ANALISIS FAKTOR PENENTU KEUNGGULAN BERSAING PADA LAYANAN JASA KURIR (Studi Pada J&T Express Kabupaten Kendal)

Authors

  • Annisa Fitri Fauziah Universitas Selamat Sri
  • Rahmat Budi Santoso Universitas AKI

DOI:

https://doi.org/10.55606/jupumi.v4i1.3659

Keywords:

Competitive Advantage, Marketing Mix, Service Quality, Brand Trust, Courier Service

Abstract

This study aims to identify the determining factors of Competitive Advantage in J&T Express Courier Services in Kendal Regency, Central Java. The research sample consists of 400 respondents from 20 districts in Kendal Regency. The analysis technique used in this study is multiple linear regression analysis. The results of this study show that Marketing Mix, Service Quality, and Brand Trust are key factors determining Competitive Advantage in the case of J&T Express Courier Services in Kendal Regency. This study also highlights that there are other factors, aside from the variables examined, which may influence the Competitive Advantage of the Courier Service.

References

Aprilianti, N., Surtiani, A., & Johan, A. (2023). Business Performance MSMEs Bandung City: The Role Of Marketing Mix Strategy And Service Quality (Study At Sambel Mitoha Restaurant Bandung) Pelayanan (Studi Pada Rumah Makan Sambel Mitoha Bandung). Management Studies and Entrepreneurship Journal, 4(6), 8451–8461. http://journal.yrpipku.com/index.php/msej

Arista, D. E., & Astuti, S. R. T. (2019). Analisis Pengaruh Iklan, Desain Produk, dan Citra Merek terhadap Selera Konsumen. Jurnal Ilmiah Riset, 13(1), 37–45.

Fauziah, A., & Santoso, R. (2024). Pengaruh Bauran Pemasaran dan Kualitas Layanan Terhadap Keunggulan Bersaing (Studi Pada J&T Express Kabupaten Kendal). EBISTEK : Ekonomika, Bisnis Dan Teknologi, 7(1 SE-), 118–128. https://unaki.ac.id/ejournal/index.php/ebistek/article/view/633

Fitria, A. (2017). Pengaruh Bauran Pemasaran, Kualitas Pelayanan Terhadap Keputusan Pembelian Pada Kupunya Rumah Mode. Jurnal Ilmu Dan Riset Manajemen, 6(4), 1–17.

Khasanah, S. H., Ariani, N., & Argo, J. G. (2021). Analisis Citra Merek, Kepercayaan Merek, dan Kepuasan Merek terhadap Loyalitas Merek. Prosiding Konferensi Riset Nasional Ekonomi, Manajemen, Dan Akuntansi, 2, 394–411.

Mardalena, N. T., Lubis, A. R., & Utami, S. (2018). Pengaruh Kesadaran Merek, Kepercayaan Merek Dan Keunggulan Produk Terhadap Minat Beli Produk Luxuri Fashion Brand Dengan Gender Sebagai Moderating Pada Pemasaran Media Sosial Di Kota Banda Aceh. Jurnal Magister Manajemen Fakultas Ekonomi Dan Bisnis Unsyiah, 2(1), 1–99.

Novita, D. (2022). TERHADAP LOYALITAS MEREK ( Studi Pada Pengguna Sepeda Motor di Bandar Lampung ). 2(1), 55–66.

Nurbani, A., Mulyanto, H., Wardani, M. K., & Andriyani, M. (2019). Pengaruh Bauran Pemasaran Terhadap Kepuasan Dan Kepercayaan Serta Dampaknya Pada Loyalitas Konsumen. Jurnal Manajemen Kewirausahaan, 16(2), 109. https://doi.org/10.33370/jmk.v16i2.346

Pasaribu, B., Herawati, A., Utomo, K. W., & Aji, R. H. S. (2022). Metodologi Penelitian. In UUP Academic Manajemen Perusahaan YKPN.

Pratiwi, N. K. S., Suartina, I. W., & Sugianingat, I. A. P. W. (2021). Pengaruh Kualitas Pelayanan, Bauran Pemasaran Dan Citra Merek Terhadap Loyalitas Pelanggan Pada Mcdonald’s Di Kota Denpasar. Widya Amrita, 1(1), 94–114. https://doi.org/10.32795/widyaamrita.v1i1.1152

Roest, H., & Graaf, P. De. (2023). In Brands We Trust : The Development and Validation of a Contemporary Brand Trust Scale. Proceedings of the European Marketing Academy, 52.

Rohman, A., & Hatmawan, A. A. (2018). ANALISIS PENGARUH CITRA MEREK DAN KUALITAS LAYANAN TERHADAP KEPUTUSAN PENGGUNA JASA PENGIRIMAN (Study Kasus Pada Pengguna Jasa JNE Express Across Nations Cabang Nganjuk). Capital: Jurnal Ekonomi Dan Manajemen, 1(1), 1. https://doi.org/10.25273/capital.v1i1.2133

Sitorus, F., & Siregar, S. (2022). Analisis Pengaruh Kualitas Pelayanan dan Loyalitas Pelanggan terhadap Pendapatan Perusahaan pada PT JNE Express Kisaran Cabang Asahan. Jurnal Ilmu Komputer, Ekonomi Dan Manjemen (JIKEM), 2(2), 2723–2732.

Situmeang, P. A., Nainggolan, B. M. ., & Kristiadi, A. A. (2020). Pengaruh Kualitas Produk, Kualitas Pelayanan dan Kepercayaan Terhadap Kepuasan Pelanggan di Restoran Sushimas. Jurnal EDUTURISMA, 5(1), 32–55.

Supriyantony, E., & Jayadi, A. (2021). Pengaruh Citra Merek, Inovasi Produk dan Iklan Terhadap Keunggulan Bersaing Produk Eskrim Wall’s Di Tambun Selatan, Kabupaten Bekasi. Jurnal Ekonomi Dan Bisnis, 1(1), 61–72. https://doi.org/10.56145/ekonomibisnis.v1i1.29

Tahuman, Z. (2016). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Loyalitas Pelanggan Serta Dampaknya Terhadap Keunggulan Bersaing. Jurnal Riset Bisnis Dan Manajemen, 4(3), 445–460.

Tamara, S. L., & Kusmayadi, A. (2024). Pengaruh Service Quality, Relationship Benefit Dan Experience Value Terhadap Service Satisfaction Dan Service Trust Pada Jasa Transportasi Online. INNOVATIVE: Journal Of Social Science Research, 4, 1153–1166.

Downloads

Published

2025-01-31

How to Cite

Fauziah, A. F., & Santoso, R. B. (2025). ANALISIS FAKTOR PENENTU KEUNGGULAN BERSAING PADA LAYANAN JASA KURIR (Studi Pada J&T Express Kabupaten Kendal). Jurnal Publikasi Manajemen Informatika, 4(1), 168–178. https://doi.org/10.55606/jupumi.v4i1.3659