PENGEMBANGAN MODUL PRAKTIKUM BERBASIS MEDIA BERGAMBAR TEMA PANAS DAN PERPINDAHANNYA PADA SISWA KELAS V SEMESTER II DI SEKOLAH DASAR
DOI:
https://doi.org/10.55606/inovasi.v1i3.391Kata Kunci:
Module Development, Pictorial Media-Based Practicum, Heat Theme and Its TransferAbstrak
The purpose of this study was to determine the analysis of learning needs, to determine the design or design, to test the validity and to test the practicality of the practicum module based on pictorial media. This research uses Research and Development research type. The model used is the ADDIE development model consisting of 5 stages, namely: (1) analysis stage, (2) design stage, (3) develop stage, (4) implementation and evaluation stage and 4 stages of which are used in this study. The finished module is validated by 3 validators, namely: language validator, design validator, and material validator. The results of the validation are then analyzed to determine the validity of the product, it is very valid with a percentage of 89%. The results are evidenced by the value of material experts 87.5%, the value of linguists 96.8%, the value of design experts 82.5%.
Referensi
Alawiya, F, (2013), ‘Peran Guru Dalam Kurikulum 2013’, Aspirasi, 4.1 (2013), 65–74 <http://jurnal.dpr.go.id/index.php/aspirasi/article/view/480>.
Guru Wali Kelas V SDN 136 Cendana Hijau Kec. Wotu Kab. Luwu Timur.
Hanafi, (2017) "Konsep Penelitian R & D Dalam Bidang Pendidikan", Saintifika Islamica: Jurnal Kajian Keislaman, 4.2, 129–50.
Indriana, Tasya, Siswa Kelas V SD Negeri 136 Cendana Hijau Kec. Wotu Kab. Luwu Timur, Wawancara pada tanggal 28 Maret 2022.
Lestari, E. A. (2018). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) Berbasis Eksperimen IPA Kelas V SD/MI (Doctoral dissertation, UIN Rad en Intan Lampung).
Murdatiningsih, Wali kelas V SD Negeri 136 Cendana Hijau Kec. Wotu Kab. Luwu Timur, Wawancara Guru pada tanggal 12 Januari 2022.
Putra, Adita Widara, (2012), ‘Mixed-Method : Penerapan Model Bengkel Sastra Untuk Meningkatkan Kemampuan Apresiasi Drama Mahasiswa Universitas Pendidikan Indonesia’, Universitas Pendidikan Indonesia, 2012.
Rendi, Tasya, Siswa Kelas V SD Negeri 136 Cendana Hijau Kec. Wotu Kab. Luwu Timur, Wawancara pada tanggal 28 Maret 2022.
Siyoto, Sandu, (2015), "Dasar Metodologi Penelitian", 2015.
Tasya, Siswa Kelas V SD Negeri 136 Cendana Hijau Kec. Wotu Kab. Luwu Timur, Wawancara pada tanggal 28 Maret 2022.
Tegeh, I Made, (2016), dkk, “Model Penelitian Pengembangan, (Grahayu ilmu : Yogyakarta November, h. 54.
Undang Undang Republik Indonesia No 14 Tahun 2005 tentang Guru dan Dosen.
‘Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional’, 2003 <https://kelembagaan.ristekdikti.go.id/wp-content/uploads/2016/08/UU_no_20_th_2003.pdf>.
Wijayaningtyas, Maranatha, Fuad Achmadi, and Togi Halomoan Nainggolan, (2018), ‘Persepsi Generasi Milenial Terhadap Green Building Di Malang’, h. 9.
Khoirunnisa,A., Nulhakim, L., & Syachruroji,A. (2020). Pengembangan Modul Berbasis Promblem Based Learning Materi Perpindahan Kalor Mata PelajaranIPA . Profesi Pendidikan Dasar,7(1),25-36.
Sungkono, ‘Pengembangan Dan Pemanfaatan Bahan Ajar Modul Dalam Proses Pembelajaran’, Usej, 2 (2013).