Gambaran Pola Asuh Ibu Karir dan Ibu Rumah Tangga di Pekanbaru
DOI:
https://doi.org/10.55606/klinik.v2i2.2047Kata Kunci:
parenting, career mother, housewifeAbstrak
The purpose of this study is to find out how the picture of mother care care career and housewife. The number of samples in this study were 540 people, 270 for working mothers and 270 for mothers not working in Pekanbaru city. The sampling technique uses quota sampling by determining the number of quotas at the significant level 10% of the total population of career mothers 153,945 people and the total population of housewives 134,345 in the city of Pekanbaru. Technique of collecting data using questionnaire which amounted to 10 items arranged based on the dimension of parenting and data analyzed with descriptive quantitative percentage. Based on the results of quantitative descriptive analysis of the study, it is known that the mother's parenting pattern that works mostly apply the authoritative parenting pattern with very high criteria, and the unemployed mother is known to mostly implement the authoritative parenting pattern, with very high criteria. Given the results of data analysis that there is no difference in the application of parenting patterns between working mothers and mothers who do not work. Factors causing no difference in parenting pattern between career mothers and housewives is the factor of the number of children, age factor and educational factors.
Referensi
Anggraini, R. (2014) Hubungan Pola Asuh Orang Tua Dengan Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Bimbingan Dan Konseling IKIP Veteran Semarang, Vol. 2, No. 1.
Azwar, S. (2009).Penyusunan skala psikologi.Edisi 2. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.BPS. Medan Dalam Angka Tahun 2006
Elizabeth B. Hurlock. 1990. Perkembangan Anak. Jakarta: Erlangga.
Effendi, S. (1998). Dasar-dasar Kesehatan Masyarakat.Jakarta : Penerbit Buku Kedokteran EGC.
Gunarsa, S.D. 2008. Psikologi Anak: Psikologi Anak dan Remaja. Jakarta: PT BPK Gunung Mulia.Scholar.unand.ac.id/18141/2/BAB%20I.pdf http://riau.bps.go.id
Kusbayanto & Putri, D.F. (2012). Perbedaan Hubungan Antara Ibu Bekerja dan Ibu Rumah Tangga Terhadap Tumbuh Kembang Anak Usia 2-5 Tahun.Mutiara Medika Vol. 12, No. 3.
Nurhidayah, S. (2008) Pengaruh Ibu Bekerja Dan Peran Ayah Dalam CoparentingTerhadap Prestasi Belajar Anak. Journal Soul. Vol., No. 2
Paputungan, F. (2012).Kepuasan Pernikahan Suami yang Memilki Istri Bekerja.Universitas Brawijaya Malang.
Pusat Bahasa. (2006). Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: KBBI Press.
Riyanto, T. 2002. Pembelajaran Sebagai Proses Bimbingan Pribadi. Jakarta: Gramedia Widiasarana Indonesia.
Rajab, K. (2014). Psikologi Agama, Jakarta Pusat: Lentera Ilmu Cendikia.
Santrock, W.J. (2007). Perkembangan Anak. Edisi Kesebelas, jilid 2. Jakarta: Erlangga.
Santrock, W.J. (2007). Perkembangan Aank. Edisi Kesebelas, jilid 1. Jakarta: Erlangga.
Sochib.Moh.(1998). Pola Asuh Orang Tua. Jakarta: Rineka Citra.
Sari, N.K. (2015). Hubungan Persepsi Pola Asuh Orangtua Dan Penerapan Nilai Budaya Sekolah Terhadap Kemandirian Belajar Siswa .Skipsi. Universitas Negri Yogyakarta (tidak diterbitkan).
Tridhonanto, A. & Beranda Agency. (2014). Mengembangkan Pola Asuh Demokratis.Jakarta: PT Elex Media Kompitudo.
Pare, R.E. & Dillaway, E.H (2005), Staying at Home Versus Working A Call For Broader Connceptualizations Of Parenthood And Paid Work. Journal Michigan Family Review, 10. (66-87).
Ulfah, M. (2015).Pengaruh Pola Asuh Orangtua Yang Bekerja Terhadap Perkembangan Kepribadian Remaja (di SMA KH. Dewantoro, Pinang Kota Tangerang). Skripsi. Universitas Ialam Negri Syarif Hidayatullah (tidak diterbitkan). www.gender.com
Yusuf, S. (2011).Psikologi Perkembangan Anak dan Remaja. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Siregar, M. (2007). Keterlibatan Ibu Bekerja Dalam Perkembangan Pendidikan Anak. Jurnal Harmoni Sosial.Vol.11, No.1.
Yulianingtias, K., dan Yuniati, R. (2008). Hubungan antara pola asuh demokratis orangtua dengan penyesuaian sosial pada remaja siswa SMA Negri Purwantoro.Jurnal Psikohumanika, 1(2), 1-13.
Respati, W.S., Yulianto, A. dan Widiana, N. (2006). Perbedaan konsep diri antara remaja akhir yang mempersepsikan pola asuh orangtua authoritarian, permissive dan authoritative.Jurnal Psikologi, 4(2), 119-138.
Ahsan, Susmarini, D., Adisantika, dan Anitasari A.R. (2016). Hubungan antara pola asuh orangtua (Ibu) yang bekerja dengan tingkat kecerdasan moral anak usia prasekolah (4-5) tahun di TK. Mutiara Indonesia Kedungkandang Malang. Jurnal Kedokteran, Universitas Brawijaya 1(2), 30-38.