome. Therefore, strengthening Pancasila Education with a relevant and adaptive approach to the needs of generation Z is urgently needed to prevent social disintegration in the digital era.
References
Aini, N. Q., & Dewi, D. A. (2022). Sistem Etika Pancasila dalam Kehidupan Berbangsa dan Bernegara. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(2), 11120–11125. https://doi.org/10.31004/JPTAM.V6I2.4200
Alfiyandi, D. Z., Prayito, M., Mudzanatun, M., & Isnuryantono, E. (2023). Penerapan Nilai-Nilai Pancasila Pada Peserta Didik di Kelas III SD Negeri Gayamsari 02 Semarang. Jurnal Pendidikan dan Konseling (JPDK), 5(2), 4849–4856. https://doi.org/10.31004/JPDK.V5I2.14168
Alviolita, D. E., & Fitria, N. (2024). Pancasila Dan Etika Profesi: Penerapan Nilai-Nilai Moral Dalam Kehidupan. PACIVIC: Jurnal Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan, 4(2), 44–55. https://doi.org/10.36456/p.v4i2.9205
Amelia, R., Nur, P., Linashar, A., Truvadi, R., Trinita, A., Fauzi, I., & Salam, B. (2023). Peran Pendidikan Pancasila dalam Membentuk Karakter Bangsa Indonesia: Tinjauan dan Implikasi. Advances In Social Humanities Research, 1(4), 501–510. https://doi.org/10.46799/ADV.V1I4.54
Bakari, A., Amala, R., Datunsolang, R., Mala, A. R., Hamsah, R., Agama, I., Negeri, I., & Gorontalo, A. (2024). ANALISIS MANAJEMEN PEMBELAJARAN BERBASIS PROJEK PENGUATAN PROFIL PELAJAR PANCASILA DAN RAHMATAN LIL ALAMIN DALAM MEMBENTUK KARAKTER PESERTA DIDIK. Tadbir: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 12(1), 145–158. https://doi.org/10.30603/TJMPI.V12I1.4838
Dewi, M. P., Fauziah, N., & Faroka, H. (2024). MEMBANGUN TOLERANSI DAN MENGHARGAI KEBERAGAMAN DALAM ERA DIGITAL PADA PEMBELAJARAN PKN SD. Jurnal Pendidikan Inovatif, 6(3). https://journalpedia.com/1/index.php/jpi/article/view/1906
Dewi, N. N., & Najicha, F. U. (2022). Pentingnya Menjaga Nilai Pancasila dalam Kehidupan Bermasyarakat bagi Generasi Z. Antropocene : Jurnal Penelitian Ilmu Humaniora, 2(2), 49–54. https://doi.org/10.56393/ANTROPOCENE.V2I1.896
Ekasani, D., & Kuswinarno, M. (2024). DIGITAL-NATIVE WORKFORCE: STRATEGI PENGEMBANGAN SDM UNTUK GENERASI Z. Kohesi: Jurnal Sains dan Teknologi, 5(5), 41–50. https://doi.org/10.3785/KOHESI.V5I5.7598
Fatin, R. R., Nasution, F. N., Hastono, E. C., Khamila, A. N., Warasto, R. A. A. A., & Tumanggor, R. O. (2024). Relevansi Pancasila sebagai Ideologi Negara di Era Modern pada Kalangan Generasi Z. J-CEKI : Jurnal Cendekia Ilmiah, 4(1), 1837–1845. https://doi.org/10.56799/JCEKI.V4I1.5744
Ira, A., Ruwaidah, S., Mardiyyah Salsabil, A., Safitri, A., Hanapiah, F. N., Khotimah, H. H., Aulia, N. F., Noviyanti, N. S., Azzahra, S. F., & Furnamasari, Y. F. (2024). Peran Pendidikan Pancasila dalam Membentuk Generasi Muda yang Berkarakter dan Berwawasan Kebangsaan. Indo-MathEdu Intellectuals Journal, 5(3), 2696–2704. https://doi.org/10.54373/IMEIJ.V5I3.1129
Isabella, I., Iriyani, A., & Lestari, D. P. (2023). Literasi Digital sebagai Upaya Membangun Karakter Masyarakat Digital. Jurnal Pemerintahan dan Politik, 8(3), 167–172. https://doi.org/10.36982/JPG.V8I3.3236
Lumuan, L. S. I., Wantu, A., & Hamim, U. (2023). PERAN GURU PPKN DALAM MENGEMBANGKAN KECERDASAN MORAL PESERTA DIDIK DI SMP NEGERI 1 BANGGAI TENGAH KABUPATEN BANGGAI LAUT. Jurnal Review Pendidikan dan Pengajaran (JRPP), 6(2), 210–221. https://doi.org/10.31004/JRPP.V6I2.17924
Mahardika, I. (2023). Peran Guru Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan Sangat Penting untuk Membantu Memperkuat Identitas Nasional di Era Abad 21. KRAKATAU (Indonesian of Multidisciplinary Journals), 1(1), 27–34. https://jurnal.desantapublisher.com/index.php/krakatau/article/view/99
Mahmud, A. (2024). Krisis Identitas di Kalangan Generasi Z dalam Perspektif Patologi Sosial pada Era Media Sosial. Jurnal Ushuluddin: Media Dialog Pemikiran Islam, 26(2). https://doi.org/10.24252/JUMDPI.V26I2.51032
Munibi, A. Z., Zuriyati, Z., & Setiadi, S. (2024). Filsafat dan Pembelajaran Bahasa Inggris: Keterkaitan dalam Konteks Kurikulum Merdeka Belajar. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 13(001 Des), 399–414. https://doi.org/10.58230/27454312.1392
Nurwahidah, N., & Muttaqin, Z. (2018). Peran Guru Pkn Dalam Model Pengajaran Advokasi Untuk Meningkatkan Pemahaman Isu-Isu Sosial Pada Siswa. CIVICUS : Pendidikan-Penelitian-Pengabdian Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan, 6(2), 88–97. https://doi.org/10.31764/CIVICUS.V6I2.678
Patimah, S., Manusiwa, G. A. J., Nazmah, N., Pratama, S. S., Abidin, A. Z., Zenitadion, V., Sudirwo, S., & Faidah, A. N. (2024). Membangun Jiwa Wirausaha Generasi Muda: Implementasi Program Pengabdian Masyarakat melalui Sosialisasi Kewirausahaan bagi Generasi Z di Wilayah Banjarmasin. Jurnal Pengabdian Sosial, 2(2), 2579–2585. https://doi.org/10.59837/2F7DRM16
Putra, F. S. D., Musa, M., & Febrian, A. (2024). IMPLEMENTASI NILAI-NILAI PANCASILA DALAM ETIKA KERJA DI INDUSTRI: PERSPEKTIF BAHASA INDONESIA SEBAGAI MEDIUM KOMUNIKASI. JP3M: Jurnal Pendidikan, Pembelajaran dan Pemberdayaan Masyarakat, 6(2), 646–655. https://doi.org/10.37577/JP3M.V6I2.837
Rafiki, R., & Dewi, D. A. (2022). Gerakan Muda Berkarakter Pancasila Di Era Digital. PACIVIC: Jurnal Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan, 2(2), 83–90. https://doi.org/10.36456/p.v2i2.6910
Ratri, E. P., & Najicha, F. U. (2022). URGENSI PANCASILA DALAM MENANAMKAN JIWA NASIONALISME PADA GENERASI MUDA DI ERA GLOBALISASI. Jurnal Global Citizen : Jurnal Ilmiah Kajian Pendidikan Kewarganegaraan, 11(1), 25–33. https://doi.org/10.33061/JGZ.V11I1.7455
Risky, E. A., Widyatama, P. R., Syaifudin, M., Mustika, M., Sari, K., Profesi, P., & Ppkn, G. (2024). Pemanfaatan Platform Wordwall sebagai Sarana Pembelajaran dalam Mendorong Motivasi Belajar Pendidikan Pancasila Kelas IX SMPN 16 Surabaya. Indonesian Research Journal on Education, 4(4), 1429-1439–1429 – 1439. https://doi.org/10.31004/IRJE.V4I4.1121
Suhartono, Arsana, I. W., Widyatama, P. R., & Fauzi, A. (2024). Analisis Penerapan Kurikulum Merdeka dalam Pembelajaran Pendidikan Pancasila SMA Negeri 17 Surabaya. Ideas: Jurnal Pendidikan, Sosial, dan Budaya, 10(1), 1–10. https://doi.org/10.32884/IDEAS.V10I1.1634
Syifa, S., Hably, P. V., Alvionita, C., Geraldine, A., Nugraha, S., & Megawati, E. (2024). Pengaruh Korean Wave Terhadap Identitas Nasional Gen-Z Di Era Digital. PACIVIC: Jurnal Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan, 4(1), 37–43. https://doi.org/10.36456/p.v4i1.8426
Widyatama, P. R., & Suhari. (2023). Penanaman Nilai Karakter Cinta Tanah Air Pada Siswa Di SMP PGRI 1 Buduran. JURNAL EKONOMI, MANAJEMEN, BISNIS, DAN SOSIAL (EMBISS), 3(2). https://www.embiss.com/index.php/embiss/article/view/213
Widyatama, P. R., Uyun, Q., Amalia Risky, E., Karmenita Ngene, P., Wahyu Dinda Lestari, A., Nurul Jannah, A., Syaifudin, M., Mustika Kartika Sari, M., Profesi Guru PPKn, P., Kata Kunci, A., & Jannah, N. (2024). Upaya meningkatkan Minat Belajar Pendidikan Pancasila melalui Model Problem Based Learning (PBL) pada Siswa Kelas VIII SMPN 16 Surabaya. Indonesian Research Journal on Education, 4(3), 1305–1322. https://doi.org/10.31004/IRJE.V4I3.1023
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Journal of Student Research
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.