Analisis Faktor Faktor Perilaku Indispliner Guru di Lingkungan UPTD SMP Negeri 1 Gunungsitoli Idanoi
DOI:
https://doi.org/10.55606/jupumi.v3i3.3788Keywords:
behavior, discipline, teachersAbstract
Indisciplinary behavior is behavior that deviates from established rules or problems that can reduce the quality of learning and generally reduce the quality of school. The reality is that disciplinary behavior leads to negative actions. Therefore, this behavior must be overcome so that it does not become a habit that gets worse over time. This type of research is qualitative research. The data collection technique in this research is interview, observation and documentation methods to answer three of the research objectives. The research found that in terms of factors of disciplinary behavior, namely personality factors and environmental factors, in terms of the impact of disciplinary behavior, the researchers found a negative impact on the learning process and generally reducing the quality of the school, in terms of countermeasures or things to avoid disciplinary behavior, namely the school principal being an example to his subordinates. , emphasize that there are school rules to be obeyed, not to be violated, then remind and personally summon teachers who carry out disciplinary actions, carry out direct supervision or monitoring, carry out training and development.
References
Amaliny, S. R. (2018’127). Peran Guru Dalam Mengatasi Perilaku Indisipliner Siswa Di Kelas VIII A SMP Kemala Bhayangkari. Jurnal Pendidikan Sosiologi Dan Humaniora, 9(2). https://doi.org/10.26418/j-psh.v9i2.33228
Andreani,D & Gunansyah,G (2022;4). Persepsi Guru Sekolah Dasar Tentang Mata Pelajaran Ipas Pada Kurikulum Merdeka. Jurnal Pendidikan : file:///C:/Users/ACER/Downloads/54388-Article%20Text-112403-1-10-20230707.pdf
Asy’ari, H.,dkk. (2020). Evaluasi Program Pelatihan Guru di Pusdiklat Tenaga Teknis Pendidikan dan Keagamaan Kementerian Agama Republik Indonesia.: Jurnal Studi Manajemen Pendidikan. DOI: http://dx.doi.org/10.29240/jsmp.v4i1.1441
Budiya, B., & Mubin, N. (2023). Analisis Problematika Indisipliner Siswa Smp Plus Hidayatul Mubtadiin Kembang Purwoasri Singosari Malang. Attaqwa: Jurnal Ilmu Pendidikan Islam, 19(1), Article 1.
Dilapanga & Mantiri (2021;2). Perilaku Organisasi.Yogyakarta: Sleman.
Hafidulloh, & S. N., Iradawaty., & Mochklas, M. (2021 ;59). Manajemen Guru: Meningkatkan Disiplin Dan Kinerja Guru. Yogyakarta: Bintang Pustaka Madani.
Hafidulloh, & S. N., Iradawaty., & Mochklas, M. (2021 ;62). Manajemen Guru: Meningkatkan Disiplin Dan Kinerja Guru. Yogyakarta: Bintang Pustaka Madani.
Tampubolon, Khairuddin & Nunti Sibuea.(2022). Peran Perilaku Guru Dalam Menciptakan Disiplin Siswa. Jurnal Penelitian: https://j-las.lemkomindo.org/index.php/AFoSJ-LAS/index
Ilpiyanto, M., Nidyawati., Sepnonsal. D. (2023;3). Disiplin Kerja Pada Dinas Penanaman Modal Dan Pelayanan Terpadu Satu Pintu Kabupaten Muara Enim:Jurnal Ilmiah Ekonomi dan Bisnis. DOI: https://doi.org/10.37676/ekombis.v11i1
Kusnadi, & Adji W. Z.(2020). Pengaruh Disiplin Untuk Meningkatkan Profesionalisme Guru Pada Madrasah Nuurul Falaah Kota Bandung. journal of management. https://doi.org/10.37010/jdc.v2i1
Muhtarom, T., & Cahyani, M.A.(2023). Analisis Tingkah Laku Indisipliner pada Siswa SD Negeri Tamansari II di Masa Pembelajaran Dalam Jaringan. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar
Mulang, H. (2020;80). Perilaku Organisasi. Makassar: CV. Eureka Media Aksara.
Mamonto, dkk. (2023;37). Disiplin Dalam Pendidikan.Malang : PT. Literasi Nusantara Abadi Grup
Pasaribu,M. H.(2021;2). Penerapan Gaya Dan Pendekatan Kepemimpinan Untuk Kepemimpinan Yang Efektif. Journal of Administration and Educational Management: DOI : 10.31539/alignment.v4i2.2568
Pristiwanti, D., Badariah, B., Hidayat, S., & Dewi, R. S. (2022). Pengertian Pendidikan. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 4(6), Article 6. https://doi.org/10.31004/jpdk.v4i6.9498
Rifada, K. D., & Rizqi, M. A. (2021). Analisis Tindakan Indisipliner Kerja Pada Pegawai Pd. Bpr Bank Gresik. Jurnal Mahasiswa Manajemen Volume: http://dx.doi.org/10.30587/mahasiswamanajemen.v2i01.2360
Hidayah, S. Z., & Haris, M. (2022). Strategi Kepala Madrasah dalam Meningkatkan Kompetensi Sosial Guru di MTs Al Khoiriyah 2 Mulyorejo Dalegan Panceng Gresik. Mudir: Jurnal Manajemen Pendidikan, 4(1), 194-202.
Setyaningrum, D., dkk. (2021;24).Upaya Peningkatan Disiplin Guru:Jurnal Manajemen Pendidikan. https://media.neliti.com/media/publications/472690-none-cbdb0f10.pdf
Suhari, S. (2022;4). Pengaruh Manajerial Dan Kebijakan Periodesasi Kepala Sekolah Terhadap Disiplin Kerja Guru Sekolah Dasar Di Kecamatan Japara. Edum Journal, 5 (2), 246 – 257.DOI: https://doi.org/10.31943/edumjournal.v5i2.126
Telaumbanua, F. F., Lase, D., Lahagu, P., & Telaumbanua, E. (2024). Analisis Pelatihan dan Pengembangan Guru dalam Meningkatkan Kinerja Guru di SMP Negeri se-Kecamatan Hiliduho Kabupaten Nias. Management Perspective: Jurnal Penelitian Manajemen, 1(1), 15-29. https://doi.org/10.62138/nwebz859
Tampunbolon & Sibuea. (2022;2). Peran Perilaku Guru dalam Menciptakan Disiplin Siswa: Jurnal Penelitian. 2(4):1-7. DOI:10.58939/afosj-las.v2i4.467
Primawati Utami, T. (2020;4). Pemilihan Sistem Monitoring Organisasi dengan Technique For Others Reference By Similarity To Ideal Solution (TOPSIS). Cendekia Niaga, 4(2), 54-69. https://doi.org/10.52391/jcn.v4i2.504
Waruwu, N. W., Ndraha, A. B., Waruwu, M., & Telaumbanua, E. (2023). Evaluasi Pelatihan Guru Di Smp Negeri 3 Hiliserangkai Kabupaten Nias. Jmbi Unsrat (Jurnal Ilmiah Manajemen Bisnis Dan Inovasi Universitas Sam Ratulangi)., 10(3), 2172–2182. https://doi.org/10.35794/jmbi.v10i3.53500
Undang-undang Republlik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 Tentang SISDIKNAS
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Jurnal Publikasi Manajemen Informatika

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.