Menganalisis Pembelajaran Kreatif yang Diterapkan di Kelas Rendah SDS Parulian 2 Medan
DOI:
https://doi.org/10.55606/jsr.v3i5.4181Keywords:
Conventional Methods, Creative Activities, Creative Learning, Media Concrete Terms, School StudentsAbstract
This study aims to analyze the implementation of creative learning among lower-grade students at SDS Parulian 2 Medan. The research employed a descriptive qualitative method with data collected through observation and questionnaires. The subjects were 51 students from grades II and III. The observation results indicate that teachers still tend to use conventional methods; however, students appeared more enthusiastic when the lessons were accompanied by creative activities such as educational games, quizzes, and the use of concrete media. The questionnaire findings support this, showing that 66.1% of students expressed liking creative learning, 17.6% stated it was average, and 16.3% reported less interest. The combined average score of 2.49 indicates that students’ interest in creative learning is at a moderate to high level. These findings highlight that the application of simple creative strategies can provide more enjoyable and meaningful learning experiences for elementary students. The study recommends that teachers optimize the use of media and varied methods to make learning more engaging and aligned with students’ developmental needs.
References
Amanda, A. S., & Sudibyo, E. (2025). Peningkatan keterampilan berpikir kreatif peserta didik SMP melalui model Problem Based Learning. Jurnal Inovasi Pendidikan Matematika dan IPA, 5(1), 407–416. https://jurnalp4i.com/index.php/science
Anggraini, P. D., & Wulandari, S. S. (2020). Analisis penggunaan model pembelajaran Project Based Learning dalam peningkatan keaktifan siswa. Jurnal Pendidikan Administrasi Perkantoran (JPAP), 9(2), 292–299. https://doi.org/10.26740/jpap.v9n2.p292-299
Batubara, D. S. (2020). Kreativitas guru dalam mengembangkan media pembelajaran. Jurnal Pendidikan.
Dewi Safitri, & Fitriyani, Y. (2025). Pengembangan kreativitas siswa dalam pembelajaran kreatif pada mata pelajaran IPAS di sekolah dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 15(2), 20–29.
Febrianingsih, F. (2022). Kemampuan berpikir kreatif siswa dalam memecahkan masalah matematis. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 11(1), 119–130. https://doi.org/10.31980/mosharafa.v11i1.692
Harahap, H. P. M., Retno, S., Nasution, R. A. P., Aprilia, E., Hutapea, W., Siregar, A. S., Amrizal, A., & Sembiring, E. A. (2024). Analisis pembelajaran kreatif dan inovatif di kelas V SDN 068877 Medan Perjuangan. Jurnal Kajian Penelitian Pendidikan dan Kebudayaan, 3(1), 37–50. https://doi.org/10.59031/jkppk.v3i1.526
Hidayatulloh, I., Kurniati, & Maimunah. (2023). Karakteristik pembelajaran siswa tingkat sekolah dasar. Seminar Nasional Teknologi Pendidikan, 3(1), 123–127. https://pkm.uika-bogor.ac.id/index.php/PTP/article/download/1754/1214
Islamiah, U., Supriatin, A., & Mahmudah, I. (2025). Penggunaan media konkret dalam meningkatkan hasil belajar siswa kelas II pada materi pecahan di SDIT Al Qonita. Numerical: Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika, 9(1), 146–160. https://doi.org/10.25217/numerical.v9i1.6300
Istiqomah, N., Lestari, W., Anggraeni, F. T., & Utami, W. T. P. (2023). Analisis faktor yang memengaruhi kreativitas guru dalam mengembangkan media pembelajaran di SD Negeri 3 Brosot. Ciencias: Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan, 6(2), 10–18.
Kurniawan, H., & Kasmiati. (2016). Anak usia dini. In Teknik Komputer (Vol. 2, Issue 1).
Lestari, I., & Zakiah, L. (2019). Kreativitas dalam konteks pembelajaran. Erzatama Karya Abadi. https://www.researchgate.net/publication/335320470_Kreativitas_dalam_Konteks_Pembelajaran
Marfilinda, R., Nissa, A., Tulljanah, R., Rossa, R., Zuleni, E., Helmi, W. M., & Al-Mawla, M. A.-W. J. (2025). Pengaruh model pembelajaran inkuiri terhadap kreativitas belajar peserta didik pada pembelajaran IPA sekolah dasar. Journal of Education Research, 6(1), 34–42. https://doi.org/10.37985/jer.v6i1.2247
Muhsin Kalida. (2022). Model pembelajaran kreatif dalam meningkatkan minat membaca anak di luar sekolah (pp. 1–14).
Natty, R. A., Kristin, F., & Anugraheni, I. (2019). Peningkatan kreativitas dan hasil belajar siswa melalui model pembelajaran Project Based Learning pada siswa sekolah dasar. Jurnal Basicedu, 3(4), 1082–1092.
Ponidi, Rahmah, A., Siregar, N. S., & Siregar, A. S. (2025). Model pembelajaran kooperatif dalam menumbuhkan keaktifan belajar siswa. Jurnal Pendidikan Sosial dan Humaniora, 4(1), 2436–2443.
Prihastuti, L., Fitriyani, S., Romadhon, F. H., Pratiwi, D. R., & Prayitno, H. J. (2021). Pembelajaran kreatif guna meningkatkan minat belajar siswa pada masa pandemi COVID-19. Jurnal Ilmiah Kampus Mengajar, 21–30. https://doi.org/10.56972/jikm.v1i1.3
Shofiyah, A., & Anwar, K. (2024). Gamifikasi: Pengaruh gamifikasi berbasis PBL untuk meningkatkan kemampuan keaktifan belajar peserta didik. JTIEE (Journal of Teaching in Elementary Education), 8(1), 73. https://doi.org/10.30587/jtiee.v8i1.7059
Siahaan, T., Ratno, S., Nadadap, K., Sihotang, I., Manurung, S., Laia, S., & Lase, J. (2024). Menganalisis karakteristik kreativitas dalam pembelajaran kreatif dan inovatif di SDN 064966. Sinar Dunia: Jurnal Riset Sosial Humaniora dan Ilmu Pendidikan, 3(4), 152–160. https://doi.org/10.58192/sidu.v3i4.2728
Sulistiawati. (2013). Penggunaan media benda konkret dalam pembelajaran tema lingkungan untuk meningkatkan hasil belajar siswa kelas II SDN Ketabang 1 Surabaya. Penelitian dan Pendidikan Guru SD, 1(1), 1–5. https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/jurnal-penelitian-pgsd/article/view/2129
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Journal of Student Research

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.






