Analisis Saluran Pemasaran Manggis Garcinia Mangosta L. Di Kabupaten Bogor, Jawa Barat

Authors

  • Doni Sahat Tua Manalu Sekolah Vokasi Institut Pertanian Bogor
  • Vela Rostwentivaivi Universitas Garut
  • Isma Nurjanah Sekolah Vokasi Institut Pertanian Bogor
  • Diana Indah Ramadhani Sekolah Vokasi Institut Pertanian Bogor
  • Anie Puspita Sari Sekolah Vokasi Institut Pertanian Bogor
  • Diva Nurfitrianti Azizah Sekolah Vokasi Institut Pertanian Bogor
  • Yunus Al Gaza Sekolah Vokasi Institut Pertanian Bogor

DOI:

https://doi.org/10.55606/jubima.v2i2.3053

Keywords:

Mangostee, Marketing Channels, Margins, Farmer's Share

Abstract

Indonesia is one of the countries that has very abundant horticultural resources and has the potential for national competitiveness globally. One of the horticultural commodities that has become a superior product in Indonesia is Mangosteen (Garcinia mangostana L.) dubbed as the Queen of Fruits. This study aims to determine the marketing channels of mangosteen commodities, analysis of marketing margin costs, profits, and Farmer's Share in Karacak Village, Leuwiliang District, Bogor Regency, West Java. The determination of the research area is determined intentionally (Purposive Method). The method used for sampling using the Snowball Sampling method is selected based on previous sample information.

 

References

Ardhianto, W. N. (2019). Buku sakti pengantar akuntansi. Yogyakarta: Anak Hebat Indonesia.

Awaliyah, F., & Rostwentivaivi, V. (n.d.). Structure conduct performance analysis on the marketing of tomato commodities in Garut (Vol. 7, Issue 1).

Dinas Tanaman Pangan dan Hortikultura. (2024). Produksi manggis berdasarkan kabupaten/kota di Jawa Barat tahun 2018-2022. Kabupaten Bogor: Dinas Tanaman Pangan dan Hortikultura.

Fajar Sidik, M., Blanakan, K., Subang, K., Barat, J., & Harja Supena, Jurusan Penyuluhan Perikanan, Sekolah Tinggi Perikanan. (n.d.). Analisis marjin tata niaga ikan lemadang dan ikan terisi di TPI. Jurnal Penyuluhan Perikanan dan Kelautan, 10(3).

Fatmawati, & Zulham. (2019). Analisis margin dan efisiensi saluran pemasaran petani jagung (Zea mays) di Desa Suka Makmur Kabupaten Pohuwato Provinsi Gorontalo. Agriculture Technology Journal, 2(1), 19–29.

Hanafie, R. (2010). Pengantar ekonomi pertanian. Andi, Yogyakarta.

Januwiata, K., Dunia, I. K., & Indrayani, L. (2014). Vol: 4 No: 1 Tahun: 2014. Tahun, 4(1).

Kai, Y., Baruwadi, M., & Tolinggi, W. K. (2016). Analisis distribusi dan margin pemasaran usahatani kacang tanah di Kecamatan Pulubala Kabupaten Gorontalo. Agrinesia: Jurnal Ilmiah Agribisnis, 1(1), 70–78.

Kasmir. (2015). Analisis laporan keuangan. Jakarta: Liberty.

Khaswarina, S., Kusumawaty, Y., & Eliza, E. (2019). Analisis saluran pemasaran dan marjin pemasaran bahan olahan karet rakyat (Bokar) di Kabupaten Kampar. Unri Conference Series: Agriculture and Food Security, 1, 88–97. https://doi.org/10.31258/unricsagr.1a12

Latumahina, Y., Timisela, N. R., & Luhukay, J. M. (n.d.). Analisis margin pemasaran produk sagu (Studi kasus bioindustri Sawa) di Negeri Waraka Kabupaten Maluku Tengah. Margin Marketing Analysis of Sago Products (Case Study: Sawa Bio-Industry) In Waraka Village, Central Maluku Regency.

Permana, A., Budiraharjo, K., & Setiadi, A. (2021). Analisis efisiensi saluran pemasaran komoditas salak pondoh di Desa Girikerto Kecamatan Turi Kabupaten Sleman Yogyakarta. Jurnal Ekonomi Pertanian dan Agribisnis, 5(3), 1179–1190. https://doi.org/10.21776/ub.jepa.2021.005.04.20

Prasetya, A. Y., Qurniati, R., & Herwanti, S. (2020). Saluran dan margin pemasaran durian hasil agroforestri di Desa Sidodadi. Jurnal Belantara, 3(1), 32. https://doi.org/10.29303/jbl.v3i1.315

Riyadh, M. I. (2018). Analisis saluran pemasaran lima pangan pokok dan penting di lima kabupaten Sumatera Utara. Jurnal Ekonomi & Kebijakan Publik, 9(2), 161–171.

Salam, S., Setosa, T. H., & Nurdiana, F. (n.d.). Analisis pemasaran buah manggis (Garcinia mangostana L.) di Kabupaten Jember.

Sari, P., Eliza, E., & Dewi, N. (2020). Analysis of mangosteen marketing in Pulau Rambai Village Kampa District Kampar Regency. Journal of Agribusiness and Community Empowerment, 3(2), 106–115. https://doi.org/10.32530/jace.v3i2.197

Sinaga, V. R., Fariyanti, A., & Tinaprilla, N. (2014). Analisis struktur, perilaku, dan kinerja pemasaran kentang granola di Kecamatan Pangalengan, Kabupaten Bandung, Jawa Barat. Forum Agribisnis, 4, 101–120. https://doi.org/10.29244/fagb.4.2.101-120

Suminartika, E., & Djuanalia, I. (2017). Efisiensi pemasaran beras di Kabupaten Ciamis dan Jawa Barat. Mimbar Agribisnis: Jurnal Pemikiran Masyarakat Ilmiah Berwawasan Agribisnis, 3(1), 13. https://doi.org/10.25157/ma.v3i1.72

Wahyuningtyas, M., & Sunrowijaya, S. (2018). Analisis kualitas produk dan saluran distribusi untuk meningkatkan penjualan pada UD Andre Jaya. Jurnal Penelitian Manajemen Terapan, 3(2), 183–192.

Wayan, I., Fungsional, S., Madya, A., Kelautan, D., & Perikanan, D. (2019). Analisis efisiensi pemasaran ikan teri segar hasil tangkapan nelayan di Desa Sanggalangit Kabupaten Buleleng. Vol. 11, Issue 2.

Published

2024-06-09

How to Cite

Doni Sahat Tua Manalu, Vela Rostwentivaivi, Isma Nurjanah, Diana Indah Ramadhani, Anie Puspita Sari, Diva Nurfitrianti Azizah, & Yunus Al Gaza. (2024). Analisis Saluran Pemasaran Manggis Garcinia Mangosta L. Di Kabupaten Bogor, Jawa Barat. Jurnal Bintang Manajemen, 2(2), 61–74. https://doi.org/10.55606/jubima.v2i2.3053