Transformasi Teknologi E-Commerce Sebagai Upaya Meningkatkan Daya Saing UMKM Di Kota Palangka Raya: Faktor Pendorong Dan Penghambat Adopsi

  • Dicky Perwira Ompusunggu Universitas Palangkaraya
  • Yelin Triani Universitas Palangkaraya
Keywords: Digitalization, MSME, E-COMMERCE

Abstract

Micro, Small, and Medium Enterprises (MSMEs) play an essential role in justice, increase people's income and encourage Indonesia's economic growth. However, in Palangkaraya City, especially during the Covid-19 pandemic, the contribution of MSMEs to improving the economy and people's income has not been proportional to the number. Therefore, this study aims to identify the factors driving and inhibiting the adoption of e-commerce technology among MSMEs in Palangkaraya City. In this study, researchers cite relevant literature and research sources to reveal the factors supporting or hindering e-commerce adoption among MSMEs. Consumer Support, Organizational Support, Knowledge Support, Technical Barriers, Financial Barriers, Legal Barriers, and Regulatory Barriers. The findings of this study can provide insights and recommendations to stakeholders to increase the competitiveness and market access of MSMEs in the digital era.

 

References

Adetunji, O., & Aremu, M. A. (2020). Impact of Covid-19 on small and medium-sized enterprises in Nigeria: Challenges and policy directions for a sustainable recovery.
Anggraini, R. D., & Wahyudi, A. (2021). Digital Marketing dan Pengaruhnya Terhadap Perilaku Konsumen pada UMKM Produk Makanan dan Minuman di Era New Normal. Jurnal Ilmiah Bisnis dan Ekonomi Asia, 15(1), 1-12. https://doi.org/10.29313/jibe.v15i1.8052
Bahtiar, R. A. (n.d.). DAMPAK PANDEMI COVID-19 TERHADAP SEKTOR USAHAMIKRO, KECIL, DAN MENENGAH SERTA SOLUSINYA.
Dicky Perwira Ompusunggu: Konsistensi Dan Efektivitas Peran Lembaga Keuangan Non Bank (KOPERASI SIMPAN PINJAM) Sebagai Penggerak Perekonomian Indonesia. Jurnal Cahaya Mandilika. https://scholar.google.com/citations?user=Y1WasGYAAAJ&hl=id&io=sra
Farhan Ramadhani I, Ilyas, Sahdarullah: Eksploasi Faktor dan Penghambat Adopsi E-commerce pada UMKM di Kota Kendari. Eksplorasi Faktor Pendukung dan Penghambat Adopsi E-commerce pada UMKM di Kota Kendari. Isalman P-ISSN : 2252844X E-ISSN : 2615-1316 2022.
Hardilawati, W. laura. (2020). Strategi Bertahan UMKM di Tengah Pandemi Covid-19. Jurnal Akuntansi dan Ekonomika, 10(1), 89–98. https://doi.org/10.37859/jae.v10i1.1934
Mubarok, A. (2021). Strategi Pemasaran Online untuk Meningkatkan Penjualan Produk UMKM pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Teknologi dan Manajemen Agroindustri, 10(1), 40-48. https://doi.org/10.21776/ub.jtm.2021.010.01.5
Nurfitria, A., & Anwar, M. (2020). Analisis Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Pengembangan UMKM di Era Digital. Jurnal Ekonomi dan Bisnis, 23(3), 316-329. https://doi.org/10.24914/jeb.v23i3.3192
Prabowo, W. A. (2018). Pengaruh Digital Marketing terhadap Organizational Performance Dengan intellectual Capital Dan Perceived Quality sebagai Variabel Intervening Pada Industri Hotel Bintang Tiga Di Jawa Timur. Jurnal Manajemen Pemasaran, 12(2), 101-112. https://doi.org/10.9744/pemasaran.12.2.101-112
Purwana, D., Rahmi, R., & Aditya, S. (2017). Pemanfaatan Digital Marketing Bagi Usaha Mikro, Kecil, Dan Menengah (UMKM) Di Kelurahan Malaka Sari, Duren Sawit. Jurnal Pemberdayaan Masyarakat Madani (JPMM), 1(1), 1-17. https://doi.org/10.21009/jpmm.001.1.01
Putranto, H. (2020). Covid-19 dan Krisis Industri Kreatif dalam Kapitalisme Digital: Komodifikasi Pekerja Media Digital dalam Kerangka Data as Labor.
Ratnasari, Y., & Kurniawan, H. (2021). Analisis Pemanfaatan Teknologi Informasi pada UMKM di Indonesia Selama Pandemi Covid-19. Jurnal Manajemen dan Kewirausahaan, 23(1), 63-72. https://doi.org/10.9744/jmk.23.1.63-72
Rofiuddin, M., & Abidin, Z. (2020). Kebijakan Pemerintah Terkait Pemberdayaan UMKM Selama Pandemi Covid-19. Jurnal Kebijakan dan Pengembangan Bisnis, 4(2), 113-120. https://doi.org/10.29259/jkpb.4.2.113-120
Saraswati, D. D., & Faradila, A. (2020). Dampak Pandemi Covid-19 Terhadap Perkembangan UMKM di Indonesia. Jurnal Ilmu Sosial dan Ilmu Politik, 24(2), 166-177. https://doi.org/10.22146/jsp.52662
Setyorini, D., Nurhayati, E., & Rosmita. (2019). Pengaruh Transaksi Online (eCommerce) Terhadap Peningkatan Laba UMKM (Studi Kasus UMKM Pengolahan Besi Ciampea Bogor Jawa Barat).
Tentang Borjuis Kecil, Kelas Menengah dan Sebuah Tanggapan. (2016, April 25). IndoPROGRESS. https://indoprogress.com/2016/04/tentang-borjuis-kecil-kelas-menengah-dan-sebuah-tanggapan/
Published
2023-05-10
How to Cite
Dicky Perwira Ompusunggu, & Yelin Triani. (2023). Transformasi Teknologi E-Commerce Sebagai Upaya Meningkatkan Daya Saing UMKM Di Kota Palangka Raya: Faktor Pendorong Dan Penghambat Adopsi. Jurnal Bintang Manajemen, 1(2), 114-122. https://doi.org/10.55606/jubima.v1i2.1394