Pengaruh Gaya Hidup, Online Customer Review Dan E-Wom Terhadap Keputusan Pengguna Aplikasi Ovo Di Solo Raya

  • Cindy Dayinta Puspitasari Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Surakarta, Sukoharjo.
  • Ari Susanti Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Surakarta, Sukoharjo.

Abstrak

This study aims to determine the analysis of the influence of lifestyle, OCR and E-WOM on the decisions of OVO application users. This research method is associative research where the research method is a quantitative approach. This study uses a questionnaire to share basic data. In this study, the population is all the people of Solo Raya and the research sample is 100 respondents, and the sampling method uses Purposive Sampling and uses the roscoe formula, the analytical method is assisted by SPSS version 25. The data analysis method uses Instrument Tests, Classical Assumptions tests, and Multiple Regression Tests. secondary data obtained from books that reveal user decisions, the internet and previous research journals. The results of this study conclude that simultaneously (F test) shows if there is a significant effect between lifestyle, OCR, and E-WOM on user decisions..

Referensi

Agustina, A. D. (2018). Kepercayaan Dan Komitmen Konsumen Terhadap Keputusan Pengguna Jasa Pengiriman Barang.
Ardianti, A. N., & Widiartanto, M. A. (2019). Pengaruh Online Customer Review dan Online Customer Rating terhadap Keputusan Pembelian melalui Marketplace Shopee . Jurnal Ilmu Administrasi Bisnis, 1–11.
Arsyalan Gusrah Aditya, A. D. M. (2019). the Impact of Electronic Word of Mouth on Shopee ’ S Purchasing. E-Proceeding of Management, 6(3), 5566–5583.
Ayunita, S. M. W. M. (2021). Pengaruh Promosi Melalui Media Sosial Dan Electronic Word Of Mouth (E-WOM) Terhadap Keputusan Pembelian ( Studi Kasus Pada Online ShopThyy Thyy) Di Kota Sorong. Jurnal BADATI Ilmu Sosial & Humaniora, 4(1), 42–53.
Bora, S. T., & Rahmawan, G. (2022). Pengaruh Gaya Hidup, Citra Merek, Sosial, Dan Kualitas Produk Terhadap Keputusan Pembelian Tas Branded Kw. Jurnal Ilmu Sosial, Vol.5(No.2), 163–175.
Cahyani, W., & Sulistyowati, R. (2021). Pengaruh Sales Promotion Dan Electronic Word Of Mouth Terhadap Keputusan Pembelian Tiket Bioskop Melalui Aplikasi TIX ID (Studi pada Pengguna Aplikasi TIX ID di Surabaya). Jurnal Pendidikan Tata Niaga (JPTN), 9(1), 1055–1061.
Firmansyah, R. D., & Purwanto, S. (2022). Pengaruh Brand Image dan Electronic Word Of Mouth (e-WOM) terhadap Minat Beli Jasa Wedding Organizer Mahar Agung Surabaya. J-MAS (Jurnal Manajemen Dan Sains), 7(2), 658. https://doi.org/10.33087/jmas.v7i2.527
Haerul Saleh, A., Prihandoyo, C., & Indriastuty, N. (2023). Pengaruh Bauran Pemasaran Terhadap Keputusan Pembelian Produk Nirvana Beauty Sumberejo Balikpapan. Media Riset Ekonomi [Mr.Eko], 2(1), 21–30. https://doi.org/10.36277/mreko.v2i1.247
Khotimah, K., & Febriansyah, F. (2018). Pengaruh kemudahan penggunaan, kepercayaan konsumen dan kreativitas iklan terhadap minat beli konsumen online-shop. Jurnal Manajemen Strategi Dan Aplikasi Bisnis, 1(1), 19–26. https://doi.org/10.36407/jmsab.v1i1.16
Laksono, D. D., & Iskandar, D. A. (2018). 113-Article Text-258-3-10-20190703 (2). 3(2), 155–164.
Latief, F., & Ayustira, N. (2020). Pengaruh Online Costumer Review dan Customer Rating terhadap Keputusan Pembelian Produk Kosmetik di Sociolla. Jurnal Mirai Managemnt, 6(1), 139–154.
Luthfianto, D., & Suprihhadi, H. (2017). Pengaruh kualitas layanan dan Gaya Hidup Terhadap Keputusan Pembelian Cafe Jalan Korea. Jurnal Ekonomi Bisnis, 22(1), 14–25.
Mulyati, Y., & Gesitera, G. (2020). Pengaruh Online Customer Review terhadap Purchase Intention dengan Trust sebagai Intervening pada Toko Online Bukalapak di Kota Padang. Jurnal Maksipreneur: Manajemen, Koperasi, Dan Entrepreneurship, 9(2), 173. https://doi.org/10.30588/jmp.v9i2.538
Nyoman Basmantra, I., Ayu Indah Purwita Dewi, I., & Wayan Widhiasthini, N. (2022). Pengaruh Digital Marketing Dan Lifestyle Terhadap Keputusan Pengguna Mobile Learning (Ruang Guru) Di Industri 4.0 Oleh. Jurnal Ekonomi Dan Bisnis, 9(2).
Pangestu, S. D., & Suryoko, S. (2016). Pengaruh Gaya Hidup (Lifestyle) Dan Harga Terhadap Keputusan Pembelian (Studi Kasus Pada Pelanggan Peacockoffie Semarang). Jurnal Ilmu Administrasi Bisnis, 5(4), 519–530.
Sanjaya, F. A., Ambarwati, R., & Lesmanawati, D. (2022). Pengaruh Social Media Marketing Dan Citra Merek Terhadap Keputusan Pembelian Yang Dimediasi Electronic Word Of Mouth (Studi Kasus: Konsumen Kedai “Ikhtiar” Banjarbaru). Jurnal Riset Inspirasi Manajemen Dan Kewirausahaan, 6(2), 82–89. https://doi.org/10.35130/jrimk.v6i2.354
Sitepu, J. H., Khair, H., & Pasaribu, F. (2022). Pengaruh Gaya Hidup dan Promosi Terhadap Kepuasan Konsumen EDC (Electronic Data Capture) Yokke yang Dimediasi Oleh Keputusan Pembelian” (Studi Kasus Pengguna EDC Yokke PT. Mitra Transaksi Indonesia). Jesya (Jurnal Ekonomi & Ekonomi Syariah), 5(1), 200–214. https://doi.org/10.36778/jesya.v5i1.622
Solihin, W. A., Tewal, B., & Wenas, R. (2020). Pengaruh Sikap Konsumen dan Gaya Hidup Terhadap Keputusan Pembelian Smartphone (Studi Pada Mahasiswa UNSARAT di Manado. Jurnal EMBA: Jurnal Riset Ekonomi, Manajemen, Bisnis Dan Akuntansi, 8(1), 511–520.
Syarifah, E., & Karyaningsih, K. (2021). Pengaruh Online Customer Review dan Kepercayaan terhadap Minat Beli pada Marketplace Lazada. Economics and Digital Business Review, 2(2), 222–231. https://doi.org/10.37531/ecotal.v2i2.87
https://goodstats.id/article/penggunaan-dompet-digital-di-indonesia-kian-tinggi-dompet-digital-apa-paling-banyak-digunakan-0C7Nx Diakses 23 Desember 2021
Diterbitkan
2023-07-27