Peran Etika Bisnis dalam Membangun Kepercayaan Konsumen

  • Mega Hasibuan Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Zuhrinal M Nawawi Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
Keywords: Ethics, Business, Consumer Trust.

Abstract

In terms of establishing relationships with other parties in the business world, ethics play an important role. Business ethics play an important role in determining the success or failure of a business. The purpose of this study is to determine and analyze the role of business ethics in building consumer trust. The research method used is the Systematic Literature Review (SLR) method on journals that have been published from 2014 to 2023. The results of this study indicate that the role of business ethics has a significant influence in building consumer trust.

 

 

References

Arifin, M. J. (2021). Strategi Islamic Branding Dalam Membangun Kepercayaan Konsumen. Jurnal Eksyar (Jurnal Ekonomi Syariah), 08(01), 67–83.
Bahrudin, M., & Zuhro, S. (2018). Pengaruh Kepercayaan Dan Kepuasan Pelanggan Terhadap Loyalitas Pelanggan. Jurnal Bisnis, 3(1), 1–17.
Ernawan, Erni R. (2014). Tanggung Jawab Sosial Perusahaan (Corporate Social Responsibility). Jurnal Manajemen Dan Bisnis (Performa), 11(2).
Harahap, Dedy Ansari. (2015). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Keputusan Pembelian Konsumen Di Pajak Usu (Pajus) Medan. Jurnal Keuangan dan Bisnis, 7(3), 227-242.
Khotimah, K., & Febriansyah. (2018). Pengaruh Kemudahan Penggunaan, Kepercayaan Konsumen & Kreativitas Iklan Terhadap Minat Beli Konsumen. Jurnal Manajemen Strategi Dan Aplikasi Bisnis, 1(1), 19–26.
Kristanti, Desi. Dkk. (2023). Etika Bisnis. Padang: PT. Global Eksekutif Teknologi.
Latief, A. (2018). Analisis Pengaruh Produk, Harga, Lokasi Dan Promosi Terhadap Minat Beli Konsumen Pada Warung Wedang Jahe ( Studi Kasus Warung Sido Mampir Di Kota Langsa ). Jurnal Manajemen Dan Keuangan, 7(1), 90–99.
Populix. (2022). Mengenal Pengertian Etika Bisnis, Teori, Prinsip, dan Contoh. Available at: https://info.populix.co/articles/etika-bisnis/, diakses tanggal 24 November 2023.
Safa’atillah, N. (2019). Pengaruh Faktor Kelengkapan Produk, Kualitas Produk Dan Citra Produk Terhadap Loyalitas Konsumen Basmalah Market Karanggeneng. Iltizam Journaal Of Shariah Economic Research, 3(1), 1–23.
Sumadi, Tho’in, M., Efendi, T., & Permatasari, D. (2021). Pengaruh Strategi Pemasaran Syariah, Kepuasan Konsumen Dan Kepercayaan Konsumen Terhadap Loyalitas Konsumen ( Studi Kasus Pada Naughti Hijab Store ). Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam, 7(02), 1117–1127.
Velasquez, M. G. (2018). Business Ethics; Concepts and Cases (8th ed.). Pearson.
Published
2023-12-11
How to Cite
Mega Hasibuan, & Zuhrinal M Nawawi. (2023). Peran Etika Bisnis dalam Membangun Kepercayaan Konsumen. Jurnal Ekonomi, Manajemen Pariwisata Dan Perhotelan, 3(1), 50-68. https://doi.org/10.55606/jempper.v3i1.2426